Sunday, September 21, 2014

 

هشدار در باره کم آبی در ایران: کاهش بارندگی و چاره جویی نکردن ِ کارساز ِ دست اندرکاران، میهن ما را به سوی یک کابوس هولناک، می کشاند!


به روز شده:  12:16 گرينويچ - شنبه 15 مارس 2014 - 24 اسفند 1392

بخش عمده ای از مخزن سدهای ایران بدون آب است
گزارش شده که آب ذخیره شده در پشت سدها در ایران به شدت کاهش یافته است و مخزن ۶۰ سد در مناطق مختلف ایران کمتر از ۳۰ درصد آب دارد.
دولت به شهروندان توصیه کرده در آب مصرفی صرفه جویی کنند و گرنه ممکن است در برخی شهرها نظیر تهران آب جیره بندی شود.
خبرگزاری مهر گزارش داده که تنها سد سقزچی در استان اردبیل به طور کامل آبگیری شده و در حال سرریز شدن است.
این گزارش نشان می دهد که عمده سدهای بزرگ در ایران نظیر لار، وشمگیر، کرخه، استقلال، زاینده رود، گلپایگان و دوستی کمتر از ۳۰ درصد حجم مخزن آب ذخیره دارند.
بنابر این گزارش، تنها ۱۷سد نظیر "میجران، البرز، پیشین، جگین و ماشکید علیا افزون بر ۹۰ درصد حجم مخزن موجودی آب دارند."
آب برخی سدها نظیر سد زاینده رود در استان اصفهان نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده و در حال حاضر تنها ده درصد از حجم مخزن سد آب دارد.
دو روز پیش حمید چیت چیان وزیر نیرو وضعیت آب در برخی استانها را نگران کننده اعلام کرده و گفته بود که "تنها هشدار دادن به مردم کافی نیست."
به گفته آقای چیت چیان "نبود یکسان توزیع بارش در کشور وضعیت نگران کننده ای را در سمنان، خراسان، تهران و برخی مناطق دیگر به وجود آورده است."

احتمال جیره بندی آب

بنابر گزارش‌هایی که وزارت نیروی ایران منتشر کرده وضعیت منابع آبی در ۲۴ استان قرمز است و تنها هفت استان وضعیت عادی دارد.
حمید چیت چیان
وزیر نیرو می گوید که وضعیت آب در برخی استانها نگران کننده است
برای همین هشدارهایی برای صرفه جویی در آب مصرفی به شهروندان داده شده است.
حسین هاشمی استاندار تهران گفته که اگر شهروندان تهرانی ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند "ما بحران آب نخواهیم داشت اما در صورتی که صرفه جویی در مصرف آب صورت نگیرد باید آب را در تهران سهمیه بندی کنیم."
به گزارش وزارت نیرو، سدهای ساخته شده و در دست ساخت، ۶۶ میلیارد مترمکعب آب را در سال ذخیره می کند در حالی که کل روان آب های موجود ۴۶ میلیارد مترمکعب است.
به گفته وزیر نیرو، از میان سدهای ساخته شده یا در دست ساخت، ۲۰ میلیارد مترمکعب فاقد آب هستند.
ایران در منطقه خشک و کم آب قرار دارد و خشکسالی، کاهش بارش، افزایش تبخیر و افزایش برداشت از مهمترین دلایلی است که باعث شده تا منابع آبی ایران کم شود.
وزیر نیروی ایران اخیرا اعلام کرد که "۶۵۰۰ روستای ایران فاقد منابع آب شرب هستند و توسط تانکر از مناطق دوردست آب شرب منتقل می شوند."
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران درباره تالاب های کشور نشان می دهد که بحران آب در سال‌های اخیر بسیار جدی شده است و تالاب هایی مانند گاوخونی، دریاچه ارومیه، بختگان، هامون و جازموریان، تالاب شادگان و بسیاری از تالاب های دیگر مثل پریشان در فارس، الاگل در گلستان، هامون در سیستان و هورالعظیم در خوزستان یا خشک شده یا در معرض خشک شدن کامل قرار دارند.
بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، از ۸۴ تالاب کشور ۳۱ تالاب خشک شده و منشا گرد و غبار شده اند و " ۵۸ درصد مساحت کل تالاب ها از بین رفته و بستر آنها به خاک و نمک تبدیل شده است



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?