Thursday, September 24, 2009
هفتهنامهی ِ ایرانشناخت (نوشتاری- دیداری- شنیداری)، سال پنجم- شمارهی ۱۵، فراگیر ِ ۲۲ درآمد
يادداشت ويراستار
جمعه سوم مهرماه ۱۳۸۸
(بیست و پنجم سپتامبر ۲۰۰۹)
گفتاوَرد از دادههاي اين تارنما بي هيچگونه ديگرگونگردانيي متن و با يادكرد از خاستگاه، آزادست.
You can use any part of this site's content without any change in the text, as long as it is referenced to the site. No need for permission to use the site as a link.
Copyright-Iranshenakht©2005- 2009
All Rights Reserved
۱. تندیس ِ دیگری از «ندا آقاسلطان»، ندای ِ دادخواهی و نماد ِ حق جوییی ِ ایرانیان
«ندا! ندای ِ تو چون شد ندای ِ آزادی
ندای ِ مردم ِ ایران شدی به یک باره»
پائولا سلیتر
(Paula B. Slater)
تندیسساز آمریکائی که چنـدی پیش تندیسی از سر ندا آقاسلطان را با روسری ساخت، اکنون تندیس دیگری از ندا ساخته که او را بدون روسری نشــان میدهد.
تندیس جدید در دوازدهم سپـتامبر ۲۰۰۹ درساختـمان موسـوم به "کاخ هنرهای زیبا" در سان فرانسیسکو رونمائی شد. آنچه در زیر میبینید، نمایی است از همین مراسم که خالق این تندیس و مخلوق زیبایش را نشان میدهد.
این عـکس توسط "ریموند ون تاسل" در جریان برگزاری بالهی ِ عـمـر خیّام در همان محل گـرفته شده است.
چه زیبا خواهد بود که از راه ِ پیوندنشانیهای زیر با کارهای پائولا آشنا شویم
و با فرستادن ِ رایانپیام به ایمیل نشانی ی او، از وی قدردانی کنیم.
Paula Slater Sculpts Second Portrait Bust of Neda "Angel of Freedom"*
8 Sep 2009 ... Paula Slater Sculpture is owned and operated by Paula B. Slater. ... Issued By, : Paula Slater Sculpture.
Email Contact, : Click to email:
www.prlog.org/10335368-paula-slater-sculpts-second-portrait-bust-of-neda-angel-of-freedom.html
http://www.paulaslater.com/ http://www.facebook.com/pages/Paula-B-Slater/122068936317
خاستگاه: رایان پیامی از دکتر سیروس رزّاقی پور- سیدنی
خاستگاه: رایانپیامی از دکتر ناصر پاکدامن - پاریس
۳. نگرشی کوتاه به متنهای ِ جُزدینیی ِ روزگار ِ ساسانیان و اسطورهی ِ ایرانیی ِ آفرینش انسان
در این جا ↓
http://www.asha.blogsky.com/
"مشی" و "مشیانه" (/"مهری" و "مهریانه")
افزودهی ِ ویراستار:
برای آگاهیی بیشتر از این اسطوره، ↓
فَرنبَغ دادگی: بُندَهِش، گزارش ِ مهرداد بهار ( با رویکرد به فهرست نامها)، انتشارات توس، تهران - ۱۳۶۹
۴. دو برداشت از یک رویداد ِ تاریخی: نعل ِ وارونه زدن و سفیدنماییی ِ سیاه از یک سو و واقعبینی و نقد ِ منصفانه و مستند از سوی دیگر
گفت و شنود تلوبزیون بی. بی. سی. با دو تن از کارگزاران حکومت پهلوی (اردشیر زاهدی و پرویز راجی) در بارهی ِ چیستیی ِ رویداد ِ ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ / ۱۹ آگِست ۱۹۵۳ (رستاخیز ِ ملّی یا کودتای ضدّ ِ ملّیی ِ بیگانگان؟)
متن این گفت و شنود را در این جا ببینید و بشنوید. ↓
Talk with BBC Persian
Subject: Two Different Points of View About Mohammad Reza Shah --An Interview At Ardeshir Zahedi's Residence
The Historical Event In IRAN on 28 AMORDAD,1332 ( 19 August, 1953 )
Part 1 - 10:37 Minutes
http://www.youtube.com/watch?v=d_0Eu_HVNLI&feature=related
*
Part 2 - 7:44 http://www.youtube.com/watch?v=KWG1VAF1Of0&NR=1
*
Part 3 - 7:08 http://www.youtube.com/watch?v=308p3JcPoRQ&NR=1
(II) Parviz Raji's Point of View- {Coup d'etat}
10:45 Minutes
خاستگاه: رایان پیامی از اسد هفشجانی- سیدنی
۵. گزارشی از کار ِ یک "سرباز- معلّم" در کوچکترین دبستان ایران در روستایی د ر کرانهی ِ «خلیج فارس»
عبدالمحمّد شعرانی، سرباز- معلّم و سرپرست ِ کوچکترین دبستان ایران (با دو دختر و دو پسر ِ دانشآموز) در روستای جمالآباد کالو در نزدیکیی ِ بندر بوشهر، در رایانپیامی، گزارشی تصویری از کار خود در این دبستان و نیز فراخوانی برای انبازشدن ِ دوستداران آموزش و فرهنگ در جشن ِ فرخندهی ِ آغاز ِ سال ِ آموزشیی ِ نو (چهارشنبه یکم مهرماه ۱۳۸۸) را به این دفتر فرستادهاست.
در این پیوندنشانیها، ببینید و بخوانید و بشنوید و همچون من، به این آموزگار ِ خویشکار و دل سوز برای کوشش در آموزش و پرورش ِ نوباوگان و آیندهسازان ِ میهن، درود و آفرین بگویید. ↓
۶. نقد و نظر « عماد افروغ» بر کتاب ِ شاهنامه فردوسی و فلسفه تاریخ ایران، پژوهش ِ استاد «مرتضی ثاقبفر»
در این جا بخوانید. ↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-579.aspx
خاستگاه : رایانپیامی از مسعود لقمان - تهران
۷. حکایت ِ عبرتآموز ِ زندگیی ِ «احسان طبری» اندیشهورز و نظریّه پرداز توانایی که قربانیی ِ بازیهای سیاسی شد.
فرج سرکوهی، روزنامهنگار، ناقد ادبی و پژوهندهی ِ اجتماعی در گفتاری با عنوان ِ احسان طبری، استعدادی خلاق که وقف سیاست شد، برداشت ِ خود را در این زمینه بیان داشتهاست.
در این جا بخوانید ↓
http://www.radiofarda.com/content/F7_Weekly_Book_Review_Tabari/1827002.html
خاستگاه: تارنمای ِ رادیو فردا
۸. دو رکعت نماز ِ صبر، قربة ً الیاللّه!
اندوهنامهی ِ مُؤدّب میرعلایی با طنزی تلخ را در این جا بخوانید ↓
http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=23997
خاستگاه: نشریّهی ِ الکترونیک ِ اخبار ِ روز
۹. «بلوط ِ پیر»: سرودهای با درونمایهی ِ حماسی و غرورآمیز در ستایش ِ کوشش و پویش ِ ایرانیان ِ رهاییجو
«استادهام چو شمع، مترسان ز آتشم!»
حافظ
سرودهی ِ م. زیبا روز را در این جا بخوانید و با آوای ِ بهمن شریف بشنوید. ↓
http://www.iran-emrooz.net/index.php?/farhang/more/19272/
خاستگاه: نشریّهی ِ الکترونیک ِ ایران امروز
۱۰. کاری تازه و سزاوار در تارنمای فرهنگی و ایرانشناختیی ِ «شهربراز»
پایگاه ِ والای ِ استاد ریچارد نلسون فرای ایرانشناس ِ ممتاز ِ آمریکایی ↓
http://shahrbaraz.blogspot.com/2009/09/blog-post_17.html
خاستگاه: رایان پیامی از شهربراز
پیوندنشانیی ِ تارنمای ِ رسمیی ِ استاد ریچارد نلسون فرای این است:
۱۱. ایران ما: یک ترانهی زیبای ِ قدیمی با نماهایی از چهرههای گونهگون ِ ایرانیان و سیمای بزرگان و نامداران ِ میهن در زمینه
در این جا ببینید و بشنوید ↓
http://www.youtube.com/watch?v=LTnGBfYk9g8&feature=related
خاستگاه: رایان پیامی از آلما قوانلو- کالیفرنیا
۱۲. گزینه سخنان ِ آموزندهی ِ شماری از اندیشهورزان و پژوهندگان
دکتر رامین جهانبگلو (در ذهن زمستانی):
«انسان تنها حیوانی است که قابلیتِ خلق مفاهیم و باورِ آن ها را دارد. شاید به همین دلیل انسان حیوانی سرگردان است.»
و:
«تنگ نظری و بُخل حاصل ترس است، نه فقر و نداری.»
*
خسرو ناقد:
«ذهنِ جست وجوگر انسان با گذشت زمان، پیوسته به حقایقی نو و نهان دست می یابد و شناخت هایی جدید به دست می آورد. بر این اساس و از آنجا که دانش بشری، همراه با زمان، دائماً رو به افزایش است، از این رو دوران معاصر با آنکه بر شالودۀ گذشته بنا شده است، اما ضرورتاً بر گذشته برتری دارد. در واقع، گسست از سنت مطرح نیست، بلکه تلاش برای درک سنت و گفت وگو با گذشتگان مطرح است؛ و این نه به معنای بازسازی گذشته، بلکه نوعی نوسازی سنت و سازگار کردن آن با تجدد است.»
*
لشک کولاکوفسکی در باب نسبیت سنّت و تجدّد:
«در جوامع گوناگون دو وضع موجود را همواره باید به خاطر سپرد؛ یکی آنکه اگر نسل های جدید، در مقابل سنتی که از پدران شان به ارث برده اند، پی در پی شورش نمی کردند و سر به عصیان برنمی داشتند، ما امروز هنوز در غارها زندگی می کردیم. دوم آنکه اگر روزی شورش و عصیان علیه سنت موروثی، همگانی و عام شود، جای ما دوباره در غارها خواهد بود. پيروی از سنت و ايستادگی در برابر سنت به اندازه هم برای زندگی اجتماعی لازم و ضروری است.»
*
فریدون مجلسی:
«آمارتیا سن می گوید انسان های فرهیخته که تنوع هویتی دارند حوزه های ارتباطی و دوستیِ آنها گسترش می یابد، با جوامع مختلف خود را تطبیق می دهند و ضدخشونت عمل می کنند. به عقیدۀ آمارتیا سن هویت سرشت و سرنوشت نیست که انسان محکوم به قرار گرفتن در یک قالب انحصاری آن باشد. یک هنرمند عرب با هنرمند هم رشتۀ اروپایی یا چینیِ خود مشترکات و قرابتهایی بسیار بیش از یک هموطن عادی خود می تواند داشته باشد.»
«برخی به عمد نامِ جهانی سازی بر آن (جهانی شدن) می نهند، یعنی قدرتی و توطئه یی در کار است که می خواهد جهان را یکدست و یکنواخت یعنی مانند خودشان کند و آنگاه آن را یکجا ببلعد، چنین چیزی نیست، جهانی شدن راه حل طبیعی و گریزناپذیری است که باطل السحرِ صلح آورِ همان برخورد تمدن هایی است که آقای هانتینگتون از آن سخن می گوید. جهانی شدن پدیدۀ تازه یی نیست، از روزی که بشر به مبادله و تجارت و رفت و آمد به پیرامون خود پرداخت، حوزه بزرگ تری را در اطراف خود یافت و به آن خو گرفت، از ابزار شکار تا کشت و کار و غذای همسایه الهام گرفت و آن را به کار برد، از زمانی که به جنگ رفت و در جنگ چیزهای تازه آموخت، تا امروز که بخواهیم یا نخواهیم جهان یک کاسه شده و این نوشته ظرف چند ثانیه برای بررسی به دفتر روزنامه ارسال می شود، و اخبار و اطلاعات بدون زمان در اختیار قرار می گیرند، فرآیند جهانی شدن بدون وقفه ادامه داشته است. جهانی شدن هیچ فرهنگی را تهدید نمی کند، تنها بر کیفیت و کمیت آن می افزاید. رومی و خیام را به امریکا و کانادا و چین و ماچین می برد و شکسپیر و آمارتیا سن را به ایران و ژاپن می رساند، زبان مشترکی را در اختیار فرهیختگان جوامع قرار می دهد تا با یکدیگر سخن بگویند، و از راه توسعه و شناخت همان زبان یا زبان ها به شناخت ادبی بهتری برای توسعه و تکمیل زبان و فرهنگ خود نیز دست یابند.»
*
مراد فرهادپور:
«جنبش سیاسیِ مردم ایران در منطقهای رخ میدهد که مردماناش از فقرای پاکستانی تا ثروتمندان اماراتی جملگی منفعل و غیرسیاسیاند، منطقهای انباشته از قربانیان بیزبان که یگانه عوامل فعال آن عبارتند از دولتهای مستبد و دستنشانده، قدرتهای خارجیِ اشغالگر و مداخلهجو و گروهها و سازمانهای تروریستیِ بنیادگرای مبتنی بر انواع هویتهای مذهبی و قومی. با توجه به قیامهای سیاسیِ پی در پیِ مردمان ایران میتوان بیهیچ نشانی از ناسیونالیسم اعلام داشت که ایران به واقع فرانسۀ خاورمیانه است.»
*
و پیوند به سیزده گفتار و گفت و شنود ِ فرهنگی و جامعه شناختی
در این جا ↓
http://www.fariborzbaghai.org/archives/individual/000589.php
2- The ''Homeland'', by Ahmad Nami
http://siavashon.ir/nami/5437.html
3- The Commitment of the Intellectual, by Paul Baran
http://www.anthropology.ir/node/4305
4- ''Undevelopment of Political Science in Iran'' in a Conversation with Dr. Sadeq Zibakalam, by Houman Dourandish
: http://www.etemaad.ir/Released/88-06-11/328.htm
5- ''Political Sociology'' in a Conversation with Dr. Ahmad Naghibzadeh, by Etemaad Newspaper
http://www.etemaad.ir/Released/88-05-27/328.htm#155960
6- ''Regional Studies'' in a Conversation with Dr. Elahe Koulaei, by Houman Dourandish
http://www.etemaad.ir/Released/88-05-15/328.htm
7- ''Globalization and Cultural Dialog'' in a Conversation with Fereydoun Majlesi, by M. Sadeqi
http://www.etemaad.ir/Released/88-06-08/308.htm
*
Also please see the below links:
1- http://www.anthropology.ir/node/4187
2- http://www.etemaad.ir/Released/88-06-12/181.htm#157820
3- http://www.etemaad.ir/Released/88-06-19/188.htm
4- http://www.etemaad.ir/Released/88-06-22/306.htm
5- http://www.anthropology.ir/node/4303
6- http://www.anthropology.ir/node/4312
خاستگاه : رایانپیامی از پیام جهانگیری - شیراز
۱۳. همایش جهانی به یاد «هوارد باسکرویل»، آمریکاییی ِ جان باخته در خیزش مشروطه خواهیی ِ ایران
تندیس باسکرویل در موزهی ِ مشروطهی ِ تبریز
International Conference in Memory of an Iran loving American, Howard Baskervill
An International Conference is organized in memory of Howard Baskerville on October 10, 2009 at the University of California at Irvine.
Howard Baskerville (April 10, 1885 - April 19, 1909) was sent to Iran by the American Presbyterian Missionary as an American teacher, but in Iran he decided to join the fight of 'MASHROOTEH KHAHAN' against dictatorship, to help their cause and teach them military techniques because he had served in the US military. He was killed one hundred years ago in Tabriz while fighting alongside the revolutionary army of Sattar khan and Bagher Khan against the reactionary forces of Mohammad Ali Shah and Tsarist Russian soldiers who had surrounded the city of Tabriz. He was 24 years old and was buried in the Christian Armenian cemetery in Tabriz.
The American Presbyterian Missionary founded also the American College of Tehran, with Dr. Samuel Jordan as its first Director. The name was changed later to Alborz High School. For this reason several speakers at the conference will talk about Alborz High School and its legendary Director Dr. Mojtahedi. Under the leadership of Dr. Mojtahedi, Alborz High School played an important role in the higher education of Iran that culminated in founding of Aryamehr University of Technology, now Sharif University of Technology.
This conference is free and open to the public and I encourage you to attend if you are in the area.
For more information please contact Dr. Nasrin Rahimieh, Center for Persian Studies and Culture, University of California at Irvine: Regards,
Freydoun Hojabri
خاستگاه : رایانپیامی از فریدون هژبری
١۴. زایندهرود در بستر ِ مرگ (؟!) دردا و دریغا!
«مانند ِ زنده رود که یک روز زنده بود!»
فروغ فرّخزاد
خاستگاه: رایان پیامی از احمد رنّاسی - پاریس
۱۵. مردهریگ ِ فرهنگی - تاریخیی ِ ایرانیان در خطر ِ یغمای ِ سوداگران!: یک فراخوان ِ مهمّ
آقای دکتر ناصر پاکدامن، پیوندنشانیی ِ فراخوان ِ آقای فریدون هژبری را -- که بیانگر ِ کوشش ِ ایرانیان برای رهاییی ِ لوحهای ِ گلین ِ تخت جمشید (/ مردهریگ ِ باستانیی ِ تاریخ و فرهنگ ایران) از چنگ ِ سوداگران است -- از پاریس به این دفتر فرستادهاست که با سپاسگزاری از او، برای آگاهیی ِ خواننندگان ارجمند در این صفحه میآورم.
نمونه ای از هزاران لوح گلین ِ تخت جمشید
که از هفتاد و پنج سال پیش در دانشگاه شیکاگو نگاهداری شده
و اکنون در خطر افتادن به چنگ سوداگران است!
http://www.pavasta.com/aboutthescribe/pfap09.html
خود آقای هژبری و شهربراز نیز، این پیوندنشانی را در رایانپیامهای ِ جداگانه به این دفتر فرستاده اند که مایهی سپاس است.
۱۶. در سوگ استاد بزرگ موزیک ایرانی «پرویز مشکاتیان» با دوستداران و ارجگزاران ِ هنر ِ او، انبازیم.
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
امشب همه غمهاي عالم را خبر کن!
بنشين و با من گريه سرکن، گريه سرکن!
اي ميهن، اي داد!
سرو ِ آزاد ِ موسيقي ِ ميهن
استاد پرويز مشکاتيان
در گذشت!
ما نيز همراه تمامي علاقمندان به فرهنگ ايران زمين
در غم از دست دادنش به سوگ مي نشينيم.
يادش همواره گرامي باد!
سی و یکم شهريور ماه ۱۳۸۸ خورشيدي
در بارهی ِ زندگی و یادگارهای هنری ی ِ پرویز مشکاتیان، در این جا بخوانید. ↓
http://parvizmeshkatian.ir/
١۷. اسطورهی ِ زال: مناسک ِ گذر از پلیدی به خِرَد
پژوهش ِ لادن رهبری را در این جا بخوانید. ↓
http://anthropology.ir/node/3368
خاستگاه: رایان پیامی از فرشید ابراهیمی- تهران
برای آگاهیی ِ بیشتر از زندگی و کارنامه ی پهلوانی ی ِ زال ↓
http://www.google.com/search?q=Zal&rls=com.microsoft:en-us:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7
۱۸. یادوارهای برای «دکترعلیرضا شاپور شهبازی»، ایرانشناسی نامدار و پژوهندهای سرآمد
آقای دکتر ابوالفضل خطیبی در پیامی به ویراستار، نوشتهاند:
...........................
۱۹. زرتشت: افروزندهی ِ فانوس ِ اندیشه و خِرَد برای ستیز ِ با تاریکی
چه زيبا گفت آن بزرگ مرد، کهنترین شاعر و اندیشهورزِ ِ ايرانی، سپیتمان زرتشت:
"ستيز من تنها با تاريكي است
و برای ستيز با تاريكی
، شمشير به روی تاريكی نمی كشم
فانوس می افروزم."
خاستگاه: رایان پیامی از دکتر سیروس رزّاقی پور- سیدنی
۲۰. گفت و شنود ِ گزارشگر ِ نشریّهی ِ الکترونیک ِ «ایران تیاتر» با «مرشد ولیالله تُرابی»، نقّال ِ نامدار، به مناسبت ِ هفتاد و سومین سالگرد ِ زادروز ِ او
در این جا بخوانید. ↓
http://www.theater.ir/news.show/+26751
خاستگاه: رایان پیامی از فاطمه حبیبیزاد (گردآفرید) - تهران
۲۱. «زخم ِ سهراب»: ترانهای پرشور و غرورانگیز به گویش ِ لُری
در این جا ببینید و بشنوید. ↓
http://www.youtube.com/watch?v=uc737os9M_s&feature=related
خاستگاه: رايانْ پيامي از سعید اوحدی - سوئد
۲۲. فرزندان ِ شایسته و دِلیر ِ میهن مان را از یاد نبریم!: دو سرود ِ پیوسته ی ِ شکوهمند و شورانگیز برای جانباختگان در راه بهروزیی ِ ایرانیان
Let’s not forget our beautiful brave children
Do you remember how one day
In trying to fly to the green meadows
Of love, liberty, and laughter,
To heal their wounded wings and broken souls,
To breathe the cool soothing air
Of peace and munificence,
And to wash their naked bodies
In the green seas of purity
They decided to break the walls of their cages?
Do you remember:
Those eyes,
Those innocent eyes
Filled with the pure blood of that white dove?
And those broken arms and legs
Of the one who fought to his last breadth?
And that torn up chest of the young sapling
Who only wished to dance freely
In the wind?
And the shattered skull
Of that 16 year old
That was filled
With glorious white dreams?
Do you remember?
Do you see the traces
Of their pure blood
On the skin of their motherland?
Night has fallen
LET’S NOT FORGET OUR BEAUTIFUL BRAVE CHILDREN
Do you hear the hideous and repulsive howling
Of those frightened bloody mouthed wolves,
Hiding in the darkness of the woods,
Trembling
From smelling the smoke
Coming from the chimneys of the houses
Where mothers are constantly burning incense?
And from hearing the shrieking
Shrieking of the mourners
On the frames of the young graves?
And from the daring voices
Of brothers and sisters
Of the slain
On the rooftops
Offering their blood afresh?
Brave sons and daughters of Iran
DAWN is moving this way
The brave sons and daughters of Iran
Are fighting strong and bold
For their land of gods and braves
Its freedom to uphold
Do you see
How they are fighting for right,
For truth and light,
Shouting them aloud?
Sons and daughters of Cyrus
You give glory to his land
Fighting so courageously
Your blood will be marked forever
On the ocean sands
Beyond space and time
Will go your noble fame
Your country will undoubtedly
Always
Remember your brilliant names
Brave sons and daughters of Iran
DAWN is moving this way