Thursday, July 26, 2007

 

٣: ٢٨. بزرگداشتي سزاوار براي ايران شناس و پژوهشگري شايسته



يادداشت ويراستار


پنجشنبه چهارم امرداد ١٣٨٦


ديروز به هنگام مروري در تارنماي دوست دانشمندم استاد دكتر پرويز رجبي به نام ِ روزنوشت ها
http://parvizrajabi.blogspot.com/
به اين تصوير برخوردم:



خشنود شدم از اين كه ديدم حقّ به حقّ دار رسيده و ماهنامه ي ادبي - فرهنگي ي چيستا، تصوير استاد را نماي روي جلد ِ شماره ي دهم ِ سال بيست و چهارم خود كرده و گفت و شنودي با ايشان را در زير ِ عنوان ِ «نكوداشت» در اين تازه ترين دفتر ِ خود نشرداده است. امّا بنا بر تجربه ام با پُست، با خود گفتم كه ناگزير بايد ديرزماني چشم به راه بمانم تا آن پيك ِ فرهنگي از ميهن، بدين سرزمين ِ دور ِ جنوبي ي ِ گوي ِ زمين برسد و چشم مرا به ديدار ِ خود و دلم را به خواندن ِ سخنان يار ِ فرزانه ام در گفت و شنود با چيستا روشن گرداند.


امروز بامداد، هنگامي كه به عادت هر روزي، به سراغ ِ صندوق نامه ها رفتم، با شگفتي و ناباوري، چيستا را در آن ديدم. يك دم، پنداشتم كه دارم خواب مي بينم. امّا بيدار بودم و چيستا در دست، شادمانه به دفترم بازگشتم و بي درنگ، به خواندن ِ گفت و شنود ارزنده با استاد رجبي پرداختم و -- به گفته ي اديبان كهن -- "حظّ ِ اَوفر بردم".


در اين شماره ي چيستا، افزون بر گفت و شنود ِ يادكرده، ميان آقاي حسن نيكبخت و پرويز رجبي، سال شمار ِ زندگي ي ِ استاد از زادْسال (١٣١٨) تا كنون، فهرست ِ سي و پنج جلدي ي ِ اثرهاي ِ پژوهشي (تاليف و ترجمه ) و سياهه ي پنج جلدي ي كارهاي ادبي (داستاني) ي تا كنون نشريافته ي استاد رجبي، درج گرديده كه رهنمود ِ ارزنده اي است براي دوستداران و ارج گزاران ِ كوشش و كنش ِ اين نستوه مرد گرانمايه و بلندپرواز ِ روزگارمان.

كتاب ده جلدي ي پژوهش در تاريخ چهارده سده ي اخير
كه در پي كتاب پنج جلدي ي «هزاره هاي گمشده»
در دست ِ انتشارست.


دو نمونه از ترجمه هاي استاد رجبي


دو نمونه از كارهاي ادبي (داستاني) ي رجبي



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?