Wednesday, April 18, 2007

 

2: 324. بزرگداشت سعدي، شاعر عشق و زندگي و استاد ِ سخن



يادداشت ويراستار


در باره ي سعدي و پايگاه والا و بي همتاي او در شعر و نثر فارسي، از زمان ِ او تا روزگار ِ ما، سخن بسيار گفته شده است؛ امّا گفتني ها را در اين زمينه پاياني نيست و سخن خود ِ او (در موردي ديگر)، بيانگر اين حال نيز هست: «ما همچنان در اوّل ِ وصف ِ تو مانده ايم!» سعدي را استاد ِ سخن ناميده اند و اين آشكارترين شناسه ي اوست كه هر سطر از سروده ها و نوشته هايش، گواه آن به شمار مي آيد. حتّا حافظ با آن همه بزرگي و سترگي اش، در آغاز كار، براي نشان دادن ِ ديگرگونه بودن زبان و بيانش با سعدي، دليل بياورد و بگويد: «استاد ِ سخن سعدي است، نزد ِ همه كس؛ امّا / دارد سخن ِ حافظ، طرز ِ سخن ِ خواجو.»
*
امروز از تهران خبررسيد كه نهادي به نام مركز سعدي شناسي، همايشي را براي بزرگداشت ِ اين چهره ي گرانْ مايه ي ادب و فرهنگ ايراني در يكم ارديبهشت -- كه روز ِ سعدي نام گذاري شده -- تدارك ديده كه كوشش و كُنِشي است سزاوار ِ آفرين.
تارنماي پايگاه ِ پژوهشي ي آريابوم، در اين زمينه گزارشي دارد كه مي توانيد در نشاني ي زير بخوانيد: http://www.aariaboom.com/content/view/855/2/
*
يادآوري ي اين نكته بايسته است كه در گزارش ِ آريابوم، برخي سهوهاي نگارشي به چشم مي خورد:
يك) در نوشتن ِ دو بيتي كه با "به سر بُردم ايّام با هركسي ..." و دو بيتي كه با "هردم از عمر مي رود نفسي ..." آغازمي شود، ترتيب ِ بيتها درست نيست.
دو) بيتي از شاعر را بدين گونه آورده اند: "مرا در نظاميّه آواز بود / شب و روز تلقين و تكرار بود." كه در نيمه ي نخست، آواز به جاي ادرار آمده است و حتّا از اين امر غافل مانده اند كه "آواز" با "تكرار" قافيه نمي شود. گويا گمان برده باشند كه "ادرار" به همان معني ي امروزين آن بوده است و "آواز" را جايگزين آن كرده اند! امّا "ادرار" در اين بيت به معني ي همان چيزي است كه امروز "كمك هزينه ي دانشجويي" مي گوييم و شاعر گفته است كه در زمان ِ دانشجويي اش در دانشگاه نظاميّه ي بغداد، از چنين كمك هزينه اي برخوردار بوده است.
سه) در خوش نويسي ي بيتهاي دوگانه ي مشهور ِ شاعر: «بني آدم اعضاي ...»، "يكديگر" -- كه غلط ِ رايج است -- به جاي ِ "يك پيكر" آمده.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?