Wednesday, July 29, 2009

 

هفته‌نامه‌ی ِ ایران‌شناخت (نوشتاری- دیداری- شنیداری)،سال پنجم- شماره‌ی ۸، فراگیر ِ ۲۲ عنوان










برای چهلمین روز ِ جان باختن ِ «ندا آقاسلطان» و با یاد ِ همه‌ی ِ قربانیان ِ فاجعه‌ی ِ خرداد هشتاد و هشت


دریا نوید ِ سبز ِ "ندا" را شنیده است!


زیبایی ِ زمانه صدا می زند ترا
از هر طرف، ترانه صدا می زند ترا
*
در جان ِ این درخت ِ تناور روانه باش!
شادا که هر جوانه صدا می زند ترا
*
خورشید را بگو که بگوید به ارغوان :
این ماه هم شبانه صدا می زند ترا
*
آئینه را به جانب ِ فریادها گرفت
هر کس که عاشقانه صدا می زند ترا
*
چشم ِ "ندا" ی توست که سرشار ِ انتظار
این گونه غمگنانه صدا می زند ترا
*
صورتگر ِ صمیمی ِ یک نسل ِ سوخته ست
این دل، که صادقانه صدا می زند ترا
*
فرهاد، زنده باد که از بیستون ِ عشق
شیرین وُ شادمانه صدا می زند ترا
*
این فصل ِ تازه یی ست که آغاز گشته است
با این همه نشانه صدا می زند ترا
*
ای دل به هوش باش که در اوج ِ موج ِ درد
دریا درین میانه صدا می زند ترا
*
عشق ست با ترانه ی تابانِِِِ ِ آینه
از هر کجای خانه صدا می زند ترا
*
آتش به جان ِ عاشق ِ آن باغ، می کشَد
شوری که شاعرانه صدا می زند ترا
*
دریا، نوید ِ سبز ِ "ندا" را شنیده است
این موج ِ بیکرانه صدا می زند ترا
*
تنها صدای توست که می مانَد این زمان
این است این زمانه صدا می زند تر
ا



رضا مقصدی
کلن - سیزدهم تیرماه ۱۳۸۸



يادداشت ويراستار


جمعه نهم امردادماه ۱۳۸۸
(سی و یکم ژوئیه ۲۰۰۹)


گفتاوَرد از داده‌هاي اين تارنما بي هيچ‌گونه ديگرگون‌گرداني‌ي متن و با يادكرد از خاستگاه، آزادست.




You can use any part of this site's content without any change in the text, as long as it is referenced to the site. No need for permission to use the site as a link.


Copyright-Iranshenakht © 2005- 2009


All Rights Reserved




۱. «من دچار ِ خفقانم، خفقان!...»: پژواک ِ بلند ِ فریاد ِ فروخفته‌ی ِ مردم ِ زمانه در غم‌آوای "استاد شجریان"




محمّدرضا شجریان، استاد ِ ممتاز ِ آواز ِ میهن‌مان، شعر ِ زیر را – که سروده‌ی ِ زنده‌یاد فریدون مشیری است – در اجرایی یادمانی با نوازندگی‌ی ِ استادان علیزاده و کلهر، خوانده‌است.


«مشت‌می‌کوبم بر در،
پنجه می‌سایم بر پنجره‌ها،
من دچار ِ خفقانم، خفقان!
من به تنگ آمده‌ام از همه چیز!
بگذارید هواری بزنم:
آی...
هان، با شما هستم،
این درها را بازکنید!
من به دنبال ِ فضایی می‌گردم:
لب ِ بامی،
سر ِ کوهی،
دل ِ صحرایی
که در آن جا نفسی تازه‌کنم...
می‌خواهم فریاد ِ بلندی بکشم
که صدایم به شما هم برسد.
من هوارم را سرخواهم‌داد.
چاره‌ی ِ درد ِ مرا باید این داد کند.
از شما "خفته‌ی ِ چند"،
چه کسی می‌آید با من فریادکند؟
***
مشت‌می‌کوبم بر در،
پنجه می‌سایم بر پنجره‌ها،
من دچار ِ خفقانم، خفقان!
من به تنگ آمده‌ام از همه چیز!
بگذارید هواری بزنم!»


پرونده‌ی ِ اجرای ِ این آواز را

از اینجا دریافت کنید


خاستگاه ِ: رایان‌پیامی از امین فیض‌پور- شیراز


یادآوری‌ی ِ ویراستار:



پس از تقه زدن (کلیک) راست، روی ِ پیوندنشانی‌ی ِ بالا، به گزینه‌ی ِ
Save Target as
بروید و پرونده را بارگذاری
(Download)
و بایگانی‌کنید و سپس بگشایید و بشنوید.


۲. ترانه ای ناتمام برای وطنم: سروده ای از دکتر ابوالفضل خطیبی




عشقِ تو در گلوی من، فریاد می زند وطن!
رازِ هزارتوی من، فریاد می زند وطن!
مشتِ دماوندت رها، بر آسمانِ نیلگون،
با کودکانِ کوی من، فریاد می زند وطن!
مستِ خراباتی ببین، در حلقۀ رندانِ پاک،
با دم به دم یاهوی من، فریاد می زند وطن!
باران رها کرد بندگی، تا همدمِ دریا شود،
آمد شتابان سوی من، فریاد می زند وطن!
دریای سبز آمد به جوش، از ابر می آید خروش
آبِ روان در جوی من، فریاد می زند وطن!
از بامِ جهل و تیرگی، تیری رها شد ای خدا!
در خون، ندابانوی من، فریاد می زند وطن!
سهرابِ قصّه کشته شد، تهمینه بر تابوتِ او،
با بغضِ درگلوی من، فریاد می زند وطن!


تهران- ۲۵ تیر ۱۳۸۸


۳. «احمد شاملو»، مردی که خلاصه‌ی ِ خود بود- نوشته‌ای از "محمّد قائد"


فصلی از کتاب دفترچه‌ی خاطرات و فراموشی، چاپ دوم، انتشارات طرح نو، تهران -۱۳۸۴







در این جا بخوانید↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-540.aspx


خاستگاه ِ زیربخش‌های ۲ و ۳: رایان‌پیام‌هایی از مسعود لقمان- تهران


۴.داستان شیخ صنعان از «شیخ فریدالدّین عطّار» تا «علی اکبر سعیدی سیرجانی»: بُن‌مایه‌ای همیشه روزآمد در جامعه‌ی ِ ایران






نوشته‌ی ِ سعیدی سیرجانی را با صدای ِ گیتی مهدوی در هفت بخش در تارنمای ِ کتابخانه‌ی ِ گویا بشنوید و متن ِ کامل ِ آن را همراه با متن ِ منظومه‌ی ِ عطّار، در همان جا بخوانید. ↓
http://www.ketabkhaneyegooya.blogspot.com/


۵.نمونه‌ی ِ فیلمی ساخته‌ی ِ «شیرین نشاط» بر بنیاد ِ رُمان ِ زنان بدون ِ مردان، اثر ِ «شهرنوش

پارسی‌پور» و با روی‌کرد به کودتای سیاه ِ ۲۸ امرداد ۱۳۳۲




در این جا ببینید ↓
http://www.iranian.com/main/2009/jul/women-without-men


۶. از خون ِ جوانان ِ وطن لاله دمیده...

عارف قزوینی- ۱۳۰۱ خورشیدی





اجرای تازه و شورانگیری از این سروده‌ی ِ جاودانه‌ی ِ عارف قزوینی را با گلبانگ ِ ارشد تهماسبی،


در این جا بشنوید ↓
http://www.ajayeb.ir/music/aref/index.php


و درباره‌ی ِ زندگی و کارنامه‌ی ِ این هنرمند، در این جا بخوانید. ↓
http://persianartmusic.com/content/view/520/94/


خاستگاه ِ زیربخش‌های ۵ و ۶: رایان‌پیام‌هایی از دکتر سیروس رزّاقی‌پور- سیدنی


۷. «فردوسی» نماینده‌ی ِ کیستی‌ی ِ فرهنگی‌ی ِ مخدوش و مسدودشده‌ی ِ ما و ایرانی‌ترین ِ همه‌ی ِ ایرانیان و تواناترین سخن‌سرای ِ ماست.


«برای من فردوسی نه به منزلۀ بزرگترین حماسه سرای ما که غرور حسرت زده مان را بر می انگیزد، بلکه چون می کوشد در سخنش آن دنیایی را به ما بنمایاند که منشأ ماهیت فرهنگی ِمخدوش شده و مسدود شدۀ ماست، ایرانی ترین و به این معنا تواناترین سخن سرای ما بوده است.»
دکتر آرامش دوستدار


۸. روشنفکر ِ راستین و خویشکار کیست؟


«روشنفکر کسی می تواند باشد که با اندیشه و کردار خود، استقلال فکری، ارادی و عاطفی را از دیگری نگیرد؛ بلکه در او بپروراند و با پرورش اندیشه و دانش، مردم را از جهل برهاند. روشنفکر ما عموماً در دهه های اخیر، اگر سوداگری‌ی ِ مادی و معنوی نمی‌کرد، یا مذهبی بود یا مارکسیست ِ مکتبی، یا آمیخته‌ای از هر دو با هم. در هر دو حال، روشنفکری‌اش را از برکت وجود ِ دوست یا دشمن خود داشت که حکومت پیشین باشد. به محض این‌که این محور حیاتی را از او گرفتند، به مرگ ِ معنوی درگذشت.»
دکتر آرامش دوستدار


۹. نماهایی دیدنی از زیست‌محیط و زندگی‌ی ِ مردم در چهار منطقه‌ی ِ شمال خاوری و شمال ِ باختری‌ی ِ ایران


در این پیوندنشانی‌ها ببینید ↓
1- http://www1.farsnews.com/imgrep.php?nn=8804170003
2- http://www1.farsnews.com/imgrep.php?nn=8804250246
3- http://www1.farsnews.com/imgrep.php?nn=8804250753
4- http://www1.farsnews.com/imgrep.php?nn=8804300764


خاستگاه ِ زیربخش‌های ِ ۷ تا ۹: رایان‌پیامی از پیام جهانگیری- شیراز


۱۰. شرح ِ شکایت ِ «استاد شجریان» از سازمان ِ"صدا و سیما" و روزنامه‌ی ِ "کیهان"


در این جا بخوانید ↓
http://www.homayounfans.com/


نشرگاه ِ متن ِ گزارش ِ شکایت ِ استاد: روزنامه‌ی «اعتماد ملی»، شماره‌ی ۹۷۷، یکشنبه ۴ مرداد ۸۸



۱۰- الف. بیانیّه‌ی خانه‌ی ِ موسیقی در حمایت از استاد محمّدرضا شجریان


هیأت مدیره‌ی خانه موسیقی نسبت به هتک حرمت استاد محمّدرضا شجریان (رئیس شورای عالی موسیقی) در برخی رسانه‌ها بیانیه‌ای صادر کرد.
به گزارش ِ تارنمای ِ خانه‌ی ِ موسیقی، متن این بیانیّه چنین است:


متعاقب رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، مردم با فرهنگ و فهیم ایران متأسفانه یک بار دیگر شاهد هتاکی برخی قلم به دستان مغرض به اهالی فرهنگ بودند و این بار جناب آقای محمدرضا شجریان، این نگین هنر و استاد اسطوره‌ای موسیقی اصیل کشور، مورد تهاجم و هتک حرمت قرار گرفت.
هجوم این عوامل ضدفرهنگ و بستن افترا و اتهام واهی به هنرمندی که به‌واقع در قلب همه‌ی ایرانیان فرهنگ‌دوست در سراسر دنیا جای دارد، به نوعی اهانت و گستاخی به همه‌ی ایرانیان اهل علم و فرهنگ قلمداد می‌شود که باید به‌شدت از سوی مراجع ذی‌صلاح با آن برخورد شود.
نویسندگان و پرونده‌سازان که اندیشه‌ای جز تضغیف و تحلیل فرهنگ ملی ایران و تحقیر هنرمندان و بزرگان علم و اندیشه و هنر را در سر نمی‌پرورانند، استاد شجریان را به‌خاطر استیفای حقوق حقه‌ی خود ـ که از قبل از انقلاب در پی آن بوده است ـ با زشت‌ترین الفاظ و بدترین اتهامات مواجه کردند.
خطاب قرار دادن رئیس شورای عالی خانه موسیقی (عالی‌ترین شورای تخصصی هنر موسیقی در کشور) به‌عنوان مهره‌ی استعمار و وطن‌فروش، اتهام بزرگی است که نه تنها ایشان و دیگر اعضای برجسته‌ی این شورا، بلکه شأن و جایگاه طیف گسترده‌ای از شاگردان، هنرجویان و همچنین هزاران عضو نهاد مدنی خانه موسیقی را نیز ملکوک کرده و موجبات رنجش و مشوه جلوه دادن فعالیت‌های فرهنگی این نهاد را فراهم آورده است.
حفظ و صیانت ِ حریم و حقوق اولیه‌ی هنرمندان خدوم و تأثیرگذار که چراغ عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم بر افروخته‌اند از وظایف اصلی و اساسی همه‌ی کارگزاران و مسئولان کشور و به‌ویژه اصحاب رسانه‌ها به‌شمار می‌رود و حال آنکه استاد محمدرضا شجریان و خدمات او چنان بسیط و گسترده و چنان تابناک و درخشان است که نیاز به هیچ شرح و توضیح اضافی ندارد.
خانه موسیقی ضمن ابراز تأسف از توهین و افترایی که به ریاست شورای عالی و مآلا به جامعه‌ی هنر موسیقی کشور وارد شده است، از مسئولان می‌خواهد موضوع را رسیدگی و با برخورد مقتضی با این روند ضدفرهنگ، زخم اتهامات وارده به این هنرمند برجسته و هزاران هزار هنرمند عضو خانه موسیقی را التیام بخشند.


خاستگاه: رایان پیام‌هایی از امین فیض‌پور- شیراز


۱۱. داستان ِ گردآفرید: فیلم ِ مستندی از کارنامه‌ی ِ فاطمه حبیبی‌زاد (گردآفرید)، نخستین زن ِ نقال ِ روایت‌های ِ حماسی‌ی ِ ایرانیان





فیلم ِ مستند ِ ساخته‌ی ِ هادی آفریده از نقالی‌ی ِ گردآفرید و پیشینه‌ی ِ هنر ِ نقالی از زبان ِ مُرشد ترابی را در این جا ببینید و بشنوید ↓
http://www.gordafarid.net/Default,fa-IR,Gordafarid,Content,Document,Name,Film,TabID,106.aspx


خاستگاه: رايانْ پيامي از فاطمه حبیبی‌زاد (گردآفرید) - تهران


١۲. «وطنم! وطنم!»، نخستین سرود ِ ملّی‌ی ِ ایران : اجرای ِ «دریا دادوَر»



در این جا ببینید و بشنوید ↓

http://www.daryadadvar.com/Darya-Video/2009/Vatanam-Iran-National-Anthem-Song-Mp3.html


۱۳. چهار گفتار ِ ایران‌شناختی‌ی ِ خواندنی و آموزنده در تارنمای شهربَراز



یک) نبرد ِ ماراتن
http://shahrbaraz.blogspot.com/2009/07/blog-post_21.html


دو) فردوسی و خِرَد

http://shahrbaraz.blogspot.com/2009/07/blog-post_22.html


سه) سَرو ِ کاشمَر



http://shahrbaraz.blogspot.com/2009/07/blog-post_23.html


چهار) نقدی بر بینش ِ تاریحی‌ی ِ دکتر همایون کاتوزیان
http://shahrbaraz.blogspot.com/2009/07/blog-post_24.html


خاستگاه ِ: رایان‌پیامی از شهربَراز


١۴. مردی از تبار ِ عشق و حماسه


نگاهی به زندگی و آثار زنده‌یاد دکتر محمّد امین ریاحی، ادیب و شاهنامه‌شناس ِ نامدار، نوشته‌ی دکتر ابوالفضل ِ



خطیبی را در این جا بخوانید ↓
http://a-khatibi.blogspot.com/2009/07/blog-post_22.html


خاستگاه: رايانْ پيامي از دکتر ابوالفضل خطیبی، فرهنگستان ایران - تهران


١٥. نماها و فیلم‌هایی از رونمایی‌ی ِ طومار ِ بلند ِ سبز ِ دادخواهی و حق‌جویی‌ی ِ ایرانیان به درازای ِ بیش از ۱۵۰۰ متر، در کانون ِ شهر ِ پاریس و حضور ایرانیان با صورتک ِ «ندا آقا سلطان»،جان‌باخته در راه ِ آزادی




دیگر نماها را در این جاها ببینید ↓

http://www.keepyoutube.com/watch?v=bW_H_o6JlrY
http://keytube4u.blogspot.com/2009/07/iranian-global-green-movement-25-july.html
http://coolmediaishere.com/?p=71


خاستگاه: رايانْ پيامي از فرزانه طاهری - تهران

۱۶. ای مردم ِ آزاده...: شعری از «علی‌اکبر دهخدا» ، خواننده: «شهرام ناظری»، آهنگ ‌ساز: پرویز مشکاتیان


دهخدا در جوانی
(هنگام ِ سرودن ِ "ای مردم ِ آزاده!")


شهرام ناظری


در این جا بخوانید و بشنوید ↓
http://reirazi.persianblog.ir/


۱۷. گفتاری در باره‌ی ِ «خویش‌کاری‌ی ِ ما ایرانیان»


در این جا بخوانید ↓
http://reirazi.persianblog.ir/post/572/%d8%ae%d9%88%db%8c%d8%b4%e2%80%8c%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c_%d9%85%d8%a7_%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86


۱۸. کالبدشکافی‌ی ِ تازه‌ی ِ غُدّه‌ای ِ کهنه: پژوهشی دیگر در شناخت ِ رازهای ِ کودتای ِ ایران بربادده ِ ۱۳۳۲



اسرار ِ کودتا
تألیف: حمید احمدی
۲۰۸صفحه
نشر ِ نِی
تهران- ۱۳۸۸


در این جا بخوانید ↓
http://reirazi.persianblog.ir/post/594/


خاستگاه ِ زیربخش‌های ِ ۱۶ تا ۱۸: رايانْ پيامي از محسن قاسمی شاد- تهران


۱۹.شاهنامه‌پژوهی: هیاهو و میدان‌داری و دشنام‌پراکنی به جای پژوهش ِ فرهیخته و فروتنانه؟!


در پی ِ نشر ِ "شاهنامه"ای از سوی آقای فریدون جُنیدی – که در بهار امسال، در نمایشگاه ِ کتاب ِ تهران، عرضه‌گردید – واکنش‌های دوگونه‌ای نسبت بدان، ابرازشد. از یک سو، آقای دکتر ابوالفضل خطیبی، شاهنامه‌پؤوه و همکار ِ استاد دکتر جلال خالقی‌مطلق در ویرایش ِ دفتر هفتم ِ شاهنامه به کوشش ِ ایشان، با روی‌کرد به سنجه‌های ِ جهانی و پذیرفته‌ی ِ ویرایش ِ متن‌های ِ کهن ِ ادبی، در زیر ِ عنوان ِ طنزآمیز ِ:
آقای ِ ابوالقاسم فردوسی! شاهنامه را باید به زبان ِ ما می‌سرودید! و نیز، نوشتار ِ دیگری با عنوان ِ: تصوّری دیگر از شاهنامه، به نقد ِ بُنیادین ِ شیوه‌ی ِ کار ِ آقای ِ جُنیدی و حاصل ِ آن پرداخت. ↓
http://a-khatibi.blogspot.com/search?updated-max=2009-06-10T03%3A29%3A00-07%3A00&max-results=5
*
امّا کسانی که پای‌بند ِ پیوند ِ مُریدی-مُرادی با آقای جُنیدی‌اند، به جای ِ روی‌کرد ِ دل‌سوزانه به این نقدها و
انبازی در گفتمانی فرهیخته و سازنده برای گشودن ِ گره‌های ِ برجامانده در کار ِ شناخت ِ متن ِ بنیادین و بی
هیچ دست‌کاری و افزایش و کاهش ِ سروده‌ی ِ فردوسی، راه ِ ستیزه‌گری و جنجال‌آفرینی و دشنام‌گویی را در
پیش گرفتند و تا حدّ ِ آلودن ِِ فضای ِ بحث دربارۀ والاترین مرده‌ریگ ِ اندیشه و گفتار و کردار ِ نیک ِ ایرانی،
پیش‌رفتند!↓
http://www.drshahinsepanta.blogsky.com/1388/04/21/post-251/
*

طُرفه این که این مدّعیان ِ "دوست‌داری‌ی ِ شاهنامه"، هرگونه نقد و نظر ِ ناهم‌سویان با خود را "هیاهو" و "ناسزاگویی" می‌خوانند و از این سخن ِ گوهرین ِ پیر ِ یوش، غافلند که:
"آن که غربال به دست دارد، از عقب ِِ کاروان می‌آید!"


***

نگارنده‌ی ِ این یادداشت نیز، در هنگام ِ دریافت ِ گزارش ِ نشر ِ "شاهنامه"ای از سوی ِ آقای ِ جُنیدی، در همین تارنما نوشت که به سبب ِ در دست نداشتن ِ آن "شاهنامه"، به خود اجازه‌نمی‌دهد که نقدی کارشناختی بر آن بنویسد و این کار را به زمانی پس از دریافت و بررسی‌ی ِ کتاب، وامی‌گذارد. او، تنها بر پایه‌ی ِ سخنان ِ آقای ِ جُنیدی در باره‌ی ِ شیوه‌ی ِ روی‌کردش به شاهنامه و چه‌گونگی‌ی ِ «تصحیح» ِ آن، – که در گفت و شنودی با روزنامه‌ی ِ اعتماد، بیان‌داشته‌بود – به نوشتن ِ یادداشتی بسنده‌کرد.
با این حال، "مدّعیان" که در پی ِ بهانه‌ای برای ِ دشنام‌گویی و هتّاکی می‌گشتند، با نادیده‌انگاشتن ِ یادآوری‌ی آشکار ِ نگارنده، یادداشت ِ او را "نقد بر متن ِ "شاهنامه"ی ِ نشرداده‌ی ِ آقای ِ جُنیدی از سوی ِ کسی که آن متن را ندیده و نخوانده‌است، وانمودند تا با "خودحق‌به‌جانب‌انگاری"، دست‌شان برای هرگونه طلب‌کاری و تعرّضی بازباشد! آنان در چندین رایان‌پیام با درون‌مایه‌ی ِ یک‌سان و بخشنامه‌وار! که با نام‌های راستین یا عاریتی – و حتّا به نام ِ شخص ِ آقای ِ جُنیدی – به دفتر ِ وی فرستادند، از رواداشتن ِ هیچ‌گونه اتّهام و اهانتی بر او دریغ‌نورزیدند و هر اندازه هم که توضیح واضح داد که او نقدی بر متن ِ نشرداده‌ی ِ آقای ِ جُنیدی، ننوشته‌است و اگر هم بخواهد بنویسد، این کار را تنها پس از خواندن و بررسی‌ی ِ کامل ِ آن، خواهدکرد، به خرجشان نرفت که نرفت؛ چرا که "تنها به قاضی رفته‌بودند" و چیزی جُز "خوش‌حال بازگشتن" در مُخیّله‌شان راه‌نمی‌یافت. آنان از هیچ برخورد کننده‌ای با کار ِ آقای ِ جُنیدی، چیزی جز هلهله و هورا و کف‌زدن‌های ِ پُرشور، انتظارنداشتند و ندارند.
با آوردن ِ نمونه‌ای از نگرش و نگارش ِ این "مُریدان ِ پاک‌باز" با عنوان ِ پاسخ یکی دیگر از دوستداران شاهنامه فردوسی به ناسزاگویان ! – که در تارنمای ِ:
http://www.drshahinsepanta.blogsky.com/
نشریافته‌است – بر این یادداشت، نقطه‌ی ِ پایان می‌نهم و داوری را – به گفته‌ی ِ زنده‌یاد پروین اعتصامی – به "زرگر ِ نقّاد ِ هوشیار ِ زمانه" وامی‌گذارم. همین.
"...
دریغا که در این هیاهوی برپا شده پژوهشگرانی نام‌آشنا چون دکتر جلیل دوستخواه نیز همانند تازه به دوران رسیده‌ها و جوانان جویای نام،س شتابزده و بدون خواندن و بررسی متن ویرایش شده به داوری پرداخته‌اند و تنها بر اساس پیش‌فرض‌ها و برداشت‌های پیشین خود از شیوهء کار دکتر فریدون جنیدی و بدون آگاهی از چگونگی کار ویرایش شاهنامه از سوی وی و برهان‌هایی که وی برای افزوده شمردن برخی از ابیات شاهنامه ارائه کرده است (به بهانه دفاع از شاهنامه دکتر خالقی مطلق که دکتر فریدون جنیدی آن را مقابله می‌داند نه ویرایش )، ویرایش وی را غیرعلمی جلوه داده‌اند..."


٢۰. پیش‌رفت ِ پا به پای ِ فنّ‌آوری‌ی ِ روز: سفارش ِ «نماز ِ قضا» برای ِ درگذشتگان، در تارنمای ِ «نمازگزار»


"مشکلی نیست که آسان‌نشود." در شبکه‌ی جهانی (/ اینترنت)، همه چیز دیده‌اید؛ این یکی را هم ببینید ↓
http://www.namazgozar.com/form.php


خاستگاه: رايانْ پيامي از امین فیض‌پور- شیراز


٢١. «چهردادنَسک» (/چهردادنامه / تبارنامه): بخش ِ گم‌شده‌ای از «اوستا»ی روزگار ِ باستان- پژوهش ِ "فرشید ابراهیمی"




در این جا بخوانید ↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-541.aspx


خاستگاه: رايانْ پيامي از مسعود لقمان- تهران


۲۲. تازه‌ها: نگرشی سنجشی به رویدادهای دیروز ِ تاریخی‌شده و امروز ِ در حال ِ تاریخی‌شدن


هفت نوشته‌ی ِ نونشریافته در تارنمای ِ ایرانیا را در این جا بخوانید ↓
http://reza.irania.ir/1388/05/05/1193/


خاستگاه: رايانْ پيامي از رضا مُرادی غیاث آبادی - تهران




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?