Monday, July 23, 2007

 

٣: ٢١. بزرگداشت ِ احمد شاملو در هفتمين سال ِ درگذشت ِ او




يادداشت ويراستار

سه شنبه دوم امرداد ١٣٨٦

احمد شاملو، شاعرترين ِ شاعران معاصر ايران پس از نيما يوشيج بزرگ، در چنين روزي در سال ١٣٧٩چشم از جهان فروبست و به جاودانگان ِ فرهنگ و هنر و ادب ايراني پيوست.
شاملو، بامداد ِ بي غروب ِ شعر ِ نوين فارسي است كه با توان ِ سرشار ِ سرشتي و عمري سختْ كوشي و برتافتن ِ رنج و شكنج ِ بسيار، توانست به چكادي از كوهسار بلند ِ شعر برسد كه رسيدن بدان براي ديگران، هرگاه ناشدني نباشد، بسيار دشوار خواهد بود. رنگين كمان ِ شكوهمند ِ خيالْ نقش هاي شعري بر زمينه ي انسانْ مداري و آزادي خواهي ي بي پيرايه و سرشار در سروده هاي شاملو، آسمان شعر و ادب فارسي را آذين بسته است.
در بررسي و نقد ِ فرهيخته ي شعر شاملو، گفتارها و كتابهاي بسياري نشريافته و هنوز هم جاي سخنان بيشتري در اين زمينه، خالي است. خواست ِ ويراستار در اين درآمد، پرداختن به چنين گفتماني نيست و تنها براي يادكرد و بزرگداشت ِ اين شاعر ِ بزرگ و تواناي روزگار ِ ماست كه سخني كوتاه در اين صفحه مي آورد.
بخشي از سروده هاي شاملو به زبانهاي ديگر ترجمه شده و او يكي از شناخته ترين شاعران عصر ِ ما در جهان است. آوازه ي شايستگي ي شعري ي او در بيرون از ميهنش تا بدان پايه است كه شاعران نامدار ِ ديگرْ زبانها را در هنگام ِ ستايش و بزرگداشت با شاملو مي سنجند و همْ تراز مي شمارند؛ چنان كه ادونيس شاعر شهير معاصر عرب را شاملوي شعر ِ عربي لقب داده اند.
* * *
آگاهي نامه ي زير درباره ي گردهمايي ي تدارك ديده شده براي پسين گاه امروز بر سر ِ گورگاه شاملو در كرج، ديروز در تارنماي خبري ي ايران ِ امروز، نشريافت:


مراسم هفتمین سالگرد درگذشت احمد شاملو



مراسم هفتمین سالگرد درگذشت احمد شاملو روز سه شنبه دوم مرداد، ساعت ١٧ تا ١٩، با حضور دوستداران، فرزندان و خانواده ي شاملو در آرامگاه وی در امامزاده طاهر کرج، برگزار می شود. قرار است در این برنامه سیمین بهبهانی تازه‌ترین سروده های خود را قرائت کند و به بیان خاطراتی از شاملو بپردازد. همچنین سعید آذین در مورد ترجمه‌های شاملو از آثار لورکا سخنرانی می کند.

كانون نويسندگان ايران نيز، اطّلاعيّه ي زير را انتشارداد:

اطّلاعیّه‌ی كانون نویسندگان ایران


پیرو اطّلاعیّه‌ی پیشین در باره مراسم هفتمین سالگرد درگذشت احمد شاملو ، شاعر آزادی، به اطلاع می‌رساند وسیله ایاب و ذهاب در روز سه‌شنبه دوم امرداد ١٣٨٦ در میدان انقلاب ، بعد از خیابان جمال زاده ، جنب دانشكده دامپزشكی مهیا ست.


روابط عمومی كانون نویسندگان ایران
٣٠ / ٤ / ١٣٨٦

هم ميهن پژوهنده و فرهنگ دوست ما آقاي تقي عطايي نيز، متن ِ زير را در ستايش سزاوار ِ شاملو، شاعر ِ آزادي، از نروژ به اين دفتر فرستاده است كه با سپاسگزاري از او، پايان بخش ِ اين درآمد مي گردانم:

دوم امرداد ١٣٧٩
احمد شاملو
شاعر، نويسنده، مترجم
و مهمّ تر از همه، انساني بزرگ،
از ميان ِ ما رفت.
شاعري كه هيچ گاه فراموش نخواهدشد
و همواره، روانش با ماست.
يادش گرامي باد!




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?