Thursday, March 29, 2007

 

شور و شادمانگي ي نوروز در تاجيكستان: پيوست ِ دهم بر «جُنگ ِ نوروزي»



عروس بهار




يادداشت ويراستار

مردم آزاده و سرافراز تاجيكستان از جمله ايراني تباران و ايراني فرهنگان و فارسي زباناني اند كه هر سال به هنگام آغاز ِ بهاران، با شور و شادمانگي ي هرچه تمامتر و با زمينه چيني و آراستگي و پيراستگي ي گسترده و رنگين، به پذيره ي جشنْ آيين ِ باستاني ي ِ نوروز مي روند و همايش هاي بزرگ و شكوهمند بر پا مي دارند و به رودنوازي و خُنياگري و دستْ افشاني و پايْ كوبي مي پردازند.




امسال نيز در آغاز ِ بهاران ِ خجسته، همين زيبايي و شكوفايي در سرزمين ِ رودكي (پدر ِ شعر ِ فارسي) و شهيد بلخي و سيف فرغاني و فرهيختگان ديگر و صد ها شاعر، نويسنده، نوازنده، خواننده و رقصنده ي هنرمند و پناه گاه ناصر خسرو ِ قبادياني (زنداني ي "يمگان دره" و "آزرده جگر" از "كژدم ِ غُربت") در هزاره اي پيش از اين و نيز در روزگار ِ ما ابوالقاسم لاهوتي، شاعر و سخنور آزادي خواه (به گفته ي خودش "لاهوتي ي سخنور ِ كرمانشهان") كه در زادگاه خويش غريب و از آن رانده بود، موج مي زد.



امروز بانو شكوه ميرزادگي از كميته ي بين المللي ي نجات پاسارگاد، هشت تصوير ديدني و شادي انگيز از آيين ِ نوروزي ي امسال در تاجيكستان را با مهر براي نشر به پيوست ِ «جُنگ ِ نوروزي»، به اين دفتر فرستاده است كه با سپاس از او، چهارتاي از آنها را در اين صفحه مي آورم و به چهارتاي ديگر، پيوند مي دهم.
فرستنده در پيام ِ خود، نوشته است:
«... لطفا اين عكسها را نگاه كنيد. ببينيد چه زيبا و نوروزي هستند! به درد ِ جُنگ ِ شما هم مي خورند. امّا با همه زيبايي، مرا غمگين كردند. چرا اين صحنه ها در سرزمين ِ ما نيست؟ مگر ايران، مادر ِ نوروز نيست؟
باز هم نوروزتان شاد و رنگين باد!»





* * *
تصويرهاي ديگر را در اين نشاني ببينيد:
http://www.savepasargad.com/aa.from%20091806/March/marasem%20nowruz%20dar%20tajikestan.htm

Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?