Tuesday, December 05, 2006

 

2: 148. گرامي داشت ِ ياد ِ جانْ باختگان ِ راه ِ آزادي ِ انديشه و بيان



يادداشت ويراستار


هشت سال از روزهاي سياه ِ آذر ماه 1377 مي گذرد كه دو گل سرسبد ِ آزادْانديشي و روشنفكري ي معاصرايران محمّد مُختاري و محمّدجعفر پوينده، به فاصله ي كوتاهي از يكديگر و به شيوه اي يكسان، در تهران ربوده شدند و اندك زماني بعد، كالبدهاشان در بيابانهاي نزديك پايتخت يافته شد!
مُختاري و پوينده با حضور تأثيرگذارشان در فرآيند ِ فرهنگ و ادب اين روزگار و نقشْ وَرزي سازنده شان در كوششهاي كانون نويسندگان ايران و نيز نشر ِ نوشته ها و ترجمه هاي ارجمند و آگاهاننده شان، وجودهاي ممتاز و مغتنمي بودند در جنبش ِ پوياي ايرانيان اين عصر براي دست يابي به آزادي ي انديشه و وجدان و بيان و زندگي ي سزاوار انساني.
جاي خالي ي اين دو راه نورد ِ نستوه و استوارْگام در كاروان ِ راهيان به سوي آينده ي شكوفاي ميهنمان، همچنان چشمْ گيرست و خاطره ي جان باختن ِ پُردرد و دريغشان، همواره دلهاي دوستداران ايران را به درد مي آورد و آب ِ حسرت و دل و جان سوختگي در چشمان ِ دلْ بستگان ِ به فرهنگ ِ اين ميهن ِ بلاكشيده مي گرداند.



خانواده هاي پوينده و مُختاري و كانون نويسندگان ايران، در فراخوان مشتركي، برنامه ي گرد ِهمايي ي بزرگْ داشت ِ خاطره ي آن زنده يادان در روز جمعه 17 آذر ماه 1385 را به آگاهي ي همگان رسانيده اند.

 Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?