Saturday, February 28, 2009

 

بخشي ديگر از داستان ِ دنباله‌دار و پايان‌ناپذير در جست و جوي ِ حافظ ِ حافظ






يادداشت ويراستار


شنبه دهم اسفند ماه ١٣٨٧ خورشيدي
(بيست و هشتم فوريه ٢٠٠٩)


چندي پيش، گزارش ِ شناخته‌شدن ِ دستْ‌نوشت ِ جُنگي ادبي از روزگار ِ زندگي‌ي ِ حافظ ، فراگير ِ شماري از غزل‌هاي او در كتابخانه‌ي ِ بادليان ِ دانشگاه ِ آكسفورد ِ انگلستان را تنها از سويه ي ِ تازگي ي خبر و بي هيچ گونه ارزشْ داوري در باره ي ِ درونْ مايه ي ِ آن، در اين تارنما نشردادم.
در اين هفته، آگاهي‌يافتم كه بخش ِ غزل‌هاي ِ حافظ از جُنگ ِ يادكرده، در كتابي با عنوان ِ غزل‌های حافظ، گرد آوری‌ي ِ علا مرندی در ٧٩١- ٧٩٢ هجری قمری، به کوشش علی فردوسی، تهران، نشر دیبایه، ٢١٤صفحه، ٧٥٠٠ تومان، در تهران نشريافته‌است. ↓
http://www.anthropology.ir/node/3517

همچنين خبردارشدم كه در روز نهم بهمن­ماه ١٣٨٧، این کتاب در فرهنگْ‌سرای نیاوران، با شرکت علاقه­مندان حافظ رونمایی شد.
در گزارشی که خبرگزاری فارس از این رویداد منتشر کرد، آمده‌است که استادان ایرج افشار، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر سلیم نیساری، تاریخ ِ نگاشت ِ این دستْ‌ نوشت را تأیید کرده­اند. ↓
http://www.persianacademy.ir/fa/Y071287.aspx


در همين زمينه، فراخوان ِ زير، از سوي ِ نهاد ِ شهر ِ كتاب، نشريافته است:
غزل‌های حافظ ، نخستین نسخه‌ي ِ یافت‌شده از زمان حیات شاعر به کوشش ِ علی فردوسی منتشرشده است.



دکتر علی فردوسی
استاد و مدیر گروه تاریخ دانشگاه نتردام در ایالت کالیفرنیا



Associate Professor and Chair
In the Department of History and Political Science
Notre Dame de Namur University



نشست ِ هفتگی‌ي ِ شهر ِ کتاب در روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ساعت ٣٠: ١٦ به نقد و بررسی این اثر اختصاص دارد که با حضور ضیاء موحد، محمود عابدی، بهاءالدین خرمشاهی و بهادر باقری برگزار می‌شود.

از سوي ِ ديگر، بحث و بررسي‌ي ِ كارشناسانه‌ي ِ دانشگاهي و متنْ‌شناختي و چالش ِ انتقادي بر سر ِ چه‌گونگي‌ي ِ نگاشت ِ غزل‌هاي خواجه در اين جُنگ ِنويافته، با دقت و موي‌شكافي و دامنه‌اي گسترده، آغازشده است. آقاي دكتر ابوالفضل خطيبي عضو ِ هیأت ِ علمی و معاون ِ گروه ِ فرهنگ‌ْنویسی‌ي ِ فرهنگستان ِ زبان و ادب فارسی، در اين راه ِ ناهموار، پيشْ‌گام شده و در تجزيه و تحليلي نكته‌سنجانه و مستند با عنوان ِ با مدّعی مگویید یا بگویید؟ نگاهی به پنجاه غزل حافظ از روزگار او – كه در تارنماي فرهنگستان نشريافته و قرارست در نامه‌ي ِ فرهنگستان نيز به چاپ برسد – بدين مهمّ پرداخته‌است.


در اين جا بخوانيد ↓
http://www.persianacademy.ir/fa/Y071287.aspx

ويراستار چشم به راه مي ماند كه آقاي دكتر علي فردوسي، پاسخ ِ خود به اين نقد را در يك پيوندْنشاني
(Link)
به نشاني ي
dkhah@yahoo.com.au
بدين دفتر بفرستد تا براي آگاهی ي ِ خوانندگان ِ ايران شناخت و دوستْ داران ِ حافظ، در اين تارنما نشريابد و اين گفتمان، به سرانجامي سزاوار برسد.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?