Tuesday, August 15, 2006

 

2: 38. مُژده به دوستداران حماسه و فرهنگ ايران: شاهنامه در شبكه ي جهاني






يادداشت ويراستار


انديشه ي گشايش پايگاه شاهنامه خواني و شاهنامه پژوهي در شبكه ي جهاني را دوستان ارجمند و فرهنگ پژوه من، بانوان گيتي مهدوي و سانازعلوي در سال گذشته، به هنگام ِ سفرم به سيدني با من در ميان گذاشتند و مرا به همگامي در اين راه ِ فرخنده فراخواندند. من نيز -- كه آرزومند ِ پيوندي گسترده و فراگير با هم ميهنان ِ دوستدار ادب و فرهنگ ِ كهن و حماسه ي ملّي ي ايران بودم -- با همه ي گرفتاري هايم، اين فراخوان مهرورزانه را به جان و دل و با خشنودي ي ِ خاطر پذيرفتم و كوشش در اين راستا را بخشي از خويشكاري ي ِ فرهنگي و ايران شناختي ي خود شمردم.




زمينه چيني و تدارك فنّي و آزمايش هاي بايسته براي آغاز به كار در اين زمينه را آن دو بانوي دانشور فنّ سالار عهده دارشدند و با شايستگي به سرانجام رساندند و نخستين نشست ِ آزمايشي ي ِ اين پژوهش را در تاريخ 12 امُرداد 1385 (برابر با سوم اوت 2006) برگزاركرديم و چون هنوز امكان اجراي زنده ي برنامه فراهم نبود، هم نشينان و هم سخنان فرهيخته ي من، متن گفت و شنودمان را ضبط كردند تا به دوستداران، عرضه بدارند و زمينه ي كوشش هاي بعدي فراهم گردد.




امروز بانو مهدوي، اين پرونده ي ِ شنيداري را همراه با يادداشتي با عنوان ِ نخستين نشست ِ شاهنامه پژوهي در شبكۀ جهاني براي فراخواندن دوستداران شاهنامه در سراسر جهان به پيوستن به گروه سه نفري ي ما بنيادگذاران و كوشش به منظور ِ تعيين ِ زماني مناسب براي ِ برگزاري ي ِ دنباله ي ِ برنامه، در تارنماي ِ كتابخانه ي گويا:
http://www.ketabkhaneyegooya.blogspot.com/
گنجانيده است.
دوستان مي توانند پس از خواندن يادداشت بانو مهدوي و شنيدن برنامه ي يكم در نشاني ِ بالا و آشنايي با زمينه ي
كار، در زمان هاي تعيين شده، از راه ِ "پال تاك مسنجر"
(Paltalk Messanger)
به اتاق شاهنامه پژوهي بيايند و در گفت و شنودها شركت ورزند. پس از راه يابي به پايگاه "پال تاك مسنجر"، مرحله هاي پيمودني تا رسيدن به اين اتاق، بدين شرح است:
Chat Rooms
Rooms
Learning and Universities
Online Universities
و سرانجام
اتاق شاهنامه پژوهی با این نام:
Shahnameh pajoohi
* * *
كانون پژوهشهاي ايران شناختي با سپاسگزاري از بانوان گيتي مهدوي و ساناز علوي براي كوششهاي دل سوزانه شان در تدارك ِ اين برنامه، همه ي ِ خوانندگان اين تارنما و دوستداران شناخت بنيادهاي ِ فرهنگ ايراني را به حضوري پويا و كوشا در اين نشست ِ پژوهشي فرامي خواند و پيشاپيش به يكايك آنان خوشامد مي گويد.

*

براي تماس با اجراكنندگان اين برنامه، به تارنماي كتابخانه ي گويا برويد و پيام ها، پيشنهادها و پرسشهاي خود را در بخش نظرها، به وسيله ي ايميل كتابخانه بفرستيد.

Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?