Saturday, December 24, 2005

 

201. دويست شمارگي ي ِ "جهان ِ كتاب": دروازه اي گشوده به گستره ي ادب و دانش و فرهنگ



يادداشت و شادباش

دويستمين شماره ي ماهنامه ي جهان كتاب، ديروز از تهران به اين دفتر رسيد. اين دفتر ِ ماهنامه نيز، مانند همه ي دفترهاي پيشين آن، پُر و پيمان و فراگير ِ انبوهي از بررسي ها، نقدها، گفتارها، فهرستواره هاي كتاب و آگاهي هاي سودمند و رهنمون در حوزه ي كتاب شناسي ي ايران و جهان است.
جهان كتاب نشريّه اي است بايسته و ارجمند براي روزآمد نگاه داشتن ِ دانش ِ ايرانيان نسبت به آنچه در گستره ي كتاب و نشر مي گذرد كه نبودن ِ آن مي توانست مايه ي سرگرداني و صرف ِ وقت ِ زياد براي اهل كتاب در اين زمينه گردد.
زياده گويي نيست اگر گفته شود كه جهان كتاب، به منزله ي دروازه اي گشوده به فراخناي انديشه و دانش و كتاب و فرهنگ است و جا دارد كه هر ايراني ي اهل قلم و كتاب، خدمت والا و گرانمايه ي دست اندركاران و پديد آورندگان اين مجموعه ي فرهنگي را غنيمت بشمارد و ارج بگزارد و دويست شمارگي ي آن را به مدير مسئول و دبيران گرامي ي آن شادباش بگويد و كاميابي ي آنان را در پيمودن ِ دنباله ي اين راه ِ فرخنده آرزوكند.
طرح ِ روي ِ جلد ِ اين دفتر ِ جهان ِ كتاب، نمودار باليدن ِ جوانه هاي فرهنگ امروز بر تنه ي ستبر و استوار ِ درخت ِ كهنسال ِ فرهنگ ِ ميهن ما و كنايتي است آشكار از درنگ ناپذيري ي كوشش و كُنِش ِ فرهنگي كه جامعه ي امروز ميهنمان بيش از هميشه تشنه و نيازمند ِ آن است.
در اين دفتر ِ جهان ِ كتاب، مژده ي بنيادگذاري و كارآيي ي يك تارنماي اينترنتي با همكاري ي شمار ِ زيادي از ناشران ايران، به خوانندگان ماهنامه داده شده است كه مي توان از آن به بانك ِ كتاب تعبير كرد. ازين پس، هر جوينده اي خواهدتوانست در بخش هاي گوناگون ِ اين تارنماي روشنگر و سودمند، به تازه ترين آگاهي هاي وابسته به كتابهاي نشريافته از سوي ناشران همكار دست يابد و دانسته هاي خود را به آساني روزآمد كند. اين اقدام شايسته ي ناشران ايران، گام سزاوار و بهنگام و بايسته اي است در راستاي همسويي با پيشرفت دانش و فنّ آوري ي امروز و درآمدن به عرصه ي نشر ِ الكترونيك كه ضرورت ِ ناگزير ِ پيش ِ روي ِ صنعت ِ نشر ِ ما به شمار مي آيد. نشاني ي اين تارنما در شبكه ي جهاني، بدين گونه است:
http://www.iketab.com
*
جهان كتاب در صفحه ي شناسنامه ي خود، نشاني ي زير را به عنوان ِ تارنماي اين ماهنامه اعلام كرده است:
http://www.i-tehranavenue.com/ws-book.htm
امّا دير زماني ست كه اين نشاني، راهي به دهي نيست و جوينده با در ِ بسته ي ِ
The page cannot be displayed
رو به رو مي شود و نوميد باز مي گردد!
اي كاش گردانندگان ِ اين نشريّه ي با اعتبار، هرچه زودتر به چاره جويي در جهت ِ كارآمد كردن ِ نشاني ي تارنماي مجلّه بپردازند تا هريك از دوستداران آن در هر جاي اين جهان كه باشند، بتوانند به آساني و با شتابي امروزين به درونمايه ي اين گنجينه ي كتاب شناسي راه يابند. با درود: ج. د.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?