Wednesday, August 30, 2006

 

2: 54. بَغِستان (بيستون) در خطر ِ نابودي! دريغ است ايران كه ويران شود!



يادداشت ويراستار


"هر دم از نو غمي آيد به مبارك بادم!"
(حافظ)

در دنباله ي خبرها و گزارشهاي پي در پي از كُنش هاي زيانبار در راستاي تباه گرداني يا به تاراج دادن ِ گنجينه هاي بي همتاي تاريخي و مرده ربگ ارجمند ِ فرهنگي ي نياكان مان در گوشه و كنار ِ ميهن ِ ما، از يادمان هاي پاسارگاد و پرسه (تخت جمشيد) گرفته تا شهر ِ سوخته در سيستان و كاوش گاه باستان شناختي ي جيرفت و ديگر بخشهاي اين ميراث ِ بي همتاي ديرينه، اكنون گزارش تازه ي دريغ انگيزي از تهديدي جدّي براي صخره ي بَغِستان (/بيستون) در نزديكي ي كرمانشاه مي رسد كه نفس در سينه ي هر ايراني در هر گوشه از ميهن يا جهان


چشم اندازي از صخره ي بَغِستان (بهستان/ بيستون)



حبس مي كند و آب ِ اندوه در چشم هر دوستدار فرهنگ ايراني مي گرداند!
چند ماه پيش، گزارشي را در اين زمينه، درهمين تارنما نشردادم كه دوستان بسياري را در انديشه فروبرد و گفتماني را دامن زد كه براي بازداشتن ِ نيروي ويرانگر ِ يادمانهاي كهن مان چه بايد بكنيم. در آن هنگام كه به ميان آمدن ِ سخن از خطر ِ ويران شدن ِ اين اثر چندين هزارساله، آرامش و خواب فرزندان ِ راستين ِ ايران را برهم زده بود، پاره اي از دست اندركاران، وعده دادند كه از چنين خطر و تهديدي پيشگيري خواهندكرد. چنين وعده اي، باعث ِ آرامش ِ نسبي ي ِ پريشان خاطران شد. در پي ِ آن، مجموعه ي باستاني ي بَغِستان (بهستان/ بيستون) در فهرست اثرهاي تاريخي و فرهنگي ي مورد ِ نگاهباني ي يونسكو به ثبت رسيد و اين خود خبري اميدبخش و دل گرم كننده بود.



بخشي از سنگ نوشته ي داريوش بزرگ در بَغستان



امّا گويي قرارنيست كه در روزگار ما نشاني از انديشه و گفتار و كردار نيك، سه بنياد ِ آموزه و فرهنگ ديرينه ي ما برجا بماند و پيوند و پيمان ِ راستين با ارزش هاي بُنيادين اين فرهنگ نمودي درست و كارساز داشته باشد!
اكنون با تأسّف خبر مي رسد كه اين گنج شايگان ِ بازمانده از هزاره هاي دور، به جدّ، در معرض خطر ِ انهدام قرارگرفته و وعده هاي كار به دستان و ثبت آن در فهرست يونسكو ، هيچ يك نتوانسته است رهايي بخش و پاس دارنده ي آن باشد! به راستي، اين درد را با كه بايد گفت و اين گلايه و شكوه ي پر از خون دل و اشك ديده را به كجا بايد بُرد؟
نهاد فرهنگي ي ِ
CAIS: The Circle of Ancient Iranian Studies
به گفتاورد از خبرگزاري ي ميراث ِ فرهنگي ي ايران
(CHN)
گزارشي تازه از در معرض ِ خطر ِ نابودي قرارگرفتن ِ مجموعه ي يادكرده بر اثر ِ كارهاي ساختماني ي شركت پتروشيمي ي پوليمر نشرداده است كه متن ِ آن را در نشاني ي زير مي توان يافت و خواند و آه از نهاد برآورد و همنوا با پير ِ فرزانه ي توس، بانگ برداشت كه:
دريغ است ايران كه ويران شود!
http://www.cais-soas.com/News/2006/August2006/15-08.htm

Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?