Monday, July 17, 2006

 

2: 23. جهان ِ ايران شناسي، سوگوار ِ خاموشي ي ِ استادي بزرگ



خبر كوتاه؛ امّا تكان دهنده و دريغ انگيز بود: دكتر شهبازي درگذشت!




دكتر شهبازي در دفتر كارش، هنگام گفت و شنود با گزارشگران ِ شبكه ي ِ خبري ي ِ
CNN

دوست ارجمندم دكتر مهربُرزين سروشيان از كاليفرنيا، نخستين كسي بود كه مرا از اين رويداد ِ اندوه بار، آگاه كرد.


Dear All


Regretably, Dr. Shapur Shahbazi passed away last night in Oregon, after a long drawn battle with cancer.A student of Professor Mary Boyce, Dr. Shahbazi was a highly accomplished scholar of Ancient Iranian studies, and has left many valuable publications behind

With regards

Mehrborzin Soroushian

سپس سوگْ پيام ِ يار ِ فرهيخته دكتر تورج پارسي از اسكانديناويا به دفترم رسيد. در پي ِ آن گزارش هاي پايگاه هاي فرهنگي از ميهن و فراسوي آن، اين زنجيره ي ِ اندوه يادها را كامل كرد.
*
دكتر علي رضا شاپور شهبازي، باستان شناس و كاوشگر ِ سخت كوش ِ مُرده ريگ ِ باستاني ي ِ ايرانيان و ويژه كار در پژوهش ِ تاريخ ِ دوران هخامنشي كه دوره هاي آموزشي ي خود را در ايران، آلمان و انگلستان گذراند و شاگرد ِ استادان ِ بزرگي همچون مري بويس بود، در چند دهه خدمت فرهنگي ي خود، دستاوردهاي ارزنده و ماندگاري در حوزه ي ِ كاوش و پژوهش خود برجا گذاشت كه هريك از آنها كليدي است براي راه يابي به بخشي از گنج شايگان ِ تاريخ و ادب و هنر و فرهنگ ايران.
چندي پيش، در درآمد هاي ِ 177 و 323 همين تارنما از او و كارنامه ي درخشانش سخن گفتم و فهرست گفتارها و كتاب هايش را آوردم. در آن هنگام، استاد شهبازي كه با بيماري ي هولناك ِ سرطان دست به گريبان بود، روزهاي دشواري را مي گذراند و من از بُن ِ دل، برايش آرزوي بهبود و بازگشت به كار كردم. امّا دريغ و درد كه استاد نتوانست تازش تباهكارانه ي بيماري را برتابد و دور از ميهني – كه عمري بدان مهرمي ورزيد – چشم از جهان فرو بست.
قرارست كه كالبد ِ اين فرزند ِ برومند و نامدار ِ ايران، به ميهن انتقال يابد و با بدرقه ي ِ ايران دوستان، در زادگاهش شيراز و در گلزار ِ يادمان ِ خواجه ي بزرگ، حافظ به خاك سپرده شود.
ياد ِ استاد شهبازي را گرامي بداريم و با خاطره ي فراموش ناشدني اش، پيمان ببنديم كه رهرو ِ راهش باشيم و كاري را كه او – ناگزير ناتمام گذاشته است – پي بگيريم و همچون او، آني از خويشكاري ي ِ خدمت به ايران غفلت نورزيم.
در همين زمينه، گروه ِ ايران شناختي ي ِ آريابوم، سوگْ پيام زير را به اين دفتر فرستاده است كه با سپاس از فرستنده، همراه با نشاني ي ِ گزارش ِ گسترده ي ِ اين گروه در باره ي ِ استاد شهبازي، در پي مي آورم.



گروه آریابوم از ژرفای دل
درگذشت استاد بزرگوار دکترعلیرضا شاپور شهبازی
نخستین کارشناس و دانشمند باستان شناسی در ایران را
به همه ی فرهنگ دوستان و هم میهنان گرامی تسلیت عرض می کند.
امید که تلاش کنیم تا ره پویان شایسته ی راه ِ این دانشمند ِ بزرگ باشیم.


[ گزارش گسترده ي "آريابوم" را در نشاني ي زير بخوانيد:]


خبر تاسف برانگیز درگذشت دکتر شاپور شهبازی


خبرگزاري ي ِ ميراث ِ فرهنگي ي ِ ايران نيز در همين راستا، گزارشي از كارنامه ي ِ سرشار ِ استاد ِ زنده ياد و گروهي از تصويرهاي ِ او را نشرداده است كه مي توانيد در نشاني هاي زير ببينيد و بخوانيد:
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=32735


http://www.chnphoto.ir/gallery.php?gallery_uid=522&lang=fa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?