Wednesday, August 30, 2006

 

2: 53. شاهنامه پژوه ِ نامدار ِ ايراني در افغانستان




يادداشت ويراستار


بر پايه ي گزارشي كه خبرگزاري ي مهر:
http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=373506
آن را نشرداده و دوست ِ فرهيخته ي ِ ارجمند آقاي دكتر نويد فاضل، از آلمان به اين دفتر فرستاده است، استاد دكتر جلال خالقي مطلق، شاهنامه پژوه نامدار ايراني و ويراستار ِ بهترين متن ِ شاهنامه ي فردوسي تا اين زمان، از سوي ِ بنياد ِ احمد شاه مسعود براي شركت در يك همايش جهاني در روزهاي هفدهم و هيجدهم شهريور (هفتم و هشتم سپتامبر) همراه با تني چند از ديگر ايرانيان، به كابل فراخوانده شده است.
دكتر جلال خالقي مطلق، استاد دانشگاه هامبورگ در آلمان، همه ي توش و توان ِ دانشي و پژوهشي ي خود را بر سر ِ شاهنامه پژوهي و شاهنامه شناسي گذاشته و متن ِ عظيم و جهان شمول ِ حماسه ي مليّ ي ِ ايران را به علمي ترين و روشمندتري شيوه اي ويراسته و تا كنون شش دفتر از متن و سه دفتر از يادداشتهاي آن را نشرداده است. بي هيچ شائبه ي ِ زياده گويي، بايد گفت كه كار ِ خالقي مطلق در آغاز ِ هزاره ي ِ دوم ِ پس از سرايش ِ شاهنامه، بزرگترين وام گزاري ي ِ يك ايراني نسبت به اين حماسه و سراينده ي فرزانه ي ِ آن و شروع عصر نويني در اين فرآيند ِ فرهنگي و ادبي است.
حضور ِ استاد دكتر جلال خالقي مطلق در سرزمين ِ همْ زبان و همْ تاريخ و همْ فرهنگ ِ ما افغانستان، مايه ي ِ سربلندي ي ِ هر ايراني ي ِ دوستدار فرهنگ كهن ميهن خويش است.
دفتر ِ كانون ِ پژوهشهاي ِ ايران شناختي، اين خبر را فرخنده مي شمارد و به دوستان ِ دست اندركار ِ افغان براي فراخواندن استاد بزرگ ِ ايراني به كابل، درود و آفرين مي فرستد
.
*
متن ِ گزارش ِ خبرگزاري ي مهر، چُنين است:
بنیاد بین المللی احمدشاه مسعود با دعوت از اندیشمندان ایرانی ، کنفرانس بین المللی خود را در ماه سپتامبر برگزار می کند.به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، در این کنفرانس بین المللی که هر ساله با حضور شخصیت های روشنفکر حوزه های دین و سیاست و فرهنگ در کابل برگزار می شود چهره هایی چون دکتر عبدالکریم سروش، مصطفی اسلامیه، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر سریع القلم، امیرحسن چهلتن و علی دهباشی از ایران دعوت شده اند.این بنیاد که از زمان مرگ احمدشاه مسعود سردار ملی افغانستان راه اندازی شده طی پنج سال گذشته اقدام به برپایی کنفرانس هایی بین المللی با محوریت پژوهش و تحقیقات در حوزه های دین و سیاست و فرهنگ و ادب کرده است. ریاست بنیاد بر عهده فرزند احمدشاه مسعود " احمد ولی مسعود " است.شخصیت های دعوت شده به کنفرانس با ارائه سخنرانی، مقالات و انجام گفتگو و دیدارهای مختلف درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و نیز اتفاقات آسیای میانه و شخصیت احمدشاه مسعود مباحثی را طرح و عنوان می کنند. برپایی نمایشگاه های عکس و کتاب با موضوع افغانستان و احمدشاه مسعود نیز از دیگر برنامه های این کنفرانس سالیانه است.این کنفرانس طی دو روز در هفتم و هشتم ماه سپتامبر (16 و 17 شهریور ماه) در شهر کابل برگزار می شود.

Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?