Thursday, June 25, 2009

 

هفته‌نامه‌ی ِ ایران‌شناخت (گفتاری- دیداری- شنیداری)، سال پنجم- شماره‌ی ۳، فراگیر ِ ۲۵عنوان



يادداشت ويراستار


پنجم تیر ماه ۱۳۸۸
(۲۶ژوئن ۲۰۰۹)


گفتاوَرد از داده‌هاي اين تارنما بي هيچ‌گونه ديگرگون‌گرداني‌ي متن و با يادكرد از خاستگاه، آزادست.




You can use any part of this site's content without any change in the text, as long as it is referenced to the site. No need for permission to use the site as a link.


Copyright-Iranshenakht © 2005-2009


All Rights Reserved


۱. جمعه شب، شام ِ غریبان ِ ایران!



محسن مخملباف نوشته است:
حتی نگذاشتند پدر ندا گریه کند. حتی نگذاشتند مادر ندا داغی را که بر دل داشت بگرید. نه این که نگذاشتند رای هایمان را بشماریم ، که حتی نگذاشتند شهدایمان را بشماریم.
ما که تاریخ مان تاریخ عزاست، به نام قانون از عزاداری منع شدیم.
ای خدا این جا کجاست؟ ای خدا این چه غربتی است؟ این چه شام غریبی است؟ ای خدا از تو اجازه گریه می خواهم. از تو اجازه عزاداری می خواهم. ای خدا می خواهم جمعه شب ، وقتی خورشیدت غروب کرد، شمعی برای شام غریبان ایرانم روشن کنم. شمعی روی بام خانه ام ، شمعی پیشاپیش در خانه ام، شمعی در مساجدت ، شمعی در کلیساهایت ، شمعی در معابدت، شمعی در همه دنیا.
ای خدا این جمعه شب به من اجازه بده ، به وقت غروب، برای ندا، برای ندای ایران که پرپر شد، برای شهدای ایران که پرپر شدند شمعی روشن کنم. ای خدا آیا آنها که نام ترا گروگان گرفته اند، با قانون تفنگ شان، این یکی را به مردم ایران اجازه می دهند؟
برای همدردی با خانواده شهداء، از کلیه ایرانیان سراسر جهان می خواهیم تا جمعه شب ، هنگام غروب آفتاب، در سراسر جهان، در خیابان ها، در مساجد، در کلیساها، در معابد، در جلوی سفارتخانه های ایران، و در ایران در پشت بام ها با روشن کردن شمع به شام غریبان شهدای آزادی ایران بنشینیم.
هر ایرانی جمعه شب در غروب آفتاب برای شهدای آزادی یک شمع روشن خواهد کرد.


۲. تو به من نگاه می‌کنی



ن. دریا


برای ندا آقا سلطان


http://www.iran-emrooz.net/index.php?/farhang/more/18459/



۳. پیام "جون بائز "، بانوی خواننده‌ی نامدار آمریکایی به مردم ایران



جهان با دیدن شما به قدرت رفتار غیر خشونت آمیز پی برد. زمانی که با آرامش در مقابل ترس نشسته بودبد، ما صدای غرش شما را از میان سکوتتان شنیدیم و آن را در چشمانتان دیدیم. شجاعت شما ما را تحت تاثیر قرار داده است و فداکاری تان الهام‌بخش مان است.من از این‌که زنده ام تا شاهد این جنبش باشم، احساس خوشبختی می کنم. دعا ها عشق و حمایتم را به سوی‌تان می فرستم.


جون بائز
http://www.joanbaez.com/
*
در باره ی ِ جون بائز
http://en.wikipedia.org/wiki/Joan_Baez


۴. یادی از «دکتر بهرام فره‌وشی»،استاد ِ بزرگ ِ ایران‌شناسی و کارنامه‌ ِ درخشان ِ او



در این جا بخوانید ↓
http://www.ilssw.com/


خاستگاه رایان پیامی از ایمان خدافرد-دفتر ِ پایگاه ِ پژوهشی‌ی‌ ِ زیان‌های ایرانی در شبکه‌ی ِ جهانی


۵. بانگ ِ «الله اکبر » ِ شبانه بر فراز ِ بام‌ها: ناقوس ِ بیداری و آزادی‌ی ِ یک ملّت



۶. بازنمود ِ دست‌آوردهای ِ پژوهشی‌ی ِ استاد «میرجلال الدّین کزّازی»

پژوهش مجید ساسانی را در این جا بخوانید ↓
http://www.rouznamak.blogfa.com/post-525.aspx


خاستگاه: رایان‌پیامی از مسعود لقمان - تهران


۷. «گروه ِ هنری‌ی ِ نیاز»: اجرای یک برنامه‌ی ِ موزیک ِ ایرانی‌ در لندن

Niyaaz Music Group




Niyaz: Concert


Institute of Contemporary Arts, The Mall, London SW1Y 5AH


Niyaz is an extraordinary group who blend Middle Eastern folk music and Sufi poetry with electronic techniques and traditional instruments to create hypnotic, ecstatic and highly danceable music. The band are vocalist Azam Ali - whose voice was described by Billboard Magazine as "a glorious, unforgettable instrument", multi-instrumentalist Loga Ramin Torkian, oud master Naser Masa and gifted tabla player Salar Nader who was a student of master percussionist Zakir Husain.
Co-founded by Carmen Rizzo, a multiple Grammy nominee, Niyaz have enjoyed great success. Their first two albums have debuted #1 on iTunes' world music chart.
Niyaz's debut London concert takes place at the Institute of Contemporary Art on Tuesday 23 June 2009 at 8:00 pm.
Drawing upon their latest album, Nine Heavens, this concert promises to be a memorable occasion.
Niyaz Website


£20 in advance + £1 booking fee per ticket.


To book, please visit here.




برای شنیدن ِ نمونه‌ای از هنرنمایی‌ی ِ این گروه ↓
Niyaz Website


خاستگاه رایان پیامی از گروه ِ نیاز


۸. بیان‌نامه‌ی ِ «کانون ِ نویسندگان ِ ایران» در باره‌ی ِ رویدادهای خونین ِ اخیر




کانون نویسندگان ایران: به خواست مردم برای آزادی گردن نهید!
http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=21871


۹. بازتاب ِ بحران ایران در یک روزنامه‌ی ِ مهمّ ِ استرالیایی

گفت و شنود با دکتر بهزاد رفیعی



۱۰. روزهای ِ غم‌انگیز!: پیام ِ نسل ِ جوان ِ زخم‌خورده و خشمگین


روزهای غم انگیزی را من و هم‌نسلانم می گذرانیم. خبر غیرمنتظره، شوک برانگیز و شگفت آور ِ شکست کاندیدای محبوب مان، مهندس میرحسین موسوی (این تجلی‌ی ِ خواست ها و مطالبات تاریخی ِ سرکوب شده در سینۀ نسل‌های پیشین و نسل جدید)، که مسلماً تقلبات گسترده و دروغ و بی قانونی و بی اخلاقی نقش اساسی در آن بازی کرد، همچون آب یخی بود که بر تن مان که در طول این چند هفتۀ اخیر اندکی گرم شده بود، ریخته شد. تقریباً تمام ما حس ِ لحظات پس از یک زلزلۀ ۱۰ ریشتری را تجربه می کردیم که نمی دانستیم باید گریه کرد، فریاد زد، یا به بوجود آورندۀ این مصیبت عظیم بد و بیراه گفت. اندکی از این اتفاق تلخ، نگذشته بود که وقایع و بلایای پس از آن، کمر خم شده مان را به طور ِ کامل شکست!
باری، می دانم که همه از این حوادث آگاهند.
اما مرگ ندا، این ندای آزادی خواهی و حق طلبی ِ نسل مان، عاطفۀ انسان های آزاده را در سراسر گیتی به چالش کشید و فریاد شیوا و بلند جوانان سرزمین در ماتم نشسته مان شد خطاب به ملت‌های در ساحل آرامش نشستۀ جهان که بشوند ندای خروشان استبدادستیزی ِ فرزندان کاوۀ آهنگر و آرش کمانگیر را.
باری ندا رفت، چه زیبا و شاعرانه و حماسی هم رفت. اما با چشمانی باز رفت تا به ما بفهماند که با چشمان بسته زندگی نکنیم...


سبز و تندرست باشید،


پیام


ایران،سرزمین خشم و خون،سرزمین دلیران...


خاستگاه: رايانْ پيامي از پیام جهانگیری - شیراز


۱۱. «ندا» گـُردآفرید ِ شفق‌تبار ِ ما در فتح ِ شب


از نو جوانه ای را بر خاک می سپاریم

تا یاد سرخ او را بر زندگی بکاریم ...

آید ندا شب و روز از عشق ِ دیده افروز

گوید: زجای برخیز، تا طرح ِ نو گماریم

گـُردآفرید ما را، خونین کفن ندا را

باید شفق‌تباری در فتح ِ شب شماریم.



ویدا فرهودی


۱۲. چهل سال ِ بعد در چُنین روزی ...


قبل از انتخابات


بدین وسیله اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۱۴۲۸ به حضور امت همیشه در صحنه اعلام می‌گردد.
۱-دکتر سید م.ح.م.و.د- ا.ح.م.د.ی- ن.ژ.ا.د.
۲-سید دکتر م.ح.م.و.د- ا.ح.م.د.ی- ن.ژ.ا.د.


بعد از انتخابات


هم اکنون خبرنگار صدای کوکب ( صدا و "سیما"ی سابق ) گزارش می‌دهد.
طبق آخرین آمار رسیده از وزارت داخلیه ( وزارت کشور سابق ) جناب آقای دکتر سید محمود احمدی نژاد با رای قابل توجه ۱۰۱ درصد آرا برای یازدهمین بار پیاپی به عنوان رییس جمهور منتخب و مردمی کشورمان انتخاب شدند.
رییس جمهور منتخب، گفت این برای اولین بار در طی تاریخ انتخابات دنیاست که یک کاندیدا حتی بیش از تعداد رای دهندگان رای می آورد ! و نیز این حماسه را در طی ۷۰ سال حکومت جمهوری اسلامی ایران بی سابقه و تاریخی دانست و در جواب خبر نگاری که از وی پرسید شما طی ۱۰ دوره قبل نیز همین را گفتید، گفت : مال ِ امسال بی سابقه تر و تاریخی تر بود.
همچنین خبر نگار صدای کوکب گزارش داد بعد از اتمام رای گیری و مشخص شدن رییس جمهور منتخب، دکتر سید محمود احمدی نژاد عصا زنان و به سختی در کنفرانس خبری حاضر شد و وعده داد که به حول و قوه الهی در این دوره کلیه مفسدان اقتصادی را به ملت حماسه ساز ایران معرفی خواهد کرد و دست مفسدان اقتصادی را از بیت المال کوته خواهد نمود. وی در همین رابطه اشاره ای به مرحوم هاشمی رفسنجانی داشت. و نیز اضافه کرد : میزان حال ِ افراد است !
رسانه های خارجی بلافاصله این سخن رییس جمهور را بدینشرح ترجمه و تیتر اول کردند.
آسوشیتد پرس : رییس جمهور ایران گفت : همه افراد باید به یک میزان حال کنند.
بی بی سی : ملت باید بروند روی ترازو (میزان) تا بتوانند حال کنند.
صدای آمریکا : حال ِ افراد را با ترازو اندازه گیری می کنیم تا کسی زیاد حال نکنند.
نیوزویک : افراد میتوانند خودشان با ترازو حال کنند.
اشپیگل : حال افراد همگی میزان است.
ایشان همچنین وعده داد به پاس این همه شوق و شور و اشتیاق و حماسه حضور، به مثابه سالهای اخیر به کلیه هم میهنان روزانه یک عدد تخم مرغ آب پز جهت صرف صبحانه و دو عدد سیب زمینی پخته متوسط یکی برای صرف ناهار و یکی هم برای صرف شام به عنوان سود سهام عدالت اعطا خواهد کرد(این در حالی ست که گزارشگران بدون مرز گزارش دادند طی چهل سال اخیر تقریبآ دو سوم از مردم ایران به علت استنشاق گاز متان حاصل از . . . به دیار باقی شتافته اند.)
ایشان همچنان با اشاره به انباشت گاز متان در منطقه اعلام کرد : ما دارای قوی ترین بمب اتمی در منطقه هستیم. ایشان اضافه کرد ما تنها ملتی هستیم که رو به پیشرفتیم و اضافه کرد این خس و خاشاکی که اعتراض می کنند یادشان باشد که چهل سال پیش فقط سیب زمینی، آن هم به صورت خام دریافت می کردند. (نام برده بعد از گذشت ساعاتی اعلام کرد من کی گفتم خس و خاشاک ؟ )
نام برده همچنان اظهار کرد اسراییل باید از نقشه جهان محو شود ( این در حالی است که اسراییل بیست سال پیش با کشور فلسطین ادغام شد و از نقشه جهان حذف شد. هم اکنون نام این کشور جدید اسراطین می باشد ).
ایشان همچنان طی نطقی اعلام کرد انشالله طبق برنامه ریزی های انجام شده طی سند برنامه چشم درآر پنج ساله صدم ( چشم انداز سابق ) ایران در منطقه بعد از کشورهای افغانستان، پاکستان،عراق، قرقیزستان، ازبکستان، ارمنستان، داغستان، باغستان، شاقستان، گلستان، لارستان، مهستان، زارستان و غارستان به عنوان قدرت منطقه محسوب خواهد شد. ( لازم به ذکر است که مردم بَدَوی کشور غارستان همان گونه که از نامش پیداست بعد از کشف شدن در یک غار متروکه در حوالی صخره های تنب کوچک، طی دو دهه اخیر توانستند کشور کوچک خود را تبدیل به قطب اقتصادی، علمی و جهانگردی خاور میانه تبدیل نمایند و هم اکنون بسیاری از جوانان ایرانی در دانشگاه های کشور غارستان مشغول به تحصیل هستند ).
رییس جمهور مردمی اضافه کردند: هم اکنون روسای جمهور ونزوئلا، بورکینافاسوی مرکزی، بورکینافاسوی غربی، بورکینافاسوی شرقی، بورکینافاسوی جنوب غربی، بورکینافاسوی شمال شرقی، بورکینافاسوی جنوب شرقی، بورکینافاسوی شمال غربی و همچینین رییس جمهور جزیره سنت وینسنت شمالی ( بیخود دنبالش رو نقشه نگردید. احتمالآ زیر پونز نقشه یا پشت نقشه است ) برای ایشان پیام تبریک فرستاده اند.
ایشان در جواب خبرنگاری که پرسید : مطمئنید؟ فرمودند. بله که مطمئنیم! خوبم مطمئنیم. سندش تو وزارت امور خارجه موجوده.
ایشان همچنان در جواب خبرنگاری که پرسید: چرا طی این چهل سال اخیر شخص دیگری به عنوان کاندید ریاست جمهوری معرفی یا انتخاب نمیشود؟ گفت : بگم ؟ بگم ؟ و وقتی با پاسخ مثبت خبرنگاران مواجه شد گفت : ایران آزاد ترین کشور دنیاست! و هر کس بخواهد می تواند کاندید ریاست جمهوری شود و همانطور که مشاهده کردید این بار به غیر از این جانب، سید دکتر محمود احمدی نژاد هم کاندید بودند ولی این بار هم ملت به خادم خود رای دادند.
وی همچنین اضافه کرد رییس جمهور باید از متن ملت باشد. آگاهان و خبرنگاران داخلی و خارجی در طی این چهل سال همچنان به دنبال متن ملت می گردند! ایشان در جواب خبر نگاری که از وی پرسید: آیا درین دوره با آمریکا رابطه بر قرار خواهید کرد ؟ گفت : ببینید! ما آماده ایم تا با همه ملت های دنیا رابطه برقرار کنیم ولی آنها خودشان از ما می ترسند و نمی خواهند با ما رابطه برقرار کنند! امریکا هم همین طور. به شرطی که در رفتارش تغییر حاصل کند. وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که گفت : آمریکا که تا حالا بیش از ۱۰ بار رفتارش را عوض کرده است. منظور شما ازین که رفتارش را عوض کند، یعنی چطور رفتارش را عوض کند؟ پاسخ داد : هر وقت موقعش بشه این خادم ملت با استعانت از حضرت ولی عصر، خودش اعلام خواهد کرد.
وی در انتهای مراسم به فریادها و شعار های هوادارانش که فریاد می زدند : افشا کن ! افشا کن . . . پاسخ داد و با حالتی عجیب شبیه مناظره های چهل سال پیش فریاد زد : بگـــــــــــــــــم ؟ بگـــــــــــم ؟
درین لحظه همه با شعار ِ بگم. بگم. بگو ! بگو ! او را تا در خروجی صدا و سیما مشایعت کردند.


١۳. لباس شخصی ها، سروده ای از «ايرج جنتی عطايی»


http://news.gooya.com/society/archives/089898.php


١۴. «تصوّرکن، تو میتونی»: ترانه‌ای از "سیاوش قمیشی"


Election Iran 1388.2009(tasavor kon to mitooni)


خاستگاه: رايانْ پيامي از عطایی - نروژ


١٥. فیلمی از همایش‌های اعتراضی‌ی ِ ایرانیان ِ دور از میهن در شهرهای بزرگ ِ جهان


http://www.iranianuk.com/article.php?id=38836


خاستگاه: رايانْ پيامي از اسد هفشجانی - سیدنی


١۶. داستان ِ "رجل ِ سیاسی" در کتاب ِیکی بود، یکی نیود» اثر جمال‌زاده : تمثیلی از حکایت ِ حال ِ پریروز و دیروز و امروز و همیشه‌ی ِ ما!

controversial result of last week's election. He argued that to make concessions to popular demands and 'illegal' pressure would amount to a form of 'dictatorship', and he warned the protestors that they, rather than the police, would be held responsible for any further violence.
Khamenei's argument sounds familiar to anyone interested in the politics of collective action, since it appears to draw on the logic used by state
authorities to oppose most of the gr


تحلیل ِ نوشین شاهرخی از این داستان را در این جا بخوانید ↓
http://www.shahrzadnews.org/index.php?page=2&articleId=1646


۱۷. نامه‌ی ِ سرگشاده‌ی ِ دو شخصیّت ِ سرشناس ِ غربی به آیت‌الله خامنه‌ای


Open letter of support to the demonstrators in Iran,
Friday 19 June 2009


This morning Ayatollah Ali Khamenei demanded an end to the massive and forceful demonstrations protesting the eat popular mobilisations of modern
times, from 1789 in France to 1979 in Iran itself. These mobilisations took shape through a struggle to assert the principle that sovereignty rests with the people themselves, rather than with the state or its representatives.
'No government can justly claim authority', as South Africa's ANC militants put it in their Freedom Charter of 1955, 'unless it is based on the will of all the people.'
Needless to say it is up to the people of Iran to determine their own
political course. Foreign observers inspired by the courage of those
demonstrating in Iran this past week are nevertheless entitled to point out
that a government which claims to represent the will of its people can only do so if it respects the most basic preconditions for the deter-mination of such a will: the freedom of the people to assemble, unhindered, as an inclusive collective force; the capacity of the people, without restrictions on debate or access to information, to deliberate, decide and implement a shared course of action.
Years of foreign-sponsored 'democracy promotion' in various parts of the
world have helped to spread a well-founded scepticism about civic movements which claim some sort of direct democratic legitimacy. But the principle itself remains as clear as ever: only the people themselves can determine the value of such claims. We the undersigned call on the government of Iran to take no action that might discourage such determination.


Peter Hallward
Alberto Toscano
Se joint à l'appel : Alain Badiou



.۱۸ «چشم‌ها»: چهره‌ها و تصوبرها، اثری درخشان از «تیم اُبراین» با یاد ِ ندا آقاسلطان


The portrait "Eyes" is done by Tim O'Brien and dedicated to Neda Agha Soltan the woman who was shot dead on June 20 and more picts

در این جا ببینید و بر این هنرمند و انسان بزرگ و هم‌دل با مردم ِ سوگوار ِ ایران، درود و آفرین بگویید ↓
http://www.drawger.com/tonka/?section=articles&article_id=8147


۱۹. سوگ آوازی با یاد ِ «ندا آقاسلطان» از یک خواننده - نوازنده‌ی ِ باختری


Johnny's Song for Neda with Persian subtitle
http://www.youtube.com/watch?v=aXRdYyEpgwI


خاستگاه: رايانْ پيامي از سیما صاحبی (پوینده)- آلمان


۲۰. مجموعه‌ی ِ برزگ ِ گزارش‌های تصویری‌ی ِ مستند از رویدادهای ِ خونین ِ اخیر ِ تهران


پیوند به ویدئوهای اتفاقات اخیر ایران به صورت طبقه بندی شده در 4 عنوان:
1- کشتار
2- درگیری ها
3- تیراندازی
4- تظاهرات


1- کشتار
shooting civilians and demonstrators in Iran:


کشتار دختری جوان "ندا" تهران، خیابان امیرآباد، 20 جون:
Killing an innocent girl called NEDA by Iranian militia(Basijies)
http://www.youtube.com/watch?v=N44fosGoVAo
http://www.youtube.com/watch?v=MmZAOHVINII


کشتار پسری جوان، 20 جون:
Killing of a young man in Tehran demonstration ,20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=1RKOR15JDfk&feature=related


کشتار پسری جوان، در میدان توحید، تهران، 20 جون
a young demonstrator gets killed in Tohid Sq of Teran, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=Vc8IDMAAr1g&feature=channel_page


کشتار یک پسر جوان در خیابان های تهران، 20 جون:
Young man gets killed while demonstrating in Tehran, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=mduo6aTtv5s


تیراندازی و کشتار جوانان توسط سپاه از پنجره ها، 19 جون:

Shooting and killing of young demonstrators by Iranian Army SEPAH, 19th of
June
http://www.youtube.com/watch?v=T52zofs1etQ


کشتار پسری جوان، تبریز، 17 جون:
Killing of a young boy in Tabriz- Iran, 17th of June
http://www.youtube.com/watch?v=raLYFo45BIo


زخمی شدگان در پس کوچه های تهران، 17 جون:
Wounded and injured people in streets of Tehran, 17th of June
http://www.youtube.com/watch?v=1gfKyzfPKao


تیراندازی از پشت بام ها و اصابت یک گلوله به شکم یک پسر جوان، 17 جون:
A boy gets shot in stomach from the gun fires from the roof
http://www.youtube.com/watch?v=CuI0ft1yNQs&feature=related


جسد جوانی روی دست مردم، میدان آزادی 16 جون:
Injured Body of a young boy being carried by people in Azadi Sq of Tehran,
16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=9G8lrHRLPcg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BM6Q921URHA&feature=related


جوانی تیرخورده بر سنگ فرش خیابان، 16 جون:
A young person shot and lying on ground in the street, 16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=qVkCoAdpRho


مرگ پسر جوان در تظاهرات میدان آزادی، 16 جون:
A young boy gets killed in the demonstration in Azadi Sq, 16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=syTYR7VqEPc&feature=related


کشتار پسری جوان، اصفهان، 16 جون:
Young boy gets killed in Isfehan- Iran, 16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=cZmc9a9pCmE&feature=related


شلیک به مردم، در میدان آزادی، 16 جون:
Shooting civilian and demonstrators in Azadi Sq, Tehran, 16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=RR15GooESXA


کشته شدن یک جوان در تظاهرات، 15 جون:
Young boy gets killed in demonstration, 15th of June
http://www.youtube.com/watch?v=7OaxoBrClQc&feature=related


حمل جوانان در حال جان دادن به بیمارستان، 15 جون:
People carrying severely injured people to hospital, 15th of June
http://www.youtube.com/watch?v=lM2VFu1t0Mc&feature=related


جوانی تیرخورده بر دستان مردم در حال جان دادن (2 جوان زخمی و یک نفر در حال
جان دادن)، تهران، 15 جون:
A young person dying and two others severely injured, Tehran, 15th of June
http://www.youtube.com/watch?v=shQID7m-B7o


تیراندازی وسط تظاهرات به سوی مردم (اصابت یک گلوله به پای یک جوان)، 15
جون:
Shooting the demonstrators in the street, a boy gets shot in foot, 15th of
June
http://www.youtube.com/watch?v=NAOOlEf68Gc&feature=related


تیراندازی وسط تظاهرات به سوی مردم (اصابت یک گلوله به بازوی یک جوان)، 15
جون:
Shooting the demonstrators in the street, a boy gets shot in the arm, 15th
of June
http://www.youtube.com/watch?v=z9rfnEyjr0w&feature=related


کشتار یک مرد در حیاط خانه اش، 14 جون:
killing a demonstrator in his house yard, 14th of the june
http://www.youtube.com/watch?v=PInECx7GG4k


جای ضربه های باتون های پلیس بر تن جوانان، 14 جون:
The signs of being beated and wound on the body of the young demonstrators
by the police, 14th of june
http://www.iranianyoutube.com/watch/9mct0k84fxpntvn1mb6i/Iranian-Police-Brutality---Students-beaten-in-university-dorms-%28June-14th


دختری تیرخورده توسط نیرو انتظامی:
A girl get shot by the guards
http://www.youtube.com/watch?v=ZPdpueKpTTo&feature=related


تیراندازی در این خیابان منجر به مرگ یک جوان و زخمی شدن چندین نفر:
Shooting in the street, one gets killed and many injured
http://www.youtube.com/watch?v=OvYX3j5v1E8&feature=related


کلیپی به همراه چند عکس از کشته شدگان که فیلمشان در دسترس نیست:
A video with photos of people who have been killed
http://www.youtube.com/watch?v=tLhgyiA7JgM


2- درگیری ها:
Conflicts between the guards and civilians:
دستگیری 2 پسر توسط بسیج، 21 جون:
Arresting two of the demonstrators by Militia group called Basij, 21st of
June
http://www.youtube.com/watch?v=BoVpZh0VvCg


نیروی انتظامی در پی مردم، 20 جون:
Guards attacking people, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=G-3Lf4ckHL4


لگد دختری شجاع به ضد شورش و درگیری های، 16 جون:
A brave girl kicks back at the Guards, 16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=9iNqLr-pzj8


دستگیری جوان در اصفهان، 17 جون:
Arresting a young demonstrator in Isfahan-Iran, 17th of June
http://www.youtube.com/watch?v=bT4_S094R2k


گاز اشک آور در شیراز، 14 جون:
Guards use Tear gas against civilian in Shiraz, 14th of june
http://www.youtube.com/watch?v=s0h1H7j3Wgo&feature=related


دفاع مردم از خود درمقابل گارد ویژه، 14 جون:
People defend themselves against the Guards, 14th of June
http://www.youtube.com/watch?v=5IPvo9x_XZI


حمله گارد ویژه به مردم، 13 جون:
Guards attack civilian and demonstrators, 13th of June
http://www.youtube.com/watch?v=pEXyOPHbZyo&feature=PlayList&p=BE608B34A8DBD140&playnext=1&playnext_from=PL&index=83
http://www.youtube.com/watch?v=Osq4WTU822Y&feature=PlayList&p=CD793F105F2AC034&index=10

حمله گارد ویژه به مردم، 13 جون:
Guards attack civilian and demonstrators, 13th of June
http://www.iranianyoutube.com/watch/xob2215xfxk31d0i52r8/Police-invasion-on-people-tehran-vanak-Sq-13-June-2009


3- تیراندازی:
Fires, gun fires and shooting in Iran:
آتش سوزی در خیابان های تهران، 20 جون::
Fires in streets of Tehran, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=nLmc36l6rx8


حضور هلیکوپتر ها در تمام شهر، 20 جون:
Police Helicopters flying over Tehran, 20th June
http://www.youtube.com/watch?v=sOmiKAlR8L8


آتش سوزی در خیابان های تهران، 20 جون:
Fires in streets of Tehran, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=xoqWg9fOhSM


تیراندازی بسیج به مردم، 15 جون:
Basij Militia shoots people in the streets, 15th of June
http://www.youtube.com/watch?v=HjeTMM_nzjY


شروع تیراندازی، 15 جون.
Starts of the gun fires, 15th of June
http://www.youtube.com/watch?v=-h8Ig2h5bUk


فرار نیروی ضد شورش از جمعیت، 14 جون:
Guards runaway from the demonstrators, 14th June
http://www.youtube.com/watch?v=WRUTh76486I&feature=related


4- تظاهرات:
Demonstrations


تظاهرات با فریاد شعار"نترسیم، نترسیم، ما همه با هم هستیم."،21 جون:
Demonstrators shouting: “Don’t be afraid, don’t be Afraid, We are all
together” , 21st of June
http://www.youtube.com/watch?v=phWYBPReqsY


تظاهرات در خیابان ولی عصر با حضور فائزه رفسنجانی، 20 جون:
Faezeh hashemi Rafsanjani (Daughter of the Rafsanjani) joins the
demonstrators in Valiasr street, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=IWsJFDeI-Ko


تظاهرات در مترو، 20 جون:
Demonstration in undergrounds, 20th of June
http://www.youtube.com/watch?v=HcV2LV59iWg


تظاهرات در سکوت، 18 جون:
Demonstration in complete silence in Iran, 18th of June
http://www.youtube.com/watch?v=bdK2z5oUtg4


تظاهرات میلیونی در تهران، 17 جون:
Millions of people on demonstration in Tehran, 17th of June
http://www.youtube.com/watch?v=CLo_6Qp1eTk
http://www.youtube.com/watch?v=mWRIxSif4SQ


تظاهرات در سکوت، 16 جون:
Demonstration in complete silence in Iran, 16th of June
http://www.youtube.com/watch?v=dfCUe44ZhsU


تظاهرات میلیونی تا میدان آزادی با حضور موسوی، 15 جون:)
Millions of demonstrators in azadi square with Mir Hossein Moussavi, 15th of june
http://www.youtube.com/watch?v=590Xl6ui-GU
http://www.youtube.com/watch?v=sUj3jpjoLcc


میدان آزادی پس از کشته شدن مردم، 15 جون:
Minutes after killing the people, Azadi Sq, 15th of June
http://www.youtube.com/watch?v=ARN_7SopvD4&feature=related


تظاهرات فردای انتخابات، 14 جون:
Demonstration the day after the election, 14th of June
http://www.youtube.com/watch?v=_uPDbHzvf2w


اینجا ایران است!
Here is Iran in a crisis ( voice of people being killed)
http://www.youtube.com/watch?v=2oM6l9PO6Yo


خاستگاه: رايانْ پيامي از سیما صاحبی (پوینده)- آلمان


٢١. فاجعه‌ی ِ انسانی‌ی ِ زاییده‌ی ِ «خشک مغزی و تعصّب» در افغانستان


http://pulitzercenter.typepad.com/untold_stories/


خاستگاه: رايانْ پيامي از فرزانه طاهری (گلشیری)- تهران


۲۲. نامه سرگشاده دانشگاهیان جهان در حمایت از تظاهرکنندگان ایرانی


شماری از دانشگاهیان جهان از دولت ایران خواسته اند کاری نکند که مردم چشم به خارج بدوزند.
۱۳۸۸/۰۴/۰۲

شمار زيادی از اساتید برجسته دانشگاه از کشورهای مختلف نظير ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، کانادا، لهستان، اسلوونی و هلند با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی از دولت ايران خواستند از دست زدن به هرگونه واکنشی که مردم ايران را متمايل به دخالت خارجی کند پرهيز کند.در نامه سرگشاده دانشگاهيان جهان در حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی که از جمله در يکی از سايت‌های اينترنتی متعلق به شبکه سی‌ان‌ان (ireport.com) نيز منتشر شده خاطرنشان شده است که سال‌ها تلاش برای صدور دموکراسی به نقاط مختلف جهان با حمايت کشورهای خارجی منجر به ايجاد نوعی بدبينی در قبال آن دسته از جنبش‌های مدنی حامی اين طرز فکر شده است، اما در نهايت آن چه به عنوان اصل پابرجا می‌ماند خواسته مردم است. «تنها خود مردم هستند که می‌توانند در اين باره تصميم بگيرند.»در اين نامه سرگشاده که به امضای شمار زيادی از استادان و دانشگاهيان چندين دانشگاه معتبر اروپايی و آمريکايی رسيده است، با اشاره به اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر ايران، که در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تهديد تظاهرکنندگان مسئوليت هرگونه خشونتی را متوجه مخالفان خود دانسته بود آمده است «استدلال خامنه‌ای برای کسانی که به بررسی جنبش‌های جمعی می‌پردازند بسيار آشناست».در بخش ديگری از نامه دانشگاهيان جهان در حمايت از جنبش مردمی ايران به اين سخنان خامنه‌ای استناد شده که گفته است کوتاه آمدن در مقابل خواسته‌های مردم و فشارهای «غيرقانونی» به شکل‌گيری نوعی «ديکتاتوری» می‌انجامد.امضاکنندگان نامه مزبور با رد اين سخنان تاکيد کرده‌اند، اين اظهارات مشابه همان منطقی است که دستگاه‌های حاکم در مواجهه با حرکت‌های مردمی در عصر جديد در نقاط مختلف جهان از سال ۱۷۸۹ در فرانسه تا سال ۱۹۷۹ در خود ايران به کار می‌بردند.در نامه دانشگاهيان جهان در حمايت از تظاهرکنندگان ايرانی همچنين تاکيد شده است، حرکت‌های جمعی صرفاً ريشه در خواست مردم دارد. در ادامه اين نامه به نقل از منشور کنگره ملی آفريقا که با رژيم نژادپرست آفريقای جنوبی مبارزه می‌کرد آمده است که هيچ دولتی نمی‌تواند ادعای اقتدار کند، مگر اين که به خواست همه مردم متکی باشد.بيش از پنجاه تن از استادان دانشگاه‌های معتبر جهان از جمله دانشگاه‌های کاليفرنيا، لندن، برکلی، پرينستون، کالج بين‌المللی فلسفه در پاريس، دانشگاه کراکف لهستان، دانشگاه دن‌ور، دانشگاه نيويورک، دانشگاه آزاد برلين و دانشگاه جرج واشینگتن در نامه سرگشاده خود خاطرنشان کرده‌اند که اين حق مردم ايران است که در مورد سرنوشت سياسی خود تصميم بگيرند.در اين نامه با اشاره به اين که ناظران خارجی تحت تاثير شجاعت تظاهرکنندگان ايرانی قرار گرفته‌اند، بر حق قانونی مردم ايران برای برخوردار شدن از حق تجمع و بيان نظرات و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکيد شده است.در میان امضاکنندگان نام شخصیت‌های معروفی مانند نوآم چومسکی، زبان‌شناس آمریکایی، جورجو آگامبن فیلسوف، و اسلاووی ژیژک، فیلسوف و متفکر اسلوونی، دیده می‌شود


خاستگاه: رايانْ پيامي از دکتر کاظم ابهری- استرالیا


۲۳. درخواست نویسندگان تبعیدیِ ایران از نویسندگان جهان: سرکوب مردم ایران را متوقف کنید!


http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=4232


٢٤. «چشم‌هایش»: با یاد ِ "ندا آقا سلطان"
سوگ نوشته‌ی ِ ياغش کاظمی را در این جا بخوانید ↓
http://www.asha.blogsky.com/


خاستگاه: رايانْ پيامي از یاغش کاظمی - رامسر


۲۵. هم‌دردی‌ی ِ نخست وزیر استرالیا با مردم ایران


کوین راد، نخست وزیر ِ دولت ِ فدرال استرالیا، دیروز در مجلس نمایندگان این کشور با مردم آزادی‌خواه ایران، همدردی کرد و خواستار پایانبخشیدن ِ فوری به کشتار و سرکوب ِ مردم ِ بی دفاع شد.


خاستگاه: شبکه‌ی ِ تلویزیونی‌ی ِ س. ب. س. استرالیا



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?