Wednesday, April 18, 2007

 

2: 323. چند گفتار ايران شناختي و يك نقد ِ كتاب ِ خواندني و آموزنده



يادداشت ويراستار


در چند روز گذشته كه كار ِ نشر ِ درآمدهاي تازه در اين تارنما با اشكالي فنّي رو به رو شده بود، پيوندهايي به شماري از گفتارها و يك نقد ِ كتاب، بدين دفتر رسيد و در نوبت نشر ماند كه اكنون، همه را در كنار ِ هم به دوستاني كه سبب ِ روزآمد نشدن ِ درونمايه ي تارنما را جويا مي شدند، پيشكش مي كنم.
* * *
يك) دوست پژوهنده و نقدنگار و مترجم ارجمند خسرو ناقد، در يكصد و هفتادمين سال ِ خاموشي ي شاعر و اديب نامدار آلماني گوته، در گفتاري روشنگر با عنوان گوته و مشرق‌زمين، به معرّفي ي اين چهره ي شاخص ادب آلماني و كارنامه ي سرشار و درخشان او پرداخته است كه بخش چشم گيري از آن به پيوندهاي او با ادب سرزمين هاي خاوري و به ويژه ايران اختصاص دارد و دلْ بستگي ي شورمندانه ي وي به شعر بلند حافظ، در آن ميان سخت درخشان است.
*
كار ناقد در اين زمينه ستودني است و آن گروه از ايرانياني را كه تاكنون با گوته و كارهاي ادبي ي والايش -- كه پل پيوند ادب غربي و ايراني است -- آشنايي ي چنداني نداشتند، به شناخت و دريافتي دقيق و فرهيخته از اين درونمايه، فرامي خواند.


يوهان ولفگانگ فون گوته



متن كامل اين گفتار را در اين نشاني، بيابيد و بخوانيد:
http://www.radiozamaneh.org/idea/2007/03/post_77.html


دو) خسرو ناقد، همچنين در نقدي بسيار آگاهاننده بر كتابي به نام از هويّت تا خشونت، اثري جامعه شناختي از
پژوهنده ي هندي تبار "آمارتیا کومار سن"، به يكي از مهمّ ترين گفتمان هاي سياسي و اجتماعي ي روزگار ما پرداخته است. در آغاز اين نقد، آمده است:
آيا «هويت» عامل بروز «خشونت» است؟ "آمارتیا کومار سن" اقتصاددان هندی ‌تبار و استاد دانشگاه‌ های هاروارد، کمبريج، دهلی و نيز مدرسه اقتصاد لندن، در آخرين کتاب خود که "هويت و خشونت" نام دارد، نظريه ‌ای را طرح ريخته است که بر مبنای آن باور سرسختانه به‌"هويت" می‌تواند عامل بروز "خشونت" شود. کتاب بحث ‌انگيز او که نخست به ‌زبان انگليسی انتشار يافت، به ‌تازگی به‌ چندين زبان و از آنجمله به ‌زبان‌ های آلمانی و ايتاليايی و فرانسوی نيز ترجمه و منتشر شده است.
متن كامل اين نقد را در اين نشاني بيابيد و بخوانيد:
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2007/04/070414_ag-sen-book-review.shtml


سه) در تارنماي ادبي - فرهنگي ي شاهنامه و ايران، چند گفتار ارزشمند ايران شناختي و شاهنامه شناختي آمده است كه بدانها اشاره مي كنم:
http://www.shahnamehvairan.com/ver2007/
*
الف. شاهرخ مسکوب، شاهنامه و تاریخ








ب. محمّدعلی فروغی، فردوسی و اهميت شاهنامه

پ. دكتر جلال خالقي مطلق، سنجشی ميان هومريونانی و فردوسی













ت. نوشین شاهرخی، زن در ادبيّات باستاني ي ايران
http://www.shahnamehvairan.com/ver2007/





ث. مازيار قويدل هنر نيز ز ايرانيان است بس


ج. مجيد ساريخانی، نمايش شاهنامه در نقاشي قهوه خانه‌ای



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?