Monday, November 17, 2008

 

فراخوان ِ همايش ِ سالْ‌گرد ِ خاموشي‌ي ِ "دكتر غلامحسين ساعدي"



يادداشت ويراستار

سه شنبه بيست و هشتم آبان ماه ١٣٨٧ خورشيدي
(١٨نوامبر ٢٠٠٨)


دكتر غلامحسين ساعدي (/گوهر مُراد)،

فرزند ِ بَرومَند ِ آذربايجان، داستانْ‌نگار و نمايشْ‌نامه‌نويس ِ چيره‌دست و سرآمد ِ روزگار ِ ما با همه‌ي ِ رنج و شكنجي كه در ميهن ِ خويش برتافت و تلخْ‌كامي‌هايي كه از بازداري و زجر و زندان كشيد، مجموعه‌اي ارجمند، گران‌ْْبها، بي‌همْ‌تا و ماندگار از آفريده‌هاي ِ قلمي‌ي خود را در گنجينه‌ي ِ زبان ِ فارسي – كه هوشْمَندانه آن را ستون فقرات ِ فرهنگ ِ ملّي‌ي ِ مشترك ِ همه ي ايرانيان مي‌شمرد – بر جا گذاشت.



ساعدي كه سي سال ِ پيش، ناگزير از ترك ِ ميهن شد، بيشتر از هفت سال نتوانست جگرْآزردگي‌اش از گزش ِ كژدم ِ غُربت را تاب بياورد. او بيست و سه سال ِ پيش، در اوج ِ توانايي ي ِ آفرينش ِ ادبي، در غُربت ِ غمگين ِ غرب، با تلخ كامي ي تمام، چشم از جهان فروبست و كالبدش را در چند گامي ي ِ گورگاه ِ پيش گام ِ نامدار ِ به غُربت رانده اش صادق هدايت، به خاك سپردند. ساعدي رفت و داغ ِ نابه‌جا و نابه‌هنگام از دست رفتنش، بر دل ِ دوستان و دوستدارانش باقي ماند.

يك بار كه سال‌ها پس از ديدارها و گفت و شنودهامان در تهران، صداي زخم خورده و رنجورش را در يك گفت و شنود ِ راديويي شنيدم، به اندازه ي بيدادي كه بر آن انسان ِ بزرگ و فرهيخته ي سترگ رواداشته شده بود‍، پي بردم و آب ِ دريغ و درد در چشم گرداندم.


ياد ِ هميشه بيدارش گرامي و نام ِِ نامي اش، جاودانه زيوربخش ِ دفتر ِ زرّين ِ ادب و فرهنگ ِ ايران زمين باد!
* * *
شماري از دوستان و دوستْ‌داران ِ اين نويسنده‌ي ِ بزرگ، با انتشار ِ فراخوان ِ زير، برآنند كه در سالْ‌گرد ِ خاموشي‌ي ِ او، بر گورگاهش گرد ِ هم آيند و از بزرگي‌ي ِ او سخن‌بگويند و بار ِ ديگر در ميعادِ هرساله، سنگ ِ يادبودش را به آب ِ ديدگان ِ از دل‌هاي سوخته برآمده، بشويند.




به مناسبت ِ بيست و سومین سالْ‌گرد ِ فِقدان ِ "دکتر غلامحسین ساعدی"

در روز شنبه دوم آذر ١٣٨٧ (٢٢ نوامبر ٢٠٠٨) ، طبق ِ روال ِ هرساله، بر مزار ِ او گِرد ِهم خواهیم آمد. از همه‌ي ِ دوستان و دوستداران ِ این نویسنده‌ي ِ بزرگ ِ ایران که امکان حضور در پاریس را دارند، دعوت‌می‌شود تا در این گرد ِهمْ‌آیی شرکت کنند.
شنبه دوم آذر ١٣٨٧ (٢٢ نوامبر ٢٠٠٨) ساعت ِ ١٤ و ٣٠ دقیقه

محل : پاریس، پِرلاشِز، قطعه‌ي ٨٥، نزدیک ِ آرامگاه ِ صادق هدایت


مترو : گامبتا

با سپاس از همگی

جمعی از دوستان ِ "دکتر ساعدی"




خاستگاه:
http://msahar.blogspot.com/2008/11/blog-post_16.html


آگاهي‌هاي گسترده درباره‌ي ِ زندگي و كارنامه‌ي ِ دكتر غلامحسين ساعدي را از اين جا، به دست آوريد ↓ http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%8A%D9%86_%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D9%8A



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?