Thursday, March 22, 2007

 

2: 294. پي گيري ي گفتمان ِ درونمايه ي فيلم 300: يك گفتار پژوهشي و دانشگاهي ي تازه



گُفتاوَرد از درونمايه هاي اين تارنما در رسانه هاي چاپي و الكترونيك، بي هيچ گونه تغيير و با يادكردازخاستگاه، آزادست.



Free to use on any web and media, without any changes and with a reference to
.source


.All Rights Reserved
.Copyright
© 2005-2007-Iran-shenakht



يادداشت ويراستار


آدينه - سوم فروردين ١٣٨٦


پيش از اين، در اين تارنما، درباره ي فيلمي به نام 300، ساخته ي شركت برادران وارنر در هاليوود سخن گفتم و برداشتهاي انتقادي ي خود و ديگران و نيز بحثهايي در اين زمينه را نشردادم.



در هفته هاي گذشته، همْ زمان با نمايش اين فيلم، اعتراض هاي گسترده اي از سوي بسياري از ايرانيان و نيز شماري از جُزْ ايرانيان ِ فرهيخته و واقع بين و نيكْ منش و هوادار راستي و مخالف دروغ و تحريف تاريخ، به كار نژادْپرستانه و فرهنگْ ستيزانه ي سازندگان ِ اين فيلم، صورت گرفت. امّا كار، به اين اعتراضها و گردآوري ي امضا در زير ِ دادخواستْ نامه، محدود نماند و گفتماني پژوهشي و دانشگاهي و تحليلي در مورد چگونگي ي ساختار درونمايه ي فيلم نيز شكل گرفت تا گمان نرود كه انگيزه ي ناخشنوديها و اعتراض ها، تنها احساس غرور ملّي از سوي ايرانيان بوده است.

چهره و پوشاك ايرانيان در روزگار هخامنشيان



گفتار ارزنده و رهنمون دكتر تورج دريايي در اين زمينه را پيشتر در همين صفحه، بازّنشردادم. امروز نيز، پيام زير، از سوي پژوهشگر دانشمند، آقاي دكتر كاوه فرّخ بدين دفتر رسيد:



,Greetings to All

I have humbly written a commentary on the historical veracity of the 300 movie in response to requests made by my American, English, Iranian and

.Greek friends
:Here is the link
Dr. Kaveh Farrokh
The 300 Movie: Separating Fact from Fiction
http://www.ghandchi.com/iranscope/Anthology/KavehFarrokh/300/index.htm

The article has a bibliography section and also contains a number of rare illustrations and photographs. Please be kind and forward this to as many

.readers possible wordlwide

,Regards

Kaveh Farrokh



گفتار دكتر فرّخ، گذشته از تحليل و برداشت استوار و فرهيخته ي خود وي از فيلم يادكرده، داراي پشتوانه ها و خاستگاههاي پژوهشي ي بااعتباري است و تصويرهايي بسيار ديدني از ايرانيان و يونانيان باستان را نيز در بر دارد.


* * *



در همين حال، بخش فارسي ي راديو بي بي سي در گفت و شنودي با اعظم علي، خواننده ي ايراني كه در فيلم



يادكرده، آوازخوانده، برداشت او را از اين كار پرسيده است. وي در پاسخ به بي بي سي، در ضمن ِ بيان ِ سر بسته ي ِ پشيماني ي خود از كاري كه كرده، كوشيده است تا آن را به گونه اي لاپوشاني و توجيه كند و براي كاستن ِ از فشار ِ انتقادهايي كه به كارش شده، گفته است كه ايرانيان نبايد اين فيلم را كه تنها يك فانتزي بر بنياد كتابي به همين نام است، جدّي بگيرند؛ يعني به گونه اي، همان حرف سازندگان دغل و فريبكار فيلم براي سرپوش گذاشتن بر تباهكاري ي خود و گريز از پاسخ گويي ي درست را تكراركرده است.
متن اين گفت و شنود را در اين جا بخوانيد:
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2007/03/070316_oh_300_azamali.shtml Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?