Saturday, May 13, 2006

 

351. لوريس چكناواريان: رهيافتي به آفريده هاي هنرمندي بزرگ





يادداشت ويراستار


لوريس چكناواريان، موسيقي دان، آهنگ ساز و رهبر اركستر ِ نامدار ِ ارمني - ايراني - جهاني، بلندآوازه تر از آن است كه نياز به شناساندن من داشته باشد. او كه زاده ي ايران است و دير زماني در زادگاهش زيسته، اكنون در ارمنستان به سر مي برد؛ امّا نه تنها هيچ گاه خود را از ايران جدا نينگاشته و پيوسته در رفت و آمد ميان يروان و تهران بوده است و هست؛ بلكه فراتر از آن دستي بلند در همه ي پايگاههاي موزيك جهاني در شهرهاي بزرگ اروپا و آمريكا دارد و در هر جا كه فرود آيد، فرش قرمز در برابر ِ گامهايش گسترده است و آغوش باز ِ دوستداران فرهنگ و هنر، پذيراي اوست.
استاد چكناواريان -- كه همه ي ايرانيان مي توانند با خشنودي ي خاطر، او را هم ميهن خويش بشمارند -- دلبستگي ي ژرفي به گنج شايگان ِ اسطوره و حماسه و ادب و فرهنگ ايران دارد؛ به گونه اي كه هرگاه ارمني تبار و (اكنون) ساكن ِ ارمنستان هم نبود، نمي توانست تعلّقي بيش از اين به ايران داشته باشد. بسياري از شاهكارها و نمودهاي درخشان فرهنگ و ادب ايراني الهام بخش و انگيزه ي آفرينش اثرهاي والايي در زنجيره ي ساخته هاي او بوده
است. او آفريننده ي ِ اپراي رستم و سهراب و سمفوني ي شكوهمند تخت جمشيد و كارهاي والاي ِ ديگري در همين راستاست كه هم






دل ِ هر ايراني را به شور و هيجان مي آورد و هم براي همه ي ما دل بستگان بدين فرهنگ، مايه ي سرافرازي و غرور در سرتاسر جهان است.
بسيار شادمانم كه امروز مي توانم نشاني ي تارنماي استاد چكناواريان را در اين صفحه بياورم و به دوستداران فرهنگ و هنر پيشكش كنم. در تارنماي استاد، افزون بر زندگينامه و كارنامه ي او و آگاهي هاي ديگر، امكان راه يابي به 27 اثر از ساخته هاي اين هنرمند شايسته ي روزگارمان هست و اين، براي كساني كه هنوز به اصل ِ ضبط كرده هاي نشريافته از وي دسترس ندارند، ارمغاني است بس بزرگ.




با سپاس بسيار از دوست ارجمندم خسرو باقر پور كه امروز اين نشاني را از آلمان برايم فرستاد، شما را در اين جشنواره ي اينترنتي ي موزيك با خود شريك مي كنم. اين شما و اين جهان پُر نغمه و نواي ِ لوريس چكناواريان:
http://www.loristjeknavorian.com/audio.htm


بيست و چهارم ارديبهشت 1385



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?