Thursday, August 13, 2009
هفتهنامهی ِ ایرانشناخت (نوشتاری- دیداری- شنیداری)، سال پنجم- شمارهی ۱۰، فراگیر ِ ۱۸ عنوان
(چهاردهم اوت ۲۰۰۹)
گفتاوَرد از دادههاي اين تارنما بي هيچگونه ديگرگونگردانيي متن و با يادكرد از خاستگاه، آزادست.
You can use any part of this site's content without any change in the text, as long as it is referenced to the site. No need for permission to use the site as a link.
Copyright-Iranshenakht © 2005- 2009
All Rights Reserved
۱. بازخوانیی ترانهی ِ یادمانیی ِ «سراومد زمستون!»: یادگاری هنری از هنگامهی ِ مبارزهی ِ رهاییجویانهی ِ مردم ایران در سال ۱۳۵۷
این ترانهی ِ خاطرهانگیز و داغ ِ دل تازهکن را با آواز ِ زیبای ِ بینش پژوه، در این جا بشنوید ↓
http://www.youtube.com/watch?v=yCCV4lrQ2GU
۲. ای خطّهی ِ ایران ِ مِهین، ای وطن من!
Oh, Iran the Great, my Homeland!
شعر: ملک الشعرا بهار، آهنگ: پرویز مشکاتیان
این آواز ِ یادمانی و شورانگیز را با نماهای زیبایی از دیدنیهای ایران در متن، در این جا بشنوید و ببینید ↓
http://www.youtube.com/watch?v=H1wcraYeRRY
خاستگاه: زیربخش های ِ ۱ و ۲: رایانپیامی از آلما قوانلو- کالیفرنیا
۳. خیالنقشی بدیع و زیبا در شعری کوتاه و ناب
میرکسرا حاجسیّدجوادی
موج ِ خونی
که ازچشم ِ دریا
به هنگام ِ مغرب
روانست،
ساحلی
جز
دو گونهی ِ تر ِ من ندارد!
خاستگاه: رایانپیامی از میرکسرا حاجسیّدجوادی- تهران
۴. گرگ ِ دَرون و ریشه در خاک: دو سروده ی ِ عبرت آموز
دو سروده ی ِ زندهیاد فریدون مشیری را با صدا و تصویر او در این جا بشنوید و ببینید↓http://www.youtube.com/watch?v=cWWLMazFHCE
۵.«دریغ است ایران که ویران شود!»: گزارش و تصویرهای بیشتری از آنچه به عنوان "مرمّت" بر سر ِ «پُل ِ خواجو» میآورند!
در این جا بخوانید و ببینید ↓
http://www.kavehfarrokh.com/news/restoration-damage-to-khaju-bridge-at-isfahan/
خاستگاه ِ زیربخش های ۴ و۵ : رایانپیامی از احمد رناسی- پاریس
۶. زن ِ ناشناس ِ رُمان ِ چشمهایش
برداشت ِ نوشین شاهرخی از رمان ِ مشهور ِ بزرگ علوی را در این جا بخوانید ↓
http://www.shahrzadnews.org/index.php?page=2&articleId=1780
مجتبی بزرگ علوی
مشهور به آقا بزرگ
خاستگاه ِ: رایانپیامی از نوشین شاهرخی- هانوور، آلمان
افزودهی ِ ویراستار:
متن ِ کامل ِ رُمان ِ چشمهایش را در ده بخش، در این جا بخوانید ↓
http://www.ketabfarsi.org/
۷. «نوروز» در ماه ِ "امرداد" : گزارشی خواندنی و دیدنی از سفری به "دیلمان" در گیلان ِ سبزپوش
نوروزی دیگر به شادی ِ مردمان: نوروز ِ بَل
http://www.asha.blogsky.com/
خاستگاه : رایانپیامی از یاعش کاظمی - ایران
۸. کوششی سزاوار در راستای ِ شناخت ِ افغانستان و افغانان
گفت و شنود رامین مستقیم، خبرنگار ایرانیی ِ لوس آنجلس تایمز با دکتر چنگیز پهلوان را در این جا بخوانید ↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-549.aspx
خاستگاه : رایانپیامی از مسعود لقمان - تهران
۹. طنز، جایگزین ِ گزارش ِ واقعیّتهای تاریخی که پردهپوشی یا وارونهنمایی میشود
در دوران ِ اقتدار ِ اتحاد شوروی لطيفه ای درميان مردم، دهان به دهان میگشت که دیدگاه و درونمایهی ِ آن، با موردهای بسیار ِ دیگری در تاریخ، همانندی دارد.
روزی ستالين در حين کار در دفترش، متوجّه می شود که قلم طلايی اش گم شده است. پس از کمی جستجو و ناکامی در يافتن قلم ، تلفنی بريا ۱ را احضار می کند و او را در جریان گمشدن ِ قلم طلایی قرارمیدهد. بريا می رود به جستجوی قلمف. پس از گذشت حدود بیست دقیقه، ستالين به طور ِ اتّفاقی، قلم را در میان ِ یکی از پوشهها در کشوی ِ میزش پیدامیکند و بی درنگ، تلفنی به بريا خبرمیدهد که قلم را پیداکردهاست.بريا درپاسخمیگوید: -- رفیق ستالین! این غیرممکن است؛ زیرا تا کنون چهل نفر به دزدیدن ِ آن، اعترافکردهاند!
____________________
۱. لاورنتی پاولویچ بریا در زمان ستالین، رییس سازمان امنیّت و اطّلاعات شوروی بود و پس ار مرگ ِ ستالین، در رقابت های ِ سران ِ کرملین، بازداشت و اعدامشد.(ویراستار)
برگرفته از متن ِ رایانپیامی با امضای مستعار ِ کتاب. (؟)
فاعتبروا یا اولوالابصار!
۱۰. «نمایش ِ خلوت ِ خروس: فیلمی مستند از "مسعود بهنود" در باره ی ِ زندگی و هنر ِ «ابراهیم گلستان»، نویسنده و فیلم ساز ِ نامدار از سوی ِ بنیاد میراث ِ ایران در لندن
KHALVAT-E KHOROOS
Documentary Screening + Q&A with Masoud BehnoudAugust 22, 2009Brunei Gallery Lecture Theatre, SOAS, Thornhaugh Street. London WC1H 0XG7 pm = Film (Doors open at 6:30)8-9 pm = Q&AIn Persian
A documentary by Masoud Behnoud based on an interview with the writer and filmmaker Ebrahim Golestan.
Organised by
Bar-Ax, in collaboration with School of Oriental and African Studies (SOAS)
Introduction
Ebrahim Golestan has been a pioneer in filmmaking and literature for more than half a century, with far-reaching influence on generations of Iranians in various fields of art. Many of his works such as the film Khesht va Ayeneh (1965, aka Brick and Mirror) have become icons of modern Iranian art and culture.
Massoud Behnoud, journalist and himself a filmmker interviews Ebrahim Golestan, about his life and career both inside and outside Iran.
60 minutes followed by 60 minutes of Q&AIn Persian
Venue
Lecture Theatre, The Brunei GallerySchool of Oriental and African Studies (SOAS)Thornhaugh StreetLondon WC1H 0XG
Date & Time
August 22, 2009
7 pm (Doors open at 6:30 pm)
Ticket Price
£10
Booking
Tel: + 44 (0) 84447710000Online: http://www.bar-ax.com/
Enquiries
Pantea Modiri:http://au.mc01g.mail.yahoo.com/mc/compose?to=info@bar-ax.com
۱۱. تاریخنگاری و ایران در چشماندازی سنجشی: فراخوان ِ سخنرانی در یک برنامهی ِ ایرانشناختی در لندن
HISTORIOGRAPHY & IRAN IN COMPARATIVE PERSPECTIVE
ConferenceNew Arts Building, University of St Andrews, St Andrews10-13 September 2009A conference focusing on the developments in the historiography of Iran in comparative perspective.
Organised by
Institute of Iranian Studies, University of St Andrews and Iran Heritage Foundation in collaboration with the Centre for Transnational History, University of St Andrews
Conference Committee
Prof. Ali Ansari, Professor Robert Hoyland, Professor Nick Rengger, Dr Tim Greenwood, Dr Angus Stewart, Dr Bernhard Struck, Dr Steve Murdoch
Convened by
Prof. Ali Ansari (St Andrews)
Introduction
The Persian speaking world has enjoyed a long tradition of historical writing which sought to situate the Iranian people within a particular narrative of descent and historical development. These narratives were to be challenged with the introduction of new historical methods from Europe in the late 19th century. By the late 20th century there was a dramatic increase in historical writing in Iran, partly as a consequence of the need to produce new national narratives and partly a result of the demand engendered by the growth in literacy and communications. The writing of history, reflecting the realities of the day, has more often than not proved to be a profoundly political act. Historical texts, narratives, and memoirs have all sought to shape and define the way in which Iranians have thought of themselves and their history. Yet for all the emphasis on national particularities, historical writing has also been driven by means and methods determined by the modern European tradition. Of particular importance in this regard was the distinction created between historical writing and myth; a process which resulted in much of the pre-modern Iranian historical tradition being confined to the realm of literature.
This conference will seek to highlight a number of these developments by assessing the traditions of historical writing in Iran and situating them within broader trends in historiographical thought, in particular the development of European historical narratives. Questions addressed include the role of historical writing in the construction of identity; myth and history, literature and the oral tradition; how do we understand the development of a historical consciousness; what parallels can be drawn between the Iranian and European traditions of historical writing; to what extent does contemporary Iranian historical writing situate itself within a European narrative.
Programme
Click here for the conference programme
Abstracts
Click here for abstracts of the papers that will be presented at the conference
Registration
Pre-Registration strongly recommended£25 for two days (excludes lunch)£15 per day (excludes lunch)To register please click here.For registration contact:For queries regarding registration and accommodation please contact http://au.mc01g.mail.yahoo.com/mc/compose?to=onlineshop@st-andrews.ac.uk or telephone 01334 462476 / 01334 467283.
Enquiries
For any questions or queries related to the Conference please contact the Conference Organisers by emailing iran@st-andrews.ac.ukRegular updates can be found on www.st-andrews.ac.uk/~iranian
خاستگاه ِ زیربخشهای ِ ۱۰و ۱۱: رایانپیامی از دفتر بنیاد میراث ایران - لندن
١۲. تلاش برای آزادی: فیلمی کوتاه و دیدنی به شیوهی ِ پویانمایی (انیمیشن)
در این جا ببینید ↓
http://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=78101c0ac5&view=att&th=1230051b956294a4&attid=0.1&disp=vah&zw
خاستگاه: رایان پیامی از آلما قوانلو- کالیفرنیا
۱۳. «این گلستان همیشه خوش باشد!»: "جین لویسون"، پژوهنده ای هنردوست، در جست و جوی ِ دستآوردهای ِ موزیک ایرانی در خانوادهی ِ نامدار ِ «پیرنیا»، همراه با نمونههایی از برنامهی ِ شمارهی ِ ۱۳۲ ی ِ "گلهای جاویدان" و دیگر ساختههای ِ استاد «داود پیرنیا»
در این جا ببینید و بشنوید ↓
http://www.jadidonline.com/images/stories/flash_multimedia/Golha_program_test/gol_high.html
خاستگاه ِ: رایانپیامی از دکتر سیروس رزاقیپور- سیدنی
١۴. پسر ِده سالهی ِ ایرانی، برندهی ِ جایزهی ِ سالیانهی ِ شعرخوانی در بریتانیا
فیلم شعرخوانیی ِ یزدان غفوری اصفهانی پسر ده ساله ایرانی را که امسال برنده مسابقه شعرخوانی بریتانیا
معروف به" آف بای هارت" شد و نیز گفت و شنود با او را در این جاها ببینید و بشنوید ↓
?BBC ??????? - ?????? ? ???? - ??????: ??? ?? ???? ?????? ????? ?????? ??? ??????
http://iranian.com/main/2009/aug/yazdan-ghafouri-isfahani
So wonderful, makes you proud of being Iranian.
١٥. گفت و شنود ِ گزارشگر ِ رادیو- تلویزیون ِ ایرانیی ِ برلین با «پرواز هُمای» شاعر، آهنگ ساز، خواننده و بنیادگذار ِ گروه مستان و اجرای ِ کنسرت ِ ایران، سرزمین ِ بیکران در برلین
در این جا ببینید و بشنوید ↓
http://www.youtube.com/watch?v=bxdNZHtfjUw
خاستگاه ِ زیربخشهای ۱۴ و ۱۵: رايانْ پيامي از اسد هفشجانی- سیدنی
.۱۶ آیین ِ بزرگداشت ِ دو استاد ِ بزرگ ِ خوشنویسی در اصفهان
خاستگاه: رایان پیامی از محمّد سلطان الکتّابی- اصفهان
۱۷. «گیسو شاکری»:"گریه کن!" - بازخوانیی ِ اندوهسرود ِ «عارف قزوینی»
http://www.youtube.com/watch?v=_YyVt267h1I
۱۸. شاهنامهپژوهی: برداشتهای ِ «هوشنگ بافکر» از " داستان ِ رستم و سهراب"
در این جا بخوانید ↓
http://persian-heritage.net/?p=4982
خاستگاه: فصلنامهی ِ میراث ایران، شمارهی ِ ۵۴، تابستان ۱۳۸۸ (/ ۲۰۰۹)- نیوجرزی، آمریکا
***
ایران شناخت در جمعه ی آینده، به سبب ِ در سفر بودن ِ ویراستار، روزآمد نخواهدشد. زمان انتشار ِ شمارهی
یازدهم ِ سال پنجم، جمعه ششم شهریور ماه ۱۳۸۸ (/ بیست و هشتم اوت۲۰۰۹) خواهدبود.