Thursday, March 16, 2006

 

279. يادي از فرزانه ي بزرگ روزگارمان در جهان كتاب



يادداشت ويراستار

ماهنامه ي جهان كتاب، شماره ي 202، بهمن 1384 ،به تازگي از تهران به اين دفتر رسيد. در اين دفتر نيز همچون همه ي شماره هاي پيشين اين ماهنامه، بررسي ها

و نقدها و گزارش ها و آگاهي نامه هايي سودمند و رهنمون در گُستره ي كتاب و تازه هاي نشر درج گرديده كه هريك چراغي است فراراه پويندگان و جويندگان ِ دوستدار ِ كتاب و دانش و فرهنگ. بحث در چگونگي ي ساختار و درونمايه ي كتابهاي الكترونيك نير كه در اين سالها دارد آرام آرام همپاي نشر چاپي مي شود، در اين ماهنامه به ميان آمده است.
نگارنده ي اين سطرها، در اين دفتر گفتاري دارد با عنوان ِ از "فرهنگ ِ فارسي" (تأليف دكتر محمّد مُعين) تا هزارپيشه اي به نام ِ "فرهنگ ِ جامع ِ اميركبير" در نقد ِ درونمايه و ساختار ِ يك "سي دي" با نامي برساخته و دهان پُركُن كه پايه ي آن بر روايتي ديگرگون كرده از اثر بزرك ِ استاد ِ زنده ياد دكتر محمّد مُعين به نام ِ فرهنگ ِ فارسي قرار دارد. تدوين كنندگان ِ اين روايت، افزون بر دستكاري ها و دخالت هاي ناروا در متن ِ آن فرهنگ نامدار، با افزودن چند فرهنگ و مجموعه و كتاب، نام ِ اصلي ي كتاب را نيز در سايه گذاشته و در انبوه ِ هم كنار گذاشته هاي ناهمگون، گم و گور كرده و حقّ ِ معنوي و فرهنگي ي مؤلّف ِ دانشمند و نيز حقّ همگاني ي فارسي زبانان نسبت به اين ميراث ِ بزرگ فرهنگي را زير ِ پا گذاشته اند!
با سپاس از سردبير جهان كتاب براي درج اين نقد در ماهنامه (كه متأسّفانه به دليلي فنّي نتوانستم متن ِ آن را به اين صفحه بياورم)، چند تصوير يادماني از فرزانه ي يگانه ي روزگارمان دكتر محمّد مُعين را براي ارج گزاري ي خدمت عظيم او و بزرگداشت ِ خاطره اش ، در پي مي آورم. يادش گرامي و راهش پُررهرو باد! ج. د.









دكتر محمّد مُعين، مؤلّف ِ فرهنگ فارسي در شش جلد














دكتر مُعين، هنگام عزيمت به پاريس براي شركت در كنگره ي جهاني ي خاورشناسان،
فرودگاه مهرآباد تهران- دوم ارديبهشت 1340. نفر سمت چپ ِ استاد، نگارنده ي اين يادداشت است.

















دكتر مُعين، هنگام كار در سازمان ِ لغت نامه ي دهخدا




















دكتر مُعين در دفتر ِ سازمان ِ لغت نامه ي دهخدا





















دكتر مُعين درهنگام ِ بيهوشي ي اندوهبار پنج ساله (سالهاي چهل و پنج تا پنجاه) بر تخت ِ بيمارستان ِ فيروزگر در تهران



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?