Wednesday, November 22, 2006

 

2: 134. بهار در پاييز: انتشار ِ بُخاراي پاييزي (ويژه نامه ي "بهار")



ستایشْ سرود ِ خِرَد از: دیباچه ي ِ شاهنامه ي فردوسی با اجراي نوشين دُخت و سهراب انديشه را در اینجا بشنوید
*
گُفتاوَرد از درونمايه هاي اين تارنما در رسانه هاي چاپي و الكترونيك، بي هيچ گونه تغيير و با يادكردازخاستگاه، آزادست.

.Free to use on any web and media, without any changes and with a reference to source

All Rights Reserved. Copyright © 2005-2006, Iran-shenakht

يادداشت ويراستار

همزمان با برگزاري ي شب بزرگداشت ِ بهار در تهران به ابتكار علي دهباشي و از سوي ماهنامه ي ادبي - فرهنگي ي بُخارا(كه پيشتر در همين تارنما بدان اشاره كردم)، تازه ترين شماره ي اين نشريّه ي ارجمند با تصويري از بهار بر جلد آن و بخش ويژه اي به مناسبت زادْروز وي و نيز طيفي از گفتارها، نقدها، ترجمه ها، گزارش ها، گفت و شنودها، يادبودها و شعرهاي خواندني نشريافت و چشم اهل فرهنگ و ادب را روشني بخشيد.
انتشار اين دفتر پُربار ِ تازه ي بُخارا مديون ِ همدلي و همكاري ي شمار چشم گيري از نويسندگان، ناقدان، مترجمان، گزارشگران و شاعران و نيز كوشش خستگي ناپذير علي دهباشي، سردبير مجله و سزاوار بسي آفرين است كه با همه ي دشواري هاي تاب سوز، اين كار سزاوار را به سرانجام رسانيده اند. با درودي گرم به دهباشي و همكارانش، گزارشي را كه سردبير در اين رمينه از تهران به اين دقتر فرستاده است، در پي مي آورم. همّتش بدرقه ي راه باد!



پنجاه و پنجمين شماره مجله بخارا از سال نهم انتشار با سردبيري علي دهباشي منتشر شد.

در اين شماره بخارا ، بخش ويژه اي به ملك الشعراي بهار اختصاص يافته كه به مناسبت يكصد و بيستمين سالگرد تولد اين شاعر ملي ايران است . مقالاتي از دكتر محمد رضا شفيعي كدكني – محمد علي سپانلو – مهرداد بهار – ناصرالدين پروين و چند سروده از شهريار و دكتر صناعي درباره بهار از جمله مقالات اين بخش است . همچنين عكس هايي منتشر نشده از بهار در كنار اين مقالات آمده است .
سر مقاله به قلم دكتر هوشنگ دولت آبادي است كه به مسايل اجتماعي ما اشاراتي صريح دارد .
در بخش ايرانشناسي ، سلسله مقالات ايرج افشار درباره تازه ها و پاره هاي ايرانشناسي پي گرفته شده . مكاتبات مري وبويس با همايون صنعتي كه در آنها براي اولين بار در خصوص مبداء گاهشماري ساسانيان بحث شده در اين بخش آمده است . و نيز مقالاتي از هاشم بناپور- تورج دريايي – دكتر هاشم رجب زاده و بهمن بياني .
مقاله پژوهشي " علي اميني و ريشه هاي شكست اصلاحات " به قلم عبدالحسين آذرنگ در نوع خود بي نظير است .
در بخش نقد ادبي ، دكتر شهلا حائري مقاله اي از پل ريكور را تحت عنوان " فرهنگ از سوگ تا ترجمه " به فارسي برگردانده . مقاله اوريل دورفمن درباره آخرين وسوسه ايوان كارامازوف با ترجمه عبدالله كوثري و مقاله سيامك وكيلي درباره مجله اينترنتي جن و پري به همراه مقالاتي از حسن ميرعابديني ، مينو مشيري در اين بخش جاي گرفته است .
آنچه در بخش شعر جهان مي خوانيم ترجمه شعري است از سالواتوره كوآزي بقلم بهمن محصص و شعر " پايان روزي بلند " از ساموئل بكت با ترجمه وازريك درساهاكيان .
در بخش خاطرات ، يادداشت هاي محمد علي سپانلو را مي خوانيم از ديدارش با نجيب محفوظ در قاهره به همراه خاطرات فروزنده اربابي از ديدارش در قونيه .
در بخش گفتگو ، ديدار و گفتگوي علي دهباشي با بهمن فرزانه به همراه كتابشناسي ترجمه ها و نوشته هاي بهمن فرزانه ، گفتگو با برنارد پيوو و گفتگو با دكتر تورج دريايي آمده است .
در بخش گزارش ، گزارش هاي جشن هشت سالگي بايا و هفتمين سال نافه و دهمين سال انتشار فصل نامه پيمان را داريم به همراه گزارش شب پترهانتكه و گزارش شب ادبيات آشوري.
در بخش نقد و معرفي كتاب : مقاله دكتر شيرين بزرگمهر درباره كتاب تئاتر فمينيستي از ايده تا اجرا به همراه مقالاتي از آنتونيا شركاء – دكتر عباس پژمان – جواد ماه زاده – ليلي كافي – مريم شرافتي و شهاب دهباشي.
در بخش ياد و يادبود : بخشي را درباره زنده ياد عمران صلاحي مي خوانيم به قلم كامبيز درم بخش ، بيژن اسدي پور ، دكتر جواد مجابي و همچنين يادي از نوذر پرنگ به قلم ولي الله دروديان و يادي از دكتر عليرضا شاپور شهبازي به قلم دكتر دريايي آمده است.
در بخش فلسفه نيز مقاله عالمانه ژان فرانسوا رول تحت عنوان " درآمدي بر آمريكا ستيزي اروپاييان " با ترجمه استاد دكتر عزت الله فولادوند كه جايگاه خاص خودش را دارد.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?