Friday, November 25, 2005

 

176.ايرانيان در ميان ِ بيم و اميد: رويكرد ِ "يونسكو"



يادداشت :
در ميان خبرهاي ضدّ و نقيضي كه اين روزها در زمينه ي آينده ي ميراث فرهنگي ي ايرانيان نشر مي يابد، خبر ِ تصميم به واپس نهادن ِ زمان ِ آب گيري ي ِ سدّ ِ سيوند به مدّت ِ يك سال از سوي كار به دستان در تهران، در ميان دوستداران فرهنگ كهن ايراني با واكنش هاي گوناگوني رو به رو شد. برخي با خوش بيني، اين تصميم را گونه اي واپس نشيني ي دست اندركاران و تسليم به اراده و خواست ِ همگاني ي مردم ايران و سرآغاز ِ كوشش هاي بيشتر براي رهايي ي نهايي و قطعي ي ِ مرده ريگ باستاني از تباهي و نابودي ، ارزمي يابند و گروهي با بدگماني، آن را نارسا و تنها تلاشي براي خريدن ِ فرصت و كاستن از شور و هيجان ِ ايرانيان و در سايه گذاشتن ِ كوششهاي رهايي جويانه مي انگارند.
امّا واقعيّت ِ امر هرچه باشد، رويكرد ِ آشكار ِ گردانندگان سازمان ِ جهاني ي يونسكو بدين گفتمان خطير و به ديده ي احترام نگريستن ِ آنان به امضاي هزاران ايراني در پيام هاي ياري خواهانه شان، گام ِ مثبتي است در اين پويش و كوشش و اميد مي رود كه با پايداري و پي گيري ي بعدي، به برآيندي درست برسد و به پيماني جهاني در الزام ِ دست اندر كاران به پاسداري از ارزشهاي فرهنگي ي ايراني و انساني بينجامد. چنين باد!
گزارش كوتاهي را كه آقاي دكتر تورج پارسي ديروز به اين دفتر فرستادند، با سپاس از ايشان براي آگاهي ي خوانندگان ِ ايران دوست و حق جوي اين صفحه، در پي مي آورم.
*
گفتني است كه نشريّه ي خبري ي "روز" طرحي طنزآميز از هنرمند ِ سزاوار نيك آهنگ كوثر را همراه با نوشته اي با عنوان ِ تاريخ زير ِ آب
به چاپ رسانده است. ج. د.



هيئت نمايندگی "کميته بين المللی نجات" در يونسکو


در نيمروز ِ 24 نوامبر 2005، هيئتی از هنرمندان و فرهنگيان ايران، به سرپرستی ِ شاعر ملّی ي کشورمان، آقای دکتر نعمت آزرم، و از جانب کميته بين المللی برای نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد، به دفتر مرکزی سازمان يونسکو در پاريس مراجعه کرده و مورد استقبال مسئولين اين سازمان قرار گرفتند. در اين ملاقات، متن نهايی ِ نامه سرگشاده که تاکنون به امضای 35 هزار نفر رسيده است تسليم سازمان يونسکو شد. مقامات يونسکو به اطلاع هيئت نمايندگی کميته رساندند که، در پی سه روز هشدار بين المللی که در طی آن هزاران نامه و فکس و تلفن به يونسکو فرستاده شد، آنها کاملاً در جريان فعاليت های کميته قرار داشته و از خواسته های آن آگاهی پيدا کرده اند. همچنين يک نسخه از نامه سرگشاده کميته به مهر رسمی سازمان يونسکو ممهور و تسليم آقای دکتر آزرم شد و به اين ترتيب وصول نامه رسماً ثبت و تصديق گرديد.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?