Wednesday, December 31, 2014

 

گزارشی از بازشناخت اثری برجامانده از فراسوی هزاره ها: قدیمی‌ترین آجر یافت شده در شوش متعلق به «نارامسین» پادشاه اکد (در سده ی بیست و سوم ِ پیش از میلاد) است.


قدیمی‌ترین آجر یافت شده در شوش متعلق به «نارامسین» پادشاه اکد است. این خبر را استاد عبدالمجیدارفعی پس از ساماندهی ۲۷۰۰ آجرنبشته‌ شوش در گردهمایی پایگاه‌های میراث‌فرهنگی اعلام کرد.
* * *
 پس از ساماندهی 2700 آجرنبشته در شوش توسط عبدالمجید ارفعی مشخص شد که قدیمی‌ترین آجر یافت شده در محوطه باستانی شوش متعلق به نارامسین پادشاه اکد است.«عبدالمجید ارفعی» مترجم‌ زبان‌های باستانی در جمع مدیران و کارشناسان پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور گفت:« درحال‌حاضر 2700 قطعه آجر در شوش ساماندهی شده و نزدیک به  1800 تا 1900 آجرنبشته باقی مانده است که در فصل‌های آینده خوانده می‌شود.»او درحالی اعلام کرد که شناسایی و شناسامه دادن به آجرهای شوش در حال انجام است که به‌گفته ارفعی، شناسایی صاحب‌ آجرها و خدایانی که نام آن‌ها در آجرها نوشته شده است به‌ طور مجزا در حال انجام و دسته‌بندی است.ارفعی پس از ساماندهی  2700 آجرنبشته در شوش، قدیمی‌ترین آجر یافت شده را متعلق به «نارامسین» پادشاه اکد دانست.این مترجم زبان‌های باستانی گفت: «با اینکه پیشتر آجرنبشته‌ها در 7 انبار تلنبار شده بود، به‌طوری‌که سقف یکی از آن‌ها ریزش کرده بود. به‌همین دلیل شروع فعالیت‌ها را به 2300 قطعه آجر در انبار آسیب دیده اختصاص دادیم و فعالیت‌ها را آغاز کردیم.»او گفت: این آجرنبشته‌ها را به انبار دیگری انتقال دادیم و تصمیم گرفتیم که پس از ترجمه متن کامل آجرها را در شناسنامه بیاوریم. خبرگزاری میراث فرهنگی نارام‌سین یا نرم‌سین یا نارامسن از پادشاهان مقتدر اکد (مملکتی واقع در جنوب بین النهرین) که در قرن بیست و سوم قبل از میلاد می‌زیسته است. در نقش برجسته و کتیبه‌ای که از او باقی مانده‌، پیروزی او بر یکی از اقوام کوه‌نشین به نام لولوبیان در ۲۲۸۰ پیش از میلاد نشان داده شده‌است. *

________
*با سپاسگزاری از آقای محمود فاضلی بیرجندی، فرستنده ی این گزارش.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?