Monday, August 14, 2006

 

2: 36. يادنامه اي سزاوار براي فرزانه ي بزرگ روزگارمان


شاهرخ مسكوب
1304 - 1384


مسكوب در جواني

مسكوب در واپسين روزها



يادداشت ويراستار

بُنياد مطالعات ايران در آمريكا، دست به كاري سزاوار زده و دو شماره از فصلنامه ي خود، ايران نامه (22: 3 و 4 - پاييز و زمستان 1384) را در يك دفتر(240 صفحه)، با عنوان ويژه ي يادنامه ي شاهرخ مسكوب نشر داده است.




در اين يادنامه كه با همكاري ي دكتر حسن كامشاد، نويسنده و مترجم نامدار و يار ِ وفادار مسكوب تدوين شده، هشت گفتار درباره ي زندگي دشوار و كارنامه ي سرشار ِ اين فرزانه ي بزرگ ِ روزگارمان درج گرديده است كه فهرست آنها را در تصوير بالا مي بينيد. بخش ِ گزيده هاي اين دفتر نيز برخي از نامه ها، يادداشت ها، نوشته ها و سخنراني هاي آن بزرگْ مرد را در بر مي گيرد.
در بخش نقد و بررسي كتاب هم، حسن جوادي به بحث درباره ي ترجمه ي انگليسي ي كتاب گفت و گو در باغ، اثري از مسكوب به ترجماني ي محمّدرضا قانون پرور پرداخته و محمّدرضا قانون پرور از چگونگي پژوهش ارزشمند دكتر عبّاس امانت به نام قبله ي عالم ناصرالدّين شاه قاجار و پادشاهي ي ايران (به انگليسي) و ترجمه ي شيواي فارسي ي آن از دكتر حسن كامشاد، سخن گفته است.
در كنار اين گفتارها، پژوهش ِ والاي ِ مردم شناختي ي بيژن شاهمرادي با عنوان ِ نقش ِ نمادين ِ گياه و گيسو در سوگواري هاي بختياري، بر ارزش اين مجموعه ي فرهنگي افزوده است.
كوشش ِ دكتر حسن كامشاد، دكتر هُرمَز حكمت و ديگر دست اندركاران ِ تدوين و نشر ِ اين يادنامه، ستودني و درخور ِ آفرين است.
Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?