Wednesday, April 25, 2007

 

2: 331. گرامي داشت ِ ارزشهاي فرهنگي ي ايران ِ بزرگ: گفت و شنود با ايران شناس نامدار آمريكايي




يادداشت ويراستار


از ريچارد نلسون فراي، استاد ممتاز دانشگاه هاروارد، بنيادگذار بخش پژوهشهاي خاورميانه شناختي در آن دانشگاه، رئيس پيشين مؤسّسه ي آسيايي در دانشگاه شيراز، پژوهنده ي نامدار و كم مانند ِ فرهنگ ايران كهن تا عصر سامانيان و نشردهنده ي كتابها و گفتارهاي فراوان در اين گستره -- كه برخي از آنها به فارسي نيز برگردانيده شده است -- پيش از اين در همين تارنما سخن گفته ام. امّا يادكردن و بازگفتن از اين سَره مَرد و آمريكايي ي فرهيخته و نمونه، هيچ گاه تكراري و بيهوده نخواهد بود.
دهخداي بزرگمان به اين دانشمند ِ شيفته و دلْ بسته ي درونْ مايه ي كارش (فرهنگ ايراني) لقب ِ «فراي ِ ايرانْ دوست» داده بود و هنرمند سينماگر جوان هم ميهنمان سيروس كار-- كه فيلم "در جست و جوي كورش" را در دست ِ تهيّه دارد -- در باره ي وي گفته است: «او از بسياري از ما ايرانيان، ايراني ترست و دلْ مشغول تر به ارزشهاي فرهنگ ايراني.»
چند سال پيش در تهران دو آيين بزرگداشت از خدمتهاي والاي فراي به فرهنگ ايراني برگزارشد و يكي از هديه هايي كه بدو پيشكش گرديد، فرشي بود با تصويري از او.
نگارنده ي اين يادداشت، ده سال پيش از اين افتخار را داشت كه در روزهاي برگزاري ي دومين همايش جهاني ي ايران شناختي (17 - 26 بهمن 1376 /6 - 15 فوريه 1998) در سيدني ي استراليا، همْ نشين و همْ سخن استاد فراي و خوشه چين از خرمن دانش و پژوهش او باشد.
ديروز آگاهي يافتم كه به تازگي كانال يك تلويزيون ايرانيان در كاليفرنيا، در برنامه اي با عنوان «نسيم ِ شمال»، گفت و شنود فرامرز فروزنده با استاد فراي را پخش كرده است. اين برنامه به شكوه ميرزادگي سرپرست كميته ي بين المللي ي نجات آثار باستاني ي دشت پاسارگاد پيشكش شده و در پايان آن، قاب زيبايي فراگير ِ نمونه اي از تنديس كورش بزرگ در پاسارگاد از سوي بانوي ايران دوست، مهرآور سروش كابلي به نمايندگي ي انجمن دوستداران فرهنگ ايراني در استراليا به استاد فراي تقديم گرديد.
متن اين برنامه ي تلويزيوني ي ارزشمند را در نشاني ي زير، بيابيد و ببينيد و بشنويد:
http://www.savepasargad.com/audio-video/richard-fry.htm



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?