Tuesday, May 22, 2007

 

استاد خالقي مطلق و شاهنامه ي فردوسي: پيوستي بر درآمد ِ ٢: ٣٦٢





يادداشت ويراستار


سه شنبه يكم خرداد ماه ١٣٨٦


پس از نشر ِ درآمد ِ ٢: ٣٦٢، دوستان بسياري با فرستادن پيامهاي مهرآميز، ويراستار را نواختند و به كوشش ايران شناختي و شاهنامه پژوهي دلْ گرم ساختند. از جمله، دوست پژوهندۀ ارجمند آقاي مسعود لقمان در پيامي از تهران، نشاني ي تارنماي شاهنامه و ايران را -- كه گفتاري خواندني درباره ي زندگي و كارنامه ي دكتر خالقي مطلق با عنوان استاد خالقي مطلق و شاهنامه ي فردوسي در آن درج گرديده است -- برايم فرستاد.
استاد خالقي، افزون بر كُنِش ِ گسترده و والاي پژوهشي اش، دستي توانا به قلم نويسندگي و سرايندگي نيز دارد و برخي از نوشته ها و سروده هايش در گذشته، هم در نشريّه ها و هم به طور ِ جداگانه نشريافته است. شاهنامه و ايران در ضمن ِ گفتاري كه بدان اشاره رفت، دو ترانه از سروده هاي زيبا و شورمند ِ استاد را نيز آورده است كه من نيز آنها را آذين ِ اين صفحه مي كنم:


من در تــن ِ خـــود رگ ِ کيــانی دارم
در رگْ همه خــــون ِ پهلـــــوانی دارم
بگذشته هــزار و چار سد سال و هنوز
در دستْ درفـــــش ِ کـــاويانــی دارم




يک کوزه ی ِ کار ِ دست کاشان دارم
يک قـالی ي ِ دست باف کـرمان دارم
يک جعبه ی ِ خاتم از صِفاهان دارم
يک سينه ی پُر ز ِ مهـــر ِ ايران دارم


متن ِ گفتار ِ نشريافته در شاهنامه و ايران را در نشاني ي زير بيابيد و بخوانيد:


http://shahnamehvairan.com/ver2007/index.php?option=com_content&task=view&id=259&Itemid=31



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?