Thursday, November 16, 2006

 

2: 129. پيوند به دو گفتار ِ مهمّ ِ فرهنگي از دو فرزانه ي ِ نامدار ِ روزگارمان



ستایشْ سرود ِ خِرَد از: دیباچه ي ِ شاهنامه ي فردوسی با اجراي نوشين دُخت و سهراب انديشه را در اینجا بشنوید
*
گُفتاوَرد از درونمايه هاي اين تارنما در رسانه هاي چاپي و الكترونيك، بي هيچ گونه تغيير و با يادكردازخاستگاه، آزادست.

.Free to use on any web and media, without any changes and with a reference to source

Copyright © 2005-2006, Iran-shenakht


يادداشت ويراستار


دو گفتار ِ كليدي در شناخت ِ فرهنگ ِ ايراني و زبان فارسي كه در اين درآمد بدانها پيوند مي دهم، به ترتيب از محمّد قزويني و محمّدعلي فروغي است. گفتار ِ يكم، نقد ِ دانشورانه و نكته سنجانه ي زنده ياد قزويني است بر پژوهش زبان شناختي و تاريخي ي ِ مهمّ ِ زنده ياد احمد كسروي به نام ِ آذري يا زبان ِ باستان ِ آذربايجان. بايستگي ِ بازخواني ي اين نقد و ارزيابي ي هوشمندانه ي قزويني از كار ِ درخشان ِ دانشمند ِ همروزگارش كسروي، به ويژه در اين هنگام كه




دُژانديشي هاي ايران ستيزان ِ غوغاسالار و ماهي گيران از آب ِ خودْ گلْ آلودكرده، در راستاي ِ زيان رساني به ارزش هاي فرهنگي ي ايران و استان هاي ِ آذربايجان ِ آن، نمودهاي جنجالي و فريبكارانه دارد، به خوبي آشكارست.
هرچند كه زبان و بيان و هنجار ِ نگارش ِ قزويني، سخت عربي مآب و دشوارست، خواننده ي امروزين نيز مي تواند با اندكي بردباري و -- شايد -- پرس و جو، گوهر ِ انديشه و سخن ِ وي را دريابد و با دلْ سوزي ِ فرهيخته ي ايران دوستانه ي او، همداستان شود.
گفتار ِ فروغي، يكي از نخستين كوشندگان معاصر در شاهنامه پژوهي و فردوسي شناسي، از ديدگاه ِ ريشه يابي ي چرايي ي پايگاه والاي شاهنامه در انديشه و فرهنگ ايرانيان، اهميّت ويژه دارد و خواندن ِ آن براي هر ايراني ي امروزين بايسته است.
اين دو گفتار كه بارها به چاپ رسيده، به تازگي در تارنماي ِ شاهنامه و ايران، بازْنشر داده شده و دوست فرهيخته ي ارجمند آقاي دكتر نويد فاضل، نشاني هاي پيوند بدانها را از آلمان به اين دفتر فرستاده اند و من با سپاسگزاري از ايشان، در اين جا به خوانندگان ايران دوست ِ ايران شناخت پيشكش مي كنم.


http://shahnamehvairan.com/ver2007/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid


http://shahnamehvairan.com/ver2007/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid

Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?