Thursday, January 25, 2007

 

2: 202. شب ِ شعري در استراليا به مناسبت ِ سده ي جنبش ِ آزادي خواهانه ي ايرانيان



يادداشت ويراستار


خيزش و جنبش مشروطه خواهي ي ايرانيان در سال 1285 خورشيدي، امسال به يكصدسالگي رسيد. هرچند كه با دريغ فراوان بايد گفت كه آرمانهاي والاي مردم ايران در آن جنبش، هنوز هم برآورده نشده است و نياز به كوشش و كُنِش هاي بسيار و دشوار دارد، از مرور در فرآيند ِ آن رويداد مهمّ، بسيار مي توان آموخت. از سال گذشته تا كنون، دهها همايش در اين زمينه، در خود ايران و ديگركشورها برگزارگرديده است و رسانه ها به نشر ِ گزارشها و گفتارهاي روشنگر و سودمندي در پيوند با آن پرداخته اند.
كانون ايرانيان كوينزلند (ايالت بزرگ ِ شمال خاوري ي ِ كشور استراليا) نيز بر آن شده است كه شب ِ شعري بدين مناسبت برپاكند و يكشنبه شب پانزدهم بهمن ماه 1385 (چهارم فوريه 2007) را براي اين برنامه ي فرهنگي در نظرگرفته است. متن ِ فراخوان ِ اين همايش را كه دوست ارجمند آقاي مهرداد رفيعي، امروز از بريزبن (پايتخت ايالتي ي كوينزلند) به اين دفتر فرستاده است، با سپاسگزاري از او و با آفرين گويي به كانون ايرانيان كوينزلند براي اين كوشش ِ شايسته، در پي مي آورم.


فرصت را غنيمت مي شمارم و گفتاري ارزنده و خواندني به نام شعر فارسي در دوران مشروطه نوشته ي شاعر ارجمند محمّد جلالي چيمه (م. سحر) را به خوانندگان مي شناسانم. متن ِ گفتار را در اين نشاني بيابيد و بخوانيد:

http://www.farhanggoftego.com/Shere.Farsi.Dar.Dorane.Mashrouteh.M.Sahar.html

Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?