Tuesday, April 10, 2007

 

پوزش خواهي ي كارگردان ِ نامدار ِ آمريكايي از مردم ايران: پيوستي بر درآمد 2: 306



يادداشت ويراستار


در پي ِ گسترده ترشدن ِ گفتمان انتقادي و تحليلي درباره ي فيلم جنجالي و فريبكارانه ي 300، ساخته شده از سوي شركت برادران وارنر در هاليوود -- كه پيش از اين، در همين تارنما از آن سخن گفتم و گفتارهاي چند تن از كارشناسان و صاحب نظران درباره ي آن را نيز بازْنشردادم -- امروز خبررسيد كه مايكل مور، كارگردان آگاه و هنرمند نامدار آمريكايي، سازنده ي فيلم ِ افشاگرانه و رسواكننده ي فارنهايت 11/9، فیلمساز منتقد و مشهور و برنده ي جایزه ي اسکار بهترین فیلم مستند در سال 2002 که در آثارش سیاست های دولت بوش را به باد انتقاد می گیرد، در گفت و شنودي با خبرگزاري ي انتخاب، به انتقاد از سازندگان فيلم 300 پرداخته و به منظور ِ روشنگري درباره ي ديدگاه آمريكاييان ِ دلْ آگاه و فرهيخته و دفاع از آبروي آنان، به جاي سازندگان فيلم ِ يادكرده، از ايرانيان پوزش خواسته است. چكيده ي سخن او در اين گفت و شنود، اين است كه: «همه ی آمریکایی ها مثل بوش و سازندگان فيلم ِ 300 نیستند.»


Micheal Moore



متن ِ كامل ِ اين گفت و شنود ِ خواندني را در دنباله ي اين يادداشت بخوانيد.


نوزدهم فروردین ماه ۱۳۸۶- ساعت : ۴۲ , ۰۴
خبرگزاري انتخاب: مایکل مور فیلمساز منتقد و مشهور آمریکایی و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در سال دوهزار که در آثارش سیاست های دولت بوش را به باد انتقاد می گیرد، در پاسخ به سوالی در مورد فیلم ِ ضدِّ ایرانی ي «300»، گفت:
این روزها سخت مشغول کارهایم هستم و اصلاً این فیلم را ندیده ام؛ هر چند جنجال این فیلم و سر و صدای ایرانیان را شنیده ام.
مایکل مور در گفت و گو با مصطفی فقیهی مدیر و سردبیر خبرگزاری «انتخاب»، پس از توضیح موضوع و برخی از جزئیات فیلم 300 ، گفت:
به خاطر وجود فیلم سازان نادان در هالیوود متأسّفم، هر چند توقع دیگری از شركت ِ «برادران وارنر» ندارم.
وي تصریح کرد:
گرچه وجود انواع تفکّرها در هالیوود را لازم می دانم؛ امّا تنها می توانم بگویم متأسّفم به خاطر وجود فیلمسازان و شركت هایی چون «برادران وارنر»، که بدون استناد به تاریخ و تنها از روی عصبانیّت اقدام به تهیه فیلم های تاریخی علیه کشورهای صاحب هویّت می کنند.
کارگردان «بولینگ برای کلمباین» افزود:
بر خلاف بیشتر مردم آمریکا که از تاریخ ایران مطّلع نیستند، من به دلیل مخالفت دولت جرج بوش با ایران، سعی کرده ام حداقلی از تاریخ این کشور را بدانم.
این مستندساز، به سازندگان 300 توصیه کرد:
پیش از ساخت هر اثری، بدون غضب و موضع گیری های بچه گانه، تاریخ واقعی کشورها را منعکس کنند.
وی در واکنش به این مطلب که «شركت ِ برادران وارنر در بیانیه ای، فيلم 300 را افسانه دانسته است»، گفت: اگر تعریفی که از ماجرای فیلم کردید درست باشد، این اظهارنظر، گناه و اشتباه [کمپاني] «برادران وارنر» را بزرگتر می کند؛ چرا که ساخت فیلمی خلاف واقع آن هم به شیوه ای اغراق آمیز در مورد یک کشور بر اساس داستانی افسانه ای، رفتاری به شدّت غیر حرفه ای است. این اظهارنظر برای من آمریکایی هم پذیرفتنی نیست. مایکل مور گفت:
من به عنوان یک آمریکایی به جای سازندگان 300 و مشخصاً برادران وارنر، از مردم ایران عذرخواهی می کنم. ایرانیان باور کنند که همه آمریکایی ها مثل بوش، چنی و سازندگان فیلم 300 نیستند.
او اضافه کرد:
متأسّفانه گاهی تفکری که در اقلیّت است، به عنوان تفکر غالب نشان داده می شود، همانطور که تندروهای ایرانی با برخی اظهارنظرها وجهه کشورشان را متفاوت جلوه می دهند.

کارگردان فیلم جنجالی ي ِ «فارنهايت 11/9»، در پایان این گفت و گو، ضمن تشکر از «انتخاب»، گفت:
فکر می کنم تنها دو بار با رسانه و خبرنگاران ایرانی گفت و گو کرده باشم که هر دو ِ آنها، «انتخاب» بوده است و از این بابت بسیار خوشحالم.
وی گفت:
سلام مرا به همه ي ِ ایرانیان برسانید.
این مستند ساز مشهور آمریکایی، سال گذشته نیز در گفت و گو با «انتخاب»، در مورد ایران، چنین گفته بود:
با این که خیلی دوست دارم ایران را ببینم؛ امّا تا به حال نتوانسته ام به ایران بیایم.گرچه به خاطر فیلم «بولینگ برای کلمباین» یک قطعه فرش زیبا از سوی «جشنواره فجر» برایم ارسال شده است که در مقابل در ِ داخلی ي خانه ام انداخته ام. هر کسی هم به خانه ام می آید، از زیبایی ي این فرش، تعریف و تمجید می کند و البته به او می گویم: این فرش حاصل دسترنج مردمان كشوري است که به گفته ي یک احمق ِ روانی، این روزها جزو کشورهای «مِحوَر ِ شَرارت» است!
مایکل مور افزود:
به خاطر ِ فيلم ِ 300 از ایرانیان عذرخواهی می کنم، همه ی آمریکایی ها مثل بوش و سازندگان 300 نیستند. Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?