Sunday, June 17, 2007

 

٢: ٣٨٥. واپسين فرياد: تنگه ي بُلاغي، دشت ِ پاسارگاد و آرامگاه كورش در آستانه ي غرق و نابودي!



يادداشت ويراستار

دوشنبه ٢٨ خردادماه ١٣٨٦

از هنگامي كه طرح ايجاد ِ سدّ ِ سيوند و خطر ِ نابودي ي ميراث فرهنگي ي كهن ايرانيان در تنگه ي بُلاغي و دشت ِ پاسارگاد به آگاهي ي همگان رسيد، ميليونها ايراني ي دوستدار ِ تاريخ و فرهنگ ايران و شمار زيادي از جُزايرانيان ِ ارجْ شناس و خواستار ِ پاسداري از اين مرده ريگ باستاني به منزله ي ميراث ِ مشترك ِ فرهنگي ي نوع ِ بشر، در ايران و گوشه و كنار جهان به تكاپو پرداختند تا بلكه بتوانند از اجراي اين طرح فرهنگ ستيزانه پيشگيري كنند. در اين ميان، كوشش و كُنِش ِ گسترده و جهانْ شمول ِ كميته ي بين المللي براي نجات آثار دشت پاسارگاد، بسيار چشمْ گير و ستودني بود و جهاني را از فاجعه ي فرازآينده آگاهانيد.
امّا با اندوه و دريغ بسيار، بايد بگوييم كه اين همه فرياد به جايي نرسيد و گوش ِ شنوايي نيافت و اكنون همه ي گزارشها حكايت از آن دارند كه دست اندركاران ِ اين تباهكاري ي بزرگ و فرهنگ زدايي ي آشكار، مي روند تا اين فرآيند، يعني نابودي ي يكجاي مجموعه ي بزرگي از يادمانهاي ملّي ي ايرانيان را به نقطه ي ِ پايان برسانند.
*
امروز كميته ي بين المللي براي نجات آثار دشت پاسارگاد، در پيامي به اين دفتر، نشاني ي متن ِ روزْآمد شده ي تارنماي اين نهاد ِ فرهنگي را فرستاده است:
http://www.savepasargad.com/


در متن ِ يادكرده، انبوهي از گفتارها، گزارشها و تصويرهاي خواندني و ديدني و نيز يك فيلم ِ مستند ِ ويديويي، ساخته ي نگار و محمّد صالحي زاده، همه سرشار از دريغ و درد و اندوه براي از دست رفتن ِ مرده ريگ بي همتاي نياكان مان، فراهم آمده است. در متن گفته شده است كه بر پايه ي برآورد ِ كارشناسان، آب ِ فراهم آينده در درياچه ي پشت ِ سدّ ِ سيوند، آرامگاه كورش و همه ي دشت ِ پاسارگاد و بخش بزرگي از تنگه ي بُلاغي را با اثرهاي كهن و بي همتايش در خود فروخواهدبرد!
سه تصوير آمده در اين درآمد، اثر اكبر نعمتي و برگرفته از تارنماي ِ كميته ي نجات است.




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?