Tuesday, August 14, 2007

 

٣: ٣٧. سومين هفته نامه ي «ايران شناخت»: دوازده گزارش، گفتار و اثر ِ تازه



يادداشت ويراستار


چهارشنبه ٢٤ امردادماه ١٣٨٦

بر آن بودم كه هفته نامه ي سوم را به روال هفته هاي پيش، در روز جمعه (٢٦ امرداد ) نشردهم؛ امّا ضرورتي براي يك عمل و بستري شدن در بيمارستان، مرا بر آن داشت كه اين كار را به پيش بيندازم و بر اين پايه، امروز پيش از رفتن به بيمارستان، درآمد ِ٣: ٣٧ را با دوازده گفتار و گزارش و نقد ِ تازه ي ايران شناختي، به خوانندگان ارجمند اين تارنما و همه ي دوستداران فرهنگ ايراني پيشكش مي كنم. به اميد آن كه باز هم بتوانم خدمتگزار اين فرهنگ باشم.


١. نقد ِ نوشين شاهرخي
بر رُمان ِ
ماهي ها در شب مي خوابند
نوشته ي سودابه اشرفي


در اين جا بخوانيد:
http://www.shahrzadnews.org/article.php5?id=519


٢. كتابخانه ي دكتر محمّد مقدّم در تصرّف يك شيخ ِ نفتي ي عرب!

اين هفته، با دريغ و اندوه فراوان، آگاهي يافتم كه كتابخانه ي بي همتاي استاد زنده يادم دكتر محمّد مقدّم، به شيخ شارجه فروخته شده است! اين كتابخانه -- كه سالها از آن بهره مند مي شدم -- يك مجموعه ي ايران شناسي ي بزرگ و تكرارنشدني بود كه با اين كار ِ ناشايسته از دسترس پژوهندگان ايراني ي اكنون و آينده، دورشده است! ميهن فروشي كه شاخ و دُم ندارد. اين پاره ي ارزشمندي از ميهن ما بود كه يك سوداگر بر آن چنگ انداخت! «دريغ است ايران كه ويران شود!»
گزارشي را كه در اين زمينه، از تهران بدين دفتر رسيده است، در پي مي آورم:


خريداري کتابخانه مرحوم مقدّم توسط شيخ شارجه براي ما شرم آور است.

"شکوفه شهيدي" با بيان اين که کتابخانه مرحوم مقدّم، محقق و استاد سابق دانشگاه يکي از نفيس ترين کتابخانه ها و مآخذ و منابع ايران باستان بوده است، فروخته شدن آن را به بهاي ٦٠ ميليون تومان به شيخ شارجه نشانه بي مسئوليتي متوليان ميراث مکتوب کشور دانست.
*
معاون مؤسسۀ لغت نامۀ دهخدا و مرکز بين المللي آموزش زبان فارسي اقدام سيّد جعفر شهيدي را در اهداي کتابخانه شخصي اش به اين مرکز، گامي در جهت حفظ مواريث فرهنگي دانست و گفت : با اين کار مي توان محققان را به ادامه راه پژوهش، اميدوار و مردم را از نگهداري صحيح کتابخانه ها مطمئن کرد.
وي در اين باره افزود : سيّد جعفر شهيدي در اسفند ماه سال گذشته و در پنجاه و يکيمين سالگرد درگذشت دهخدا، کتابخانه شخصي خود را که چند نسخه خطي و چاپ سنگي نيز در ميان آنها ديده مي شود به مرکز بين المللي آموزش زبان فارسي و مؤسسۀ لغت نامۀ دهخدا اهدا کرد.
شکوفه شهيدي ادامه داد : در اين کتابخانه که حاصل ٥٠ سال تلاش ايشان در عرصه فرهنگ و تاريخ بود، بيش از هشت هزار جلد کتاب وجود دارد. او علاوه بر کتاب ها، تمامي تجهيزات کتابخانه را اعم از قفسه ها و نيز تمامي افتخاراتي را که در اين سال ها از سوي دانشگاه هاي معتبر خارجي از جمله استادي افتخاري دانشگاه پکن دريافت کرده بود، به اين مرکز اهداء کرد.
*
معاون مرکز بين المللي آموزش زبان فارسي گفت : اين گونه اقدامات شايد تشويق و اطميناني براي ايران دوستان به وجود بياورد که کتابخانه شخصي شان را براي بهره برداري محققان و علاقه مندان نگهداري کنند.
وي با ابراز نگراني از خروج نسخ خطي و ميراث مکتوب از کشور به دلايل مختلف آن اشاره کرد و گفت : اگر در سازمان هاي بزرگي مانند کتابخانه ملي بودجه هايي براي حفظ اين گونه مواريث وجود داشت، کتابخانه مرحوم دکتر مقدّم که يکي از نفيس ترين کتابخانه ها و مآخذ ايران باستان بود و نسخه هاي منحصر به فردي از منابع فرهنگي ايران باستان را داشت و مي توان گفت چندين ميليارد تومان ارزش داشت، به مبلغ ناچيز ٦٠ ميليون تومان به شيخ شارجه فروخته نمي شد. اين واقعاً براي ما شرم آور است.
شهيدي افزود : واقعاً در آن زمان ٦٠ ميليون تومان در اين مملکت پيدا نمي شد که اين مرز فرهنگي را حفظ کنيم. چند سال پيش نيز مرحوم ماهيار نوّابي، استاد فرهنگ و زبان هاي باستاني دانشگاه تهران، که از محققان برجسته کشورمان به شمار مي رفت، با وزير وقت ارشاد صحبت کرد که شش ميليون فيشي را که وي در ٥٠ سال تدريس و تحقيق از کتب مختلف تهيه کرده، مجاني تحويل بگيرد تا محققان ديگر از آن استفاده کنند، اما چون دولت اين فيش ها را تحويل نگرفت آنها اکنون خمير شده و از بين رفته اند!
*
معاون مؤسّسۀ لغت نامه دهخدا خريداري نسخ خطي و فيش هاي تحقيقي را از جمله اقدامات ضروري در حفظ مواريث ملي برشمرد و گفت : راهکار اين است که مراکز بزرگي مانند کتابخانه ملي اين مواريث را خريداري و نگهداري کنند تا بعدها محققان ديگر از آن استفاده کنند؛ چون در ميان اين مواريث، گنجينه هايي وجود دارد که در هيچ جاي دنيا يافت نمي شود.

برگرفته از گزارش: خبرگزاري ي مهر


٣. گفت و شنودي با تریتا پارسی، استاد دانشگاه و رییس شورای ملی ایرانی‌ـ آمریکایی در واشینگتن درباره ي يك فيلم در دست ِ ساختن در هاليوود با نسبت دروغين به ايرانيان ِ مقيم آمريكا


در اين جا بخوانيد:
http://www.radiozamaneh.org/pejman/2007/08/post_51.html


در همين زمينه، گزارشي در راديو فردا نشريافته است:
http://www.radiofarda.com/Article/2007/08/04/o1_honor_killing.html


٤. فيلم گفت و شنود احمد رضا بهارلو از صداي آمريكا با دكتر ماشاءالله آجوداني درباره ي زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي و نقش روشنفكران در دو انقلاب مشروطه و اسلامي را در اين نشاني ببينيد:
http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1730vbWED.asx


٥. همايش ِ يك روزه: يادواره ي فروغ فرّخ زاد در دانشگاه پرينستون در آمريكا

متن آگاهي نامه اي را كه از سوي انجمن جهاني ي پژوهشهاي ايران شناختي به اين دفتر رسيده است، در دنباله بخوانيد:

ISIS


On Friday, October 5, 2007, the Departments of English and Near Eastern Studies will co-sponsor a day-long exploration of the life, poetry, and legacy of Forough Farrokhzad, featuring presentations by scholars Farzaneh Milani and Michael Hillmann, playwright Ezzat Goushegir, and poet/translator Sholeh Wolpe, as well as a selection of short films by and about Forough Farrokhzad. Location: 202 Jones Hall, Princeton University. This event is free and open to the public. For more information please contact:
http://au.f511.mail.yahoo.com/ym/Compose?To=jdarznik@princeton.edu&YY=97935&y5beta=yes&y5beta=yes&order=down&sort=date&pos=0&view=a&head=f.

٦. تازه هاي ايران شناختي در تارنماي ايران نامه از دكتر شاهين سپنتا:
http://www.drshahinsepanta.blogsky.com/


٧. تازه هاي ايران شناختي در تارنماي ِ رسانه از حبيب شوكتي:


http://www.rasaaneh.blogspot.com/


٨. دومين بخش ِ نقد ِ بهرام روشن ضمير درباره ي فيلم دنباله دار ِ چهل سرباز در تلويزيون تهران:
http://rouznamak.blogfa.com/post-128.aspx


٩. شب ِ دكتر حميد زرّين كوب در تهران: آگاهي نامه ي ماهنامه ي بُخارا



پنجاه و چهارمين نشست از شب هاي مجله بخارا به بزرگداشت دكتر حميد زرين كوب اختصاص يافته است . علي دهباشي در مورد برگزاري اين شب گفت : دكتر حميد زرين كوب استاد دانشكده ادبيات بود و آثار ارزشمندي تأليف كرده است و مجله بخارا تصميم گرفت در آستانه بيستمين سالگرد خاموشي ايشان شبي را به همراه استادان ، همكاران و دانشجويان به ياد وي برگزار كند.
در اين مراسم كه پنجشنبه ٢٥ مرداد ماه از ساعت ٥ تا ٧ در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود دكتر قمر آريان ، دكتر علي شيخ الاسلامي ، دكتر محمد علوي مقدم ، دكتر روزبه زرين كوب ، ولي الله دروديان و بيتا رهاوي درباره زندگي و آثار دكتر حميد زرين كوب سخنراني خواهند كرد. همچنين فيلم مستندي از زندگي وي به نمايش درخواهد آمد . از آثار ايشان مي توان به كتابهاي « چشم انداز شعر نو فارسي » ، « قلندرنامه خطيب فارسي » ، « مقدمه اي بر علم بديع » ، « آرايش هاي كلام در شاهنامه » و « عناصر بديعي در شعر رودكي » اشاره كرد.


١٠. زبان مادري و كيستي ي ِ ملّي، سخني در ميانه ي راه
:(يازدهمين بخش از گفتارهاي مزدك بامدادان)


http://www.iran-emrooz.net/index.php?/politic/more/13853/


١١. نشر بخش تازه اي از فرهنگ سه زباني (انگليسي – فرانسه – فارسي) ي ریشه شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک در شبكه ي جهاني [حرف ِ F]


An Etymological Dictionary of Astronomy and Astrophysics English-French-Persian
http://aramis.obspm.fr/~heydari/dictionary/F_v1.html



١٢. آرش ِ مرزهاي ِ دانش
گزينه ي ِ سروده اي از: مصطفي بادكوبه اي (اميد)



اي مرغ ِ مهاجر ِ سرافراز/ وي هموطن ِ بلندپرواز
اي زاده ي سرزمين ِ ايران/ پرورده ي ِ دامن ِ دِليران
اي نسل ِ فرانك و فريدون/ موج ِ ارَس و خُروش ِ كارون
................................
دل را چو خمود و خسته ديدي/ بال و پر ِ خويش بسته ديدي
در سر هوس ِ پريدنت بود/ از كنج ِ قفس رهيدنت بود
رفتي و چه آگهانه رفتي/ با پاك ترين بهانه رفتي
رفتي كه سرود ِ عشق خواني/ در حسرت ِ زندگي نماني
رفتي كه بپايي و بپويي/ ميدان ِ تلاش ِ تازه جويي
رفتي كه به اوج ِ سرفرازي/ هنگامه ي ِ ديگري بسازي
از مرز ِ وطن اگر گذشتي / بيگانه ي ِ بي وطن نگشتي
.................................
تو آرش ِ روزگار ِ مايي/ آيينه ي ِ اقتدار ِ مايي
اي آرش ِ مرزْگستر ِ ما/ در عرصه ي علم، ياور ِ ما
بر قله ي دانش ِ جهاني/ بنشان تو درفش ِ كاوياني
بگذار جهانيان بدانند/ وز چشم ِ تو اين سخن بخوانند
زنده ست هميشه نام ِ ايران/ در پرتو ِ علم و عشق و عرفان
ايران وطن ِ بزرگمهرست/ خورشيد ِ هميشه ي ِ سپهرست
دامان ِ پر از ستاره دارد/ آتشگه ِ پرشراره دارد
خوارزمي و بوعلي ش ديدي؟/ فارابي و رازي اش شنيدي؟
اينك تو و قله هاي دانش/ گنجينه ي ِ پربهاي ِ دانش
تا بار ِ دگر به لطف ِ يزدان/ آيي تو به سوي ِ مهد ِ ايران
با عشق و اميد سرفرازيم/ وين كاخ ِ شكسته را بسازيم.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?