Monday, May 26, 2008
جشن ِ باستاني ي ِ «خُردادگان» فرخنده باد!
يادداشت دوم ِ ويراستار
دوشنبه ٦ خردادماه ١٣٨٧ خورشيدي
( ٢٦ مي ٢٠٠٨)
امروز ششم خرداد ماه، جشن ِ باستاني ي خُردادگان است. در گاه شماري ي باستاني ي ايرانيان، خُردادْ روز از خُردادماه (روزي كه نام روز و ماه يكي بود) جشن خُردادگان نام داشت و يكي از جشن هاي دوازده گانه ي سال بود كه در روزهاي برابري ي نام ِ روز و ماه برگزارمي شد.
اين جشن فرخنده ي كهنْ بُنياد را به همه ي دوستداران فرهنگ ايراني شادباش مي گويم و گفتار رسا و شيوايي را كه به انگيزه ي گرامي داشت ِ اين آيين ِ خجسته در تارنماي آريابوم نشريافته است -- و در سال گذشته هم درين روز ِ خجسته در اين تارنما آوردم -- براي دومين بار درين صفحه بازْنشر مي دهم.
*
خُرداد روز از خُردادماه برابر با ششم خرداد در گاه شماری ي ایرانی جشنی در ستایش و گرامی داشت ِ (haurvatat) «خُرداد»(= خورداد) است که در اوستایی «هَئوروَتات»
و در پهلوی «خُردات» خوانده میشود و به معني ي ِ رسایی و تندرستی و نام یکی از هفت امشاسپند است. واژهی اوستایی «هئوروتات» در سنسکریت و در ودا نیز به صورت «سَئوروَتات» آمده است.
«کوشیار اصفهانی» آن را «عید البقر» نوشته است.
خورداد (= خرداد) امشاسپند ِ نگاهبان ِ آبها، نهرها و دریاها و نمادی است از مفهوم رهايي بشر و از آن جا که پارهای از مراحل آفرینش، مانند آب و گیاه به گونهی طبیعی جفتاند، همواره در متن هاي کهن همراه با امرداد، امشاسپند نگاهبان گیاه آورده میشود. پیشکش این دو امشاسپند ثروت و رمه (چهار پایان) است؛ به گونهای که این دو، نمایندهی آرمانهای نیرومندی، سر چشمهی زندگی و رویش هستند. هماوردان خاص آنها، دیوان «گرسنگی» و «تشنگی»اند و همکاران خرداد نیز، ایزدان «تیشتر» و «باد» و «فروهر پرهیزکاران» هستند. به باور ایرانیان، خرداد در هنگام حملهی اهریمن، آب را به یاری فروهرها میستاند، به باد میسپارد و باد آن را با شتاب به سوی کشورها میبرد و به وسیلهی ابر میباراند. در نامگذاری ماهها، خرداد و امرداد در دو طرف ماهی هستند که نماد آن «تیر» یا «تیشتر» است و تیشتر ایزد باران است.در بُـندهشن، یکی از کتابهای پهلوی که بر اساس ترجمهها و گزارشهای اوستا تدوین یافته و در بردارندهی اسطورههای مربوط به آفرینش، تاریخ اساطیری و واقعی ي ایرانیان، جغرافیای اساطیری و حتی نجوم و ستاره شناسی است، دربارهی این امشاسپند آمده است :
«کوشیار اصفهانی» آن را «عید البقر» نوشته است.
خورداد (= خرداد) امشاسپند ِ نگاهبان ِ آبها، نهرها و دریاها و نمادی است از مفهوم رهايي بشر و از آن جا که پارهای از مراحل آفرینش، مانند آب و گیاه به گونهی طبیعی جفتاند، همواره در متن هاي کهن همراه با امرداد، امشاسپند نگاهبان گیاه آورده میشود. پیشکش این دو امشاسپند ثروت و رمه (چهار پایان) است؛ به گونهای که این دو، نمایندهی آرمانهای نیرومندی، سر چشمهی زندگی و رویش هستند. هماوردان خاص آنها، دیوان «گرسنگی» و «تشنگی»اند و همکاران خرداد نیز، ایزدان «تیشتر» و «باد» و «فروهر پرهیزکاران» هستند. به باور ایرانیان، خرداد در هنگام حملهی اهریمن، آب را به یاری فروهرها میستاند، به باد میسپارد و باد آن را با شتاب به سوی کشورها میبرد و به وسیلهی ابر میباراند. در نامگذاری ماهها، خرداد و امرداد در دو طرف ماهی هستند که نماد آن «تیر» یا «تیشتر» است و تیشتر ایزد باران است.در بُـندهشن، یکی از کتابهای پهلوی که بر اساس ترجمهها و گزارشهای اوستا تدوین یافته و در بردارندهی اسطورههای مربوط به آفرینش، تاریخ اساطیری و واقعی ي ایرانیان، جغرافیای اساطیری و حتی نجوم و ستاره شناسی است، دربارهی این امشاسپند آمده است :
«...خورداد سرور سالها و ماهها و روزهاست ؛ [ و این ] از این روی است که او سرور همه است. او را آب مایملک دنیوی است. هستی، زایش و پرورش همهی موجودات جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست. چون اندرسال، [ اگر ] نیک شاید زیستن، به سبب خرداد است ... او که آب را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه، خورداد [از او] آسوده یا آزرده بود. او را همکار، تیر و باد و فروردین است.»
در یشتهای اوستا، برای دو امشاسپند، «اردی بهشت» و «خرداد»، هر یک یشتی جداگانه موجود است. «خرداد یشت»، چهارمین یشت اوستا است که متأسفانه آسیب زیادی دیده و بسیاری از واژگان آن از بین رفته یا ناخواناست. ولی در آنچه اکنون دردست است (در یازده بند)، به یاد کردن از امشاسپندان به ویژه خورداد سفارش بسیار شده، چون یاد آنان دیوان را دور میسازد و یاد خورداد، به ویژه دیو «نَسو» (= دیو فساد و گندیدگی) را میراند. دراین یشت، به صراحت آمده که خداوند امداد و رستگاری و رامش و سعادت را از طرف امشاسپند خرداد به مرد پاک دین میبخشد. در بند ده این یشت میخوانیم: «او را -- امشاسپند خرداد را -- برای فـَرّ و فروغش با نماز [ی به بانگِ ] بلند و با زَور(١) می ستاییم. ما امشاسپند خرداد را با هَوم (٢) آمیخته با شیر، با بَرسَم (٣) با زبان خِرَد، و «مَنْثرَه» با اندیشه و گفتار و کردار [ نیک ]، با زَور و با سخن ِ رسا میستاییم.»
نیاکان فرهیختهی ما در این روز به کنار چشمهسارها، رودها و دریاچهها رفته و همراه با نیایش اهوره مزدا و جشن و شادمانی تن خود را نیز با آب میشستهاند. ابوریحان بیرونی نیز در آثارالباقیه به مراسم شستشوی ویژهای که در این روز برگزارمیشده است اشاره میکند.اهوره مزدا از سرچشمۀ بخشایندگی خویش این فروزه را به واسطهی امشاسپند هئوروتات به آفریدگان خود بخشیده تا هر پدیدهای رسا گردد و رسایی و تندرستی نه تنها ویژهی این جهان است، بلکه رسایی مینوی و تندرستی روح و روان، هدف والای جهانیان است. اهوره مزدا میخواهد که همگان به یاری امشاسپند هئوروتات از این بخشش مینوی و مهربانی راستين برخوردار گردند و هرکس بتواند با اين نیرو و پرورش و افزایش آن در هستي ي ِ خویش، به پايگاه والاي ِ رسایی ي ِ جاودانه و بیزوال برسد .
___________
___________
پانوشتها :
١) نوعی فدیه آیینی که در آن معمولا آب یا شیر و یا نوشیدنیهای دیگر میریزند.
٢) گیاهی مقدّس که در برخی از جشنها با کوبیدن آن در هاون نوشیدنیای درست میکنند و فشردن آن آیینی از نوعی قربانی غیر خونین است.
٣) دستهای از شاخههای نازک درختان که با نواری به هم پيوسته میشوند و در جشنْ آیین هاي ديني به کار برده میشوند.
٢) گیاهی مقدّس که در برخی از جشنها با کوبیدن آن در هاون نوشیدنیای درست میکنند و فشردن آن آیینی از نوعی قربانی غیر خونین است.
٣) دستهای از شاخههای نازک درختان که با نواری به هم پيوسته میشوند و در جشنْ آیین هاي ديني به کار برده میشوند.