Wednesday, June 04, 2008

 

٣: ٨١. سي‌ و نهمين هفته‌نامه: فراگير‌‌ ِ سي زيرْ بخش ِ تازه ي ِ خواندني، ديدني و شنيدني



يادداشت ويراستار


جمعه ١٧ خردادماه ١٣٨٧ خورشيدي
(٦ جون ٢٠٠٨)


گفتاوَرد از داده‌هاي اين تارنما بي هيچ‌گونه ديگرگون‌گرداني‌ي متن و با يادكرد از خاستگاه، آزادست.


You can use any part of site's content as long as it is referenced to this site.No need for permission to use the site as a link. Copyright © 2008-2005
All Rights Reserved.




١. فراخوان ِ براي ِ همايشي دانشگاهي: پژوهشي در زندگي‌ي ِ اجتماعي‌ي مردم ايران ِ دوران ِ قاجار



Conference Announcement
Social Positioning and Every Day Life in Qajar Persia ,
Amsterdam and Leiden ,
June 4-6, 2008


In rethinking the Qajar period (1781-1925), Nasser al-Din Shah's reign (1848-1896) could be seen as a pivotal point in the study of social history in modern Iran. Furthermore, the turn of the twentieth century saw fundamental changes to Persia’s traditional political and cultural patterns, which were interrelated with some profound socio-economic transformations affecting every aspect of life at all levels.
In studying Qajar Persia, it seems that social history is the least developed of current historical research trends. The proposed conference is a response to this challenge. Bringing together historians from Iran, Europe and North America, this conference aims at identifying new methodological devices, discussing critical views and exploring fresh sources of historical information for the study of social history in modern Iran.
Drawing on the existing literature and critiques in the field, the conference will critically focus on the following themes:
• Methodological and conceptual underpinnings as well as historical perspectives as an area of enquiry in constructing a social history of Qajar Persia
• Examination and interpretation of newly-found primary sources such as diaries, letters, photos, manuscripts and original documents
• Interpreting and understanding the context in which primary sources were
generated
• Identifying conflicting evidence and locating factual and interpretive information that can help researchers of Qajar Persia resolve or eliminate existing differences


The conference will be jointly organized by Leiden University, International Qajar Studies Association, and International Institute of Social history (IISH). The event is open to the public and convened by Touraj Atabaki, Professor of Social History of the Middle East and Central Asia at Leiden University and Senior Research Fellow at the IISH and Ferydoun Barjesteh van Waalwijk van Doorn, Vice-President and Editor-in-Chief of the International Qajar Studies Assocation.


Venues:
International Institute of Social History, Amsterdam, Cruquiusweg 31, Amsterdam
University of Leiden, Kamerlingh Onnesgebouw, Steenschuur 25, Leiden


For program details, please see the websites of the International Institute of Social History at http://www.iish.nl/ or the website of the International Qajar Studies Association at http://www.qajarstudies.org/
_____________________
Dr. Touraj Atabaki
Professor of the Social History of the Middle East and Central AsiaLeiden UniversitySenior Research FellowInternational Institute of Social History
http://www.atabaki.net/





خاستگاه: راياپيامي از دكتر تورج اتابكي - هلند


٢. خبرنامه‌ي ِ روزْآمدشده‌ي ِ «انجمن ِ مثنوي‌پژوهان»

تازه‌ترین خبرنامه‌ي ِ نشست‌هاي ِ ويژه‌ي ِ شرح و تفسیر داستان‌های مثنوی معنوی مولانا و غزلهاي شمس (مولانا) و نیز شرح غزلهاي حافظ و سعدی در شبكه‌ي ِ جهاني، نشريافت. در اين پيوندْنشاني، بخوانيد ↓
http://newsletter-latest.blogspot.com/


خاستگاه: رايا پيامي از پانويس - تهران


۳. ملّی کردن نفت خوب بود یا بد؟ : طرح ِ دوباره‌ي ِ گفتمان ِ مهمّ ِ ملّي از سوي ِ يك كارشناس ِ اقتصادي


"موضوع ملّی کردن نفت چندان عمل سیاسی بوده است که از دیدگاه صرفاً اقتصادی و بطور مجزّا کمتر مورد بحث واقع شده است. اماّ مبحث نفت در ذات خود بیشتر یک بحث اقتصادی است و می باید نگاه اقتصادی به آن را هم مدّ ِ نظر داشت. " (موسي غني‌نژاد)


سیروس علی نژاد، روزنامه نگار، در اين زمينه، گفت و شنودي داشته‌است با يك كارشناس ِ اقتصادي. در این گفت و شنود، دکتر موسی غنی‌نژاد، اقتصاد دان، نگاه اقتصادی خود را به موضوع ملی شدن نفت مطرح می کند.


متن ِ اين گفت و شنود را در اين پيوندْنشاني، بخوانيد ↓
http://www.bbc.co.uk/persian/business/story/2008/05/080528_ba-sa-oil-ghaninejad.shtml


در همين نشاني، پنج گفتار درباره‌ي ِ صدسالگي‌ي ِ كشف ِ نفت در ايران را هم بخوانيد.


خاستگاه: رايا پيامي از دكتر تورج پارسي- سوئد


٤. همايشي جهاني با درونْ‌مايه‌ي ِ ايران و قفقاز: يگانگي و گونا‌گوني



[ISIS] CONF/PROG - Iran and the Caucasus: Unity and Diversity, June 06-08, 2008, Yerevan, Armenia
IranoCaucasica Poster.pdf (346KB), PROGRAMME.pdf (191KB)
Dear Colleagues,
Below I am sending the programme of the International Conference "Iran and the Caucasus: Unity and Diversity", June 06-08, Yerevan, Armenia. The same programme and the official poster of the conference are attached.
The website of the conference is:
www.armacad.org/iranocaucasica




خاستگاه: رايا پيامي از دكتر خاچيك گِوُرگيان
Dr. Khachik Gevorgyan
ِدانشگاه ِ جهاني‌ي ِ آريا، يروان - ارمنستان


٥. «ايران در محاصره»: گفتاري مهمّ از "دكتر كاوه فرّخ"


اين گفتار و چندين گفتار ِ خواندني و آموزنده‌ي ِ ديگر را در اين پيوندْنشاني، بيابيد و بخوانيد ↓
http://shahrbaraz.blogspot.com/


خاستگاه: رايا پيامي از:
paniranism2@yahoo.com


٦. مُژده‌ي ِ چاپ ِ مجموعه‌ي ِ «آرمانْ‌شهر ِحافظ»

استاد دكتر پرويز رجبي، در تارنماي ِ خود، مُژده‌داده‌اند:


آرمانْ‌شهر ِ حافظ
(بازخوانی‌ي ِ غزل‌های ِ حافظ)

برای فرهاد وفادار


آرمانْ‌شهر ِ حافظ را با صد غزل به ناشر سپردم.


پيشْ‌گفتار ِ استاد بر اين اثر ِ ارجمند ِ را در اين جا بخوانيد ↓ http://parvizrajabi.blogspot.com/


٧. جنگْ‌مغلوبه‌ي ِ الكترونيك در اعتراض به تغییر نام خلیج فارس

در پيوندْنشاني‌ي زير بخوانيد ↓
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/05/080529_he-persian-gulf-hack.shtml



خاستگاه: راياپيامي از پيام جهانگيري- شيراز


٨. گفتاري رهنمون به درونْ مايه ي ِ يك كليدْواژه‌ي ِ گاهاني

استاد دكتر علي‌اكبر جعفري، گاهانْ‌شناس ِ نامْدار، پيوندْنشاني‌ي ِ گفتاري رهنمون و روشنگر درباره‌ي ِ كليدْواژه‌ي ِ مهمّ ِ گاهاني‌ي ِ «رَتو» (= رَد در فارسي‌ي ِ نو) را به اين دفتر فرستاده‌اند.
در اين جا بخوانيد ↓
http://www.zoroastrian.org/articles/Ratu.htm


٩. هفته‌ي فردوسي و شاهنامه و نامْ‌گذاري‌ي ِ ميدان ِ اصلي‌ي ِ شهر ِ جنوبي‌ي ِ «فريدريش هافن» در آلمان، همْ‌زمان با برافراشتن ِ تنديس ِ فردوسي در آن ميدان

در اين جا بخوانيد ↓
http://www.presstv.ir/Detail.aspx?id=55505&sectionid=351020105


خاستگاه: راياپيامي از دكتر ناصر پاكْ‌دامن - پاريس


١٠. درباره ي انتشار شاهنامه: گفت و شنود با «جلال خالقی مطلق»

در اين جا ↓
http://www.persian-language.org/Group/Talk.asp?ID=1537&P=


خاستگاه: راياپيامي از پيام جهانگيري- شيراز


١١. ‌‌ سيزده پيوندْنشاني براي راهْ‌يابي به مجموعه‌اي از گفتارهاي ِ پژوهشي در گستره‌هاي ِ ادب، فرهنگ، تاريخ و جامعه‌شناسي


در اين جا ↓



http://www.etemaad.com/Released/87-03-07/226.htm
http://www.fakouhi.com/node/2351
http://www.fakouhi.com/node/2367
http://www.fakouhi.com/node/2358
http://www.fakouhi.com/node/2359
http://www.etemaad.com/Released/87-03-09/256.htm#74782
http://www.etemaad.com/Released/87-03-11/214.htm#99402
http://www.etemaad.com/Released/87-03-11/204.htm#99353
http://tehranemrooz.net/v2/Default_view.asp?NewsId=6230
http://shahrvandemroz.blogfa.com/post-448.aspx
http://www.fakouhi.com/node/2370
http://www.fakouhi.com/node/2368
http://www.etemaad.com/Released/87-03-13/226.htm




خاستگاه: راياپيامي از پيام جهانگيري - شيراز


١٢. آموزش ِ روزنامه‌نويسي (بخش ِ هفتم): اخلاق ِ روزنامه‌نگاري (درس ِ ٢)

در اين جا بخوانيد و موزيك ِ زيباي ِ آمده در زمينه را بشنويد ↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-292.aspx


خاستگاه: راياپيامي از مسعود لقمان - تهران


١٣. گزارشي كوتاه از دومين همايش ِ جيرُفت: يادواره‌ي ِ كهن‌ترين تمدّن در ايران و سرزمين‌هاي همسايه‌ي ِ آن

در اين جا بخوانيد ↓
http://www.ghiasabadi.com/jiroft_congress.html


خاستگاه: راياپيامي از دكتر رضا مرادي غياث‌آبادي - تهران

























چراگاه .١٤
[Grass]
فيلمي شكوهْ‌مند و يادماني از كوچ ِ ساليانه‌ي ِ بختياري‌ها


در اين جا ببينيد ↓
http://video.google.com/videoplay?docid=5237243314188407757


خاستگاه: راياپيامي از دكترمجيد نفيسي - آمريكا و همْ‌زمان، راياپيامي از دكتر ناصر پاك‌ْْدامن - فرانسه (با سپاس ويژه از فرستندگان)


١٥. دري ديگر گشوده به جهان ِ شكوهْ‌مَند ِ كتاب: پايْ‌گاه ِ انديشه و خِرَد و آگاهي



ماهْ‌نامه‌ي ِ ارجمند ِ «جهان ِ كتاب»، شماره‌هاي ١ و ٢ - سال سيزدهم، فروردين و ارديبهشت ١٣٨٧(شماره‌هاي ٢٢٧ و ٢٢٨ پي در پي)، در ٧٦ صفحه، در اين هفته، از تهران بدين دفتر رسيد و چشم ِ دل و جان ِ مرا به ديدار ِ انبوهي از خواندني‌ها و دانستني‌ها در گستره‌ي ِ كتابْ‌شناخت ِ ايراني و جهاني، روشن‌كرد.


جهان ِ كتاب، در اين دفتر ِ نونشرداده‌ي خود، نقد ِ زير از نگارنده‌ي ِ اين سطرها را نيز به چاپ رسانده‌است:





١٦.گزارش ِ چهلمين و فراخوان ِ چهل و يكمين نشست ِ شاهنامه پژوهي در شبكه ي ِ جهاني: داستان ِ «رستم و سهراب»

رستم و تهمينه


اين گزارش را گيتي مهدوي از دفتر ِ كتابخانه‌ي ِ گويا در سيدني، به اين دفتر فرستاده‌است.
در اين جا بخوانيد و بشنويد ↓
http://www.ketabkhaneyegooya.blogspot.com/


١٧. فراخوان ِ بُنياد ِ ميراث ِ ايران براي ِ همايش ِ بزرگْ‌داشت و شناخت ِ «فروغ فرّخْ‌زاد» در دانشگاه ِ منچستر، در چهلمين سال ِ خاموشي‌ي ِ او



Forugh Farrokhzad (1935-1967): 40-year anniversary conference
Conference - Programme
4-5 July 2008University of Manchester
A conference that will explore Forugh Farrokhzad's literary and broader cultural impact both during her lifetime and in the forty years since her passing.



در اين جا بخوانيد ↓
Click here for the conference programmeClick here for the biographies and abstractsClick here for registration


خاستگاه: راياپيامي از ِ بُنياد ِ ميراث ِ ايران - لندن


١٨. ديگرْگرداني‌ي ِ گستره‌ي ِ جغرافيايي‌ي ِ ايران در سده‌هاي ِ نوزدهم و بيستم ميلادي



خاستگاه: رادياپيامي از دكتر سيروس رزّاقي‌پور- سيدني


١٩. گزارشي پرشور از شب ِ بزرگْ‌داشت ِ «فردوسي» در فرهنگْ‌سراي ِ نياوران و چكامه ي ِ شيواي ِ "وطن"

اصولا ميل و رغبت چندانی برای رفتن به مجالس و محافل ادبی ندارم و ترجيح می دهم وقت ام را در يک نمايشگاه عکس يا گالری نقاشی يا کتاب‌فروشی بگذرانم؛ ولی با ديدن مراسمی که برای بزرگداشت فردوسی در فرهنگسرای نياوران برگزار شده بود اين ميل و رغبت در من به وجود آمد. اگر به دوست ارجمندی که پيشنهاد رفتن به اين مراسم را داد پاسخ منفی می دادم بدون ترديد يکی از بهترين فرصت ها را برای همراهی با مردم فرهنگ‌دوستی که به خاطر فردوسی گردِ هم آمده بودند و نيز ديدن برنامه های جالب و متنوعی که برگزارکنندگان فرهيخته ی اين مراسم تدارک ديده بودند از دست می دادم.
باور نمی کردم که در يک مراسم ادبی، سالنی با حدود ۲۶۰ صندلی (۱۳ رديف، در هر رديف حدود ۲۰ صندلی) پُر ِ پر باشد و عده ای نيز به صورت ايستاده برنامه را دنبال کنند. و نيز باور نمی کردم که کلاس های شاهنامه خوانی فرهنگسرا که زير نظر آقای عليرضا شجاع پور برگزار می شود، خانواده ای ايجاد کرده باشد از شاهنامه دوستان که همين جمعيتِ داخلِ سالن اکثريت آن را تشکيل می دادند؛ و چه خانواده و جمع صميمی يی بود.
حضور بدون برنامه ريزی قبلی شهرام ناظری در جمع حاضران شور و هيجانی خاص ايجاد کرد و سخنان صميمی ايشان در باب شاهنامه بر دل ها نشست. شايد اگر خجالت اوليه و لرزش صدای ايشان نبود شنوندگان اين صميميت را حس نمی کردند و شکوه نام شهرام ناظری که با کت و شلوار و کراوات بر صحنه ايستاده بود کلامش را تحت تاثير قرار می داد اما اين صميميت با بوسيدن شاهنامه و پيشانی نهادن بر آن به اوج رسيد و اشک بر چشم ها نشاند.
از شاهنامه خوانی کودک هفت ساله – که نامش را در آن جا ندانستم و بعدا روی سايت ها ديدم که شايان اژدری نام دارد – چيزی نمی گويم جز آن که مايه ی شگفتی بود. او ۲۰۰۰ بيت از شاهنامه را از بر داشت که باور ندارم زير فشار والدين مجبور به يادگرفتن آن ها شده باشد و سخن آقای شجاع پور را درست می دانم که شعر فردوسی جذابيت آموختن را برای او به وجود آورده است.
نمی دانم شاهنامه خوانی ِ گردآفريدِ سفيد پوش را نقالی بنامم يا نه. ما تصور خاصی از نقالی داريم. کار گرد آفريد، اين خانم جوان عاشق شاهنامه، بيش از نقالی بود. يک نمايش پر شور يک نفره بود. در معرفی او گفته شد که برای فرا گرفتن از نقالان، به هر جای ممکن سر زده است و با زحمت بسيار از نقالان سالخورده نکات ريز و فنی آموخته است. اجرای ماهرانه اش اين تلاش را تائيد می کرد.
اجرای خوب گروه موسيقی روح افزا، جداً روح افزا بود. خواننده ی گروه – شايد به خاطر حضور شهرام ناظری – سنگ تمام گذاشت و با قدرت تمام خواند. و آن گاه که سرود ای ايران ای مرز پر گهر در سالن طنين انداز شد و همگان از جای خود برخاستند، گمان می کردی که اين آخرين پرده های اشک است که بر چشمان ات می نشيند. اما خواندن شعر وطن توسط آقای شجاع پور، اين پرده ی اشک را تبديل به قطرات اشك كرد. بخشي از اين شعر زيبا را با هم مي‌خوانيم:
وطن يعنی همه آب و همه خاک / وطن يعنی همه عشق و همه پاک / به گاه شيرخواری گاهواره / به روز درد پيری، عين چاره / وطن يعنی پدر، مادر، نياکان / به خون و خاک بستن عهد و پيمان / وطن يعنی هويت، اصل، ريشه / سرآغاز و سرانجام هميشه / وطن يعنی محبت، مهربانی / نثار هر که دانی و ندانی / وطن يعنی نگاه همْ‌وطن، دوست / هر آن جايی که دانی همْ‌وطن اوست / وطن يعنی قرار ِ بي‌قراری / پرستاری، کمک، بيمارداری / وطن يعنی هوای کوچه ی يار / در آن کو دل شکستن های بسيار / نگاهی زيرچشمی، عاشقانه / به کوچه آمدن با هر بهانه / وطن يعنی غم همسايه خوردن / وطن يعنی دل همسايه بردن / وطن يعنی زُلال چشمه ی پاک / وطن يعنی درخت ريشه در خاک... / ... وطن يعنی هم از دور و هم از دير / سده، نوروز، يلدا، مهرگان، تير / وطن يعنی جلال مانده جاويد / ستون و سر ستون تخت جمشيد / هزاران نقش و خط مانده در ياد / صبا، کلهر، کمال الملک، بهزاد / نکيسا، باربد، افسانه و چنگ / سرود تيشه ی فرهاد در سنگ / سر و سرمايه های سرفرازی / ابوريحان و خوارزمی و رازی / به اوج علم و دانش رهْ‌نوردی / ابونصر، ابن سينا، سهروردی / به بحر عشق و عرفان ناخدايی / عراقی، رودکی، جامی، سنايی / وطن يعنی به فرهنگ آشنايی / دُر ِ لفظ ِ دَری را دهخدايی / وطن يعنی جهانی در دل جام / وطن يعنی رباعيّات خيّام / وطن يعنی همه شيرين کلامی / عفاف عشق در شعر نظامی / وطن يعنی نگاه مولوی سوز / حضور نور در شمس شب و روز / وطن يعنی پيام پند سعدی / زبان پيوسته در پيوند سعدی / وطن يعنی هوا و حال حافظ / شکوه باور اندر فال حافظ / وطن يعنی تبيره، دمدمه، کوس / طلوع آفتاب شعر از طوس / وطن يعنی شب شهنامه خواندن / سخن چون رستم از سهراب راندن / وطن يعنی رهايی زآتش و خون / خروش کاوه و خشم فريدون / وطن يعنی زبان حال سيمرغ / حديث يال زال و بال سيمرغ / وطن يعنی اميد نااميدان / خروش و ويله گرد آفريدان / وطن يعنی لگام و زين و مهميز / سواران قران و رخش و شبديز / وطن يعنی گرامی مرز تا مرز / وطن يعنی حريم گيو و گودرز / وطن يعنی دل و دستی در آتش / روان و تن، کمان و تير آرش... / ...وطن يعنی شکوه سرفرازی / وطن يعنی ز عالم بی نيازی // وطن يعنی گذشته، حال، فردا / تمام سهم يک ملت ز دنيا / وطن يعنی چه آباد و چه ويران / وطن يعنی همين جا، يعنی ايران
.


خاستگاه: رادياپيامي از دكتر سيروس رزّاقي‌پور- سيدني


٢٠. روزْآمدشدن ِ يك پايگاه ِ فرهنگي و پژوهشي با پيشْ نهادن ِ گفتماني نو در اين جا بخوانيد ↓
http://www.ilssw.com/
http://www.saghebfar.ilssw.com/


پایگاه ِ اینترنتی‌ي ِ معرّفی‌ي ِ استاد مرتضی ثاقب‌فر، با يک نوشته‌ي ِ ارزشْ‌مند، روزْآمد شد:


ایران باستان و هویّت ایرانی


خاستگاه: راياپيامي از ايمان خدافرد - تهران


٢١. دردْنوشت ِ يك استاد: نقدي فرهيخته بر شيفتگي‌ها و شتابْ‌زدگي‌ها و دُژْداوري‌هاي ِ ما ايرانيان


علم بهتر است یا ثروت؟!

از هنگامی که به یاد دارم، یکی از موضوع‌های رایج برای انشا این بود که «علم بهتر است یا ثروت»!
می‌ماندیم مبهوت و سرگردان که چه بنویسیم که آموزگار و دبیر را خوش بیاید. البته من که از خانوادۀ فقیری بودم و سال‌ها بود که عطر کباب کوبیده و عطر وانیل پیرامون قنادی‌ها علنا کلافه‌ام می‌کرد، اگر هم اولویت را به دانش می‌دادم، ته دلم ثروت و کباب کوبیده و شیرینی خامه‌ای را به هرچه دانش است ترجیح می‌دادم. و توی دلم اعتراف می‌کردم که کباب کوبیده دهانم را آب می‌اندازد و نیوتن و داستان معروف «سیب» او فقط به یاد کتاب فارسی کلاس اول دبستانم می‌اندازد که در آن آمده بود:
«خرابه‌های ری نزدیک تهران است»، «آش سرد شد»، «رضا مریض است» و «سیب بوی خوبی دارد»!
خوب به یاد دارم که به ندرت دانش‌آموزی از «ثروت» تعریف می‌کرد. «مد» این بود که «البته معلوم و مسلم و مبرهن است که دانش چیز خوبی است»...


اکنون مدت‌هاست که چند عادت دیگر هم مد روز شده است. یکی از این عادت‌ها و یا بهتر است که بگویم مدها، عشق سرشار از شیفتگی به ایران و فرهنگ ایرانی است و بسیاری آکنده از این عشق، حتی کوچک‌ترین میلی به درک این واقعیت هم ندارند که کشور عزیز ما از خشکی و کم‌آبی رنج می‌برد و یا...
این شیفتگان عادت به تعمق در مسائل تاریخی هم ندارند. تخصصشان نیست. گناهی هم ندارند. چون در هیچ روزگاری کشور نیاز به هزاران مورخ ندارد!...
اما از برکت اینترنت هرکسی می‌تواند آزادانه به میدان درآید و گوی ببازد و باور بیاورد که راست گفته اند که «این گوی و این میدان»!


یکی از رویکردهای داغ این روزها «خلیج همیشه فارس» است. داستان غریبی است. هر فریب‌کار بیگانه‌ای می‌تواند ما را قلقلک بدهد و از کوره به‌در کند، تا به جای یافتن راه‌حلی برای «خشکی‌ها و کم‌آبی‌ها»، در فکر سندی باشیم برای گوشه‌کنار خانۀ پدری...
شگفت‌انگیز است که عارمان نمی‌آید که مدام می‌کوشیم که با نشان‌دادن نقشه‌های خلیج «همیشه» فارس که بیگانگان تهیه کرده‌اند، سوگند یاد کنیم که خلیج فارس، خلیج فارس است!.. لابد، اگر اجنبی بخواهد، باید سوابق ازدواج پدر و مادرمان را هم منتشر کنیم تا مبادا در حلال‌زادگی ما تردید شود!...
متاسفانه ابعاد اعتراض‌های غیر ضروری چنان گسترده است که نسل جوان را دارد یک بار دیگر به دام مقولۀ غیرمنطقی «علم بهتر است یا ثروت» می‌اندازد.


بازی غریبی است. از خجند تا لیبی و حبشه و از هند تا داردانل را فراموش می کنیم و از تیسفون و کانال سوئز و قند پارسی در بنگاله و آمودریا و سیردریا و دربند و یمن سخنی به میان نمی‌آوریم و با حرارتی بسیار در پی سند برای اثبات شاهرگ میهنمان هستیم...


چندی پیش آقای رضا مرادی غیاث‌آبادی با شوقی فراوان سنگ‌نبشته‌ای به خط میخی فارسی باستان را که در خارگ پیدا شده بود منتشر کرد. شیفتگان «سطحی‌نگر» تاریخ ایران، این سنگ‌نبشته را، که نبشته‌اش هم خوانده نشده است، سند خلیج فارس معرفی کردند و فراموش کردند که خلیج فارس سندی تاریخی به طول نهصد کیلومتر دارد... و چند روز است که نادان‌هایی این سند تاریخی را شکسته و از میان برده‌اند...
این رویدادها در سرزمینی که متولیانش به شعار بیشتر علاقه دارند تا حقیقت بسیار ناگوار هستند. اما به نظر من هنجار خطرناک دیگری هم در حال شکل گرفتن است که باید بی‌درنگ به مقابله‌اش پرداخت: بی‌انصافی در قضاوت‌های عجولانه (و سیه‌دلانه) با دست خالی.


یک روز شاهد آن بودم که مرادی غیاث‌آبادی سرازپا نمی‌شناخت که سنگ‌نبشتۀ نویافته‌ای را منتشر می‌کند و امروز با کمال تاسف شاهد این نامردی هستم که غیاث‌آبادی را مقصر تخریب سنگ‌نبشتۀ نویافته می‌دانند.
برای غیاث‌آبادی متاسف نیستم. تاسف من از ناسپاسی و داوری‌های بی‌پایۀ گروهی از شیفتگان واقعی ایران است.
*
از فرصت استفاده کنم و برای همدردی با غیاث‌آبادی گرامی، اشاره به داوری دیگری بکنم دربارۀ خودم. چندی پیش در مصاحبه‌ای گفتم:
من ذره‌ای مقام علمی شادروان آدمیّت را زیر سوال نمی‌برم. من خود جیره‌خوار پژوهش‌های مرحوم فریدون آدمیّت بوده‌ام. زمانی که من تاریخ کاشان را می‌نوشتم، به هنگام پرداختن به امیرکبیر از کار آدمیّت لذت‌ها و بهره‌ها بردم. اما چنین نبود که او را «اسطورۀ روزگار» بخوانم. علامه‌سازی را اساسا صحیح نمی‌دانم.
پس از انتشار این مصاحبه، پیام زیر را دریافت کردم:
«با سلام - جناب دكتر رجبي فكر مي كردم واقع بين تر باشيد از كلام شما چيزي جز حسادت و بزرگ نمايي ِ خود، برداشتي نمي توان داشت (امضا مهدی حاج منوچهری)».


چنین شد که امروز دوباره این فکر زد به سرم که علم بهتر است یا ثروت؟!


بافروتنی
پرویز رجبی


خاستگاه: راياپيامي از دكتر پرويز رجبي - تهران


٢٢. گرامي‌داشت ِ روز ِ جهاني‌ي ِ محيط ِ زيست از سوي ِ «بُنياد ِ ميراث ِ پاسارگاد»




خاستگاه: راياپيامي از شكوه ميرزادگي - آمريكا


٢٣. رازداری‌ي ِ منیژه در شاهنامه: چالشي با انگاشت ِ رازْدارنبودن ِ زنان در اسطوره‌ها، باورهاي ِ سنّتي و ادب ِ كهن


رازداری‌ي ِ منیژه در شاهنامه، عنوان ِ گفتاري نكته‌سنجانه و خواندني از نوشين بانو شاهرخي، نويسنده و پژوهنده‌ي ِ ادب و فرهنگ ِ ايران است كه همْ‌زمان، انگاشت ِ رازْدارنبودن ِ زنان در اسطوره‌ها، باور هاي سنّتي و ادب ِ كهن و نسبت ِ نارواي ِ زنْ‌ستيزي به شاهنامه را به چالش فرامي‌خواند.


در اين جا بخوانيد ↓
http://www.shahrzadnews.org/article.php5?id=1023


خاستگاه: راياپيامي از نوشين شاهرخي - آلمان


٢٤. ترانه و تصويري زيبا براي ِ خليج ِ فارس



خاستگاه: راياپيامي از عميدرضا مشايخي


٢٥



٢٦. نوشتار ِ تازه‌اي درباره‌ي ِ سنگْ‌نوشته‌ي ِ خارگ: گفته‌هاي ِ ناهمْ‌خوان و ناخويشْ‌كاري‌ي ِ مدّعيان ِ دستْ‌اندركاري

در اين جا بخوانيد ↓
http://www.ghiasabadi.com/


خاستگاه: راياپيامي از دكتر رضا مُرادي غياثْ‌آبادي - تهران


٢٧. يازده شعر ِ دو زباني از يك شاعر ِ ايراني‌ي ِ شهربند ِ غُربت ِ آمريكا

مجيد نفيسي، شاعر ِ ايراني‌ي ِ شهربند ِ غُربت ِ آمريكا، يازده شعر از سروده‌هايش را به دو زبان ِ فارسي و انگليسي نشرداده‌است. اين شعرها كه هريك عنواني جداگانه دارد، در زير ِ عنوان ِ مشترك و كلّي‌ي ِ
بی خانه در وِنیس *
Homeless in Venice
جاي‌گرفته‌اند.
يكي از شعرها را نمونه‌وار در اين جا مي‌آورم:


گرسنگان صبحگاهی در ونیس

به صف ایستاده اند
گرسنگان صبحگاهی
در برابر حضرت مسیح
با وانت نانش.
"به معتادین نمی دهند!
به معتادین نمی دهند!"
جمعیت خمیازه می کشد
و مرغان دریایی بر فراز آنها
صلیب می کشند
.




The Hungry in Venice Beach

They're standing in the line
The hungry in the morning
In front of Jesus Christ
And his truckload of bread.
"The addicts receive nothing!
The addicts receive nothing!"
The crowd yawns
And the sea gulls
Make a cross over them.




ده شعر ِ ديگر ِ اين گروه شعرها را در اين جا (به فارسي) ↓
http://www.iranian.com/main/2008-226
و در اين جا (به انگليسي) ↓
http://www.iranian.com/main/2008/homeless-venice
بخوانيد.
________
* ونيس يك شهر كوچك ساحلي در كاليفرنياست.


خاستگاه: راياپيامي از مجيد نفيسي - لوس آنجلس


٢٨. اجرايي شكوهْمند و شورانگيز از ساز و آواز ِ لُري (گروه ِ «چهل دَف»)

در اين جا ببينيد و بشنويد ↓
http://www.youtube.com/watch?v=wpvAGHbyrCk&feature=related


٢٩. حراج ِ جام ِ زرّين هخامنشي (؟!) در لندن: اثر ِ باستاني‌ي ِ راستين يا چيزي برساخته براي سوداگري و سودجويي؟



در اين جا بخوانيد ↓
http://www.ghiasabadi.com/


خاستگاه: راياپيامي از دكتر رضا مُرادي غياثْ‌آبادي - تهران


٣٠. ايرانْ‌دُخت، ماهْ‌نامه‌ي ِ الكترونيك ِ بانوان ِ ايران، روزآمدشد

در اين جا بخوانيد ↓
http://www.google.com/search?q=IranDokht+-+Latest+Updates&rls=com.microsoft:en-us:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7IRFA



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?