Thursday, November 24, 2005

 

175. پنجشنبه ي اندوهبار: پيكر ِ عقاب ِ خسته بال ِ آسمان ِ شعر بر دوش هاي ايرانيان





يادداشت:
ديروز، پنجشنبه سوم آذر ماه 1384، مردم فرهنگ پرور ِ ايران پيكر ِ منوچهر آتشي، عقاب خسته بال ِ آسمان ِ شعر ِ فارسي ي امروز را بر دوش گرفتند تا بدو بدرود بگويند و كالبدش را به سوي خاك ِ مادر، خاك ِ مام ِ ميهن بدرقه كنند؛ ميهني كه شاعر عمري را به رنج و شكنج در آن گذراند. گويي بانگ اندوهگينانه ي شاعر ِ پيشگامش مهدي اخوان ثالث در رهگذار آن كاروان ِ سوگ طنين افكنده بود:
"سر ِ كوه بلند آمد عقابي/
نه هيچش ناله اي، نه پيچ و تابي
نشست و سر به سنگي هشت و جان داد/
غروبي بود و غمگين آفتابي!"



انبوه ِ سوگواران و دوستداران ِ داغ ديده ي شاعر همراه با آواي ِ سنج و دمام، بانگ برآورده و دم گرفته بودند كه :
"واويلا سالار رفتش
شير ِ بيشه زار رفتش!"



آنچه در پي مي آيد، گزارشي است كوتاه از آيين ِ بدرود با منوچهر آنشي به گفتاورد از نشريّه ي شهروند چاپ تورنتو (كانادا). ج. د.

منوچهر آتشي در بوشهر آرام مي‌‏گيرد


دوستداران منوچهر آتشي، "عقاب خسته‌‏بال آسمان شعر"، روز پنجشنبه در مراسم تشييع‌‏ پيكر وي در تالار وحدت، شركت كردند.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا، در اين مراسم كه با سنج و دمام همراه بود، منيرو رواني‌‏پور و غلامحسين سالمي، با اجراي قطعاتي با عنوان "واويلا سالار رفتش، شير بيشه‌‏زار رفتش" به سوگواري پرداختند. در ابتداي اين مراسم ساعد باقري، از آتشي با عنوان "عقاب خسته بال شعر" ياد كرد و شعر "فراقي يك" از مجموعه گندم گيسو را قرائت كرد.علي باباچاهي، شاگرد بي‌‏واسطه آتشي با تسليت به مردم شعر دوست كشور با قرائت شعر "فراقي يك" از مجموعه "گندم گيسو"، گفت: دليل ارائه اين شعر در مراسم تشييع پيكر استاد، درونمايه‌ هجراني آن و انطباق آن با حال و هواي آتشي و غم سنگين او است. آتشي پشتوانه فرهنگي ادبيات منظوم را به شاعران نسل‌‏هاي بعد از خودش منتقل كرد.همچنين، در ادامه ساعد باقري، بخش‌‏هايي از يادداشت‌‏هاي منوچهر آتشي را خواند و نيز مشفق كاشاني، رييس انجمن شاعران با اشاره به دوستي 40 ساله خود با منوچهر آتشي، به خواندن شعري از سعدي اكتفا كرد.اسماعيل جنتي، شعر "اسب سفيد وحشي" را از منوچهر آتشي دكلمه كرد. دكتر محمدرضا حق‌‏شناس، از همشهري‌‏هاي منوچهر آتشي نيز در اين مراسم سخناني گفت. در ادامه مريم بابايي، يكي از آخرين شاگردان منوچهر آتشي، شعري از او را خواند كه اين شعر احساسات جمعيت را به شدت تحت تاثير قرار داد. دكتر كيومرث طهماسبي، مدير روابط عمومي صدا و سيما، پيام ضرغامي، رييس اين سازمان را قرائت كرد كه در اين پيام آمده است: "كوچ تاب سوز و جان‌‏سوز شاعر توانا و چهره ماندگار شعر و ادب فارسي، استاد منوچهر آتشي، موجب تاثر و تألم فراوان ما شد."در ادامه سيامك باباچاهي، نماينده خانواده آتشي، درباره محل خاكسپاري وي گفت: اختلاف براي محل دفن منوچهر آتشي ميان خانواده و همشهريان او بسيار است، ما دلمان مي‌‏خواست كه او را در امامزاده طاهر به خاك بسپاريم، اما چون دل مردم بوشهر مي‌‏خواهد كه آتشي دوباره به شهرش بازگردد، اميدواريم كه در بوشهر آن گونه كه شايسته ايشان است، از وي تجليل شود و پيكر منوچهر آتشي از اين پس متعلق به مردم بوشهر خواهد بود.در ادامه محمد دادفر، نماينده مجلس ششم، به نمايندگي از مردم بوشهر، گفت: در شعر منوچهر آتشي، عناصر اقليمي به وضوح به چشم مي‌‏خورد و آتشي همان‌‏گونه كه شاعري جهاني است، به شاعري اقليمي نيز شهرت دارد؛ بازگردانده شدن پيكر ايشان به ما موجب مي‌‏شود كه چراغ شعر در بوشهر تا قرن‌‏ها روشن بماند. در ادامه دكتر رضا سيد حسيني، اولين كسي كه شعرهاي منوچهر آتشي را منتشر كرد، با خواندن شعري از وي، گفت: آتشي روشنفكري كه از بوشهر به عنوان شاعر ايلياتي به تهران آمد تا روزهاي پايان عمرش آن صفا و سادگي را با خود به همراه داشت.محمود دولت‌‏آبادي هم گفت: منوچهر آتشي از معدود شاعران معاصر است كه تا زماني كه قلب او فرمان نمي‌‏داد، شعر نمي‌‏سرود. شب گذشته اشعارش را ورق مي‌‏زدم نكته‌‏اي دريافتم و آن حس اشراقي آتشي بود.در پايان مراسم نيز عزاداران پيكر آتشي را با سنج و دمام تا آمبولانس تشيع كردند تا پيكر او ابتدا به بهشت زهرا و پس از آن به بوشهر منتقل شود.همچنين مراسم يادبود و بزرگداشتي كه قرار بود براي آتشي برپا شود، تا بازگشت خانواده وي از بوشهر به تعويق افتاد. گفتني است كه تعداد زيادي از دوستداران منوچهر آتشي از جمله، سيمين بهبهاني، جواد مجابي، عمران صلاحي و شمس آقاجاني به گمان اينكه آتشي در امامزاده طاهر در كنار ديگر همرزمانش به خاك سپرده مي‌‏شود، در اين مكان حاضر شده بودند.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?