Tuesday, June 23, 2009

 

پژواک ِ «ندا»ی ِ حق جویی ی ِ ایرانیان در کران تا کران ِ جهان





برخیز، تا طریق رهایی را
در چشم های ندا بیاموزیم
و زلاله های سرخ، برافروزیم
شبهای ِ انتظار ِ شکفتن را


یادداشت ویراستار

چهارشنبه سوم تیرماه ١٣۸۸

"یکی داستان است پُر آب ِ چشم
دل ِ نازک از [ظلم] آید به خشم!"

در خون تپیدن ِ ندا آقاسلطان، دانشجوی بیگناه در یک راه پیمایی ی آرام در تهران در روز ِ سی ام خرداد، نه تنها دل و جان ِ همه ی ایرانیان ِ آزاده و نیک اندیش و نیک گفتار و نیک کردار را سوزاند؛ بلکه وجدان جهانیان ِ انسان دوست را به شدّت متأثّرکرد و برافروخت.

امروز خبر رسید که شبکه ی ِ تلویزیونی ی سی ان ان -- به رغم ِ پرهیز ِ همیشگی اش از نمایش تصویرهای کشتار و خون ریری -- تصویر ِ لحظه ی فاجعه آمیز ِ کشتار و جان دادن این ایرانی ی قربانی ی خشونت و قدرت را بارها بر صفحه ی خود به نمایش گذاشت و پژواک ِ ندای حق جویی ی ایرانیان را به کران تا کران جهان رساند و آب در چشم ِ میلیون ها انسان ِ پاک دل آورد.


هنرمند ایتالیایی
MAUS
نیزاین طرح ِ الهام بخش و یادمانی را به ملّت ایران و خاطره ی ِ جاودانه ی ِ ندا پیشکش کرده است:


همچنین یک فیلم کوتاه با ترانه ای که با صدای ماندانا روستایی ضبط شده و این سروده را به ندا تقدیم کرده، در تارنمای ِ زهره محسنی پور، نشریافته است:
http://yadname.blogspot.com/2009/06/maus.html
***

کاسپین ماکان، نامزد ِ ندا آقا سلطان:

ندا خواهان آزادی بود، آزادی برای همه

بی بی سی : ندا آقا سلطان، در درگیری های روز شنبه ۳۰ خرداد در تهران در اثر اصابت گلوله به قلبش کشته شد. تصاویر ارسالی از لحظه مرگ ندا آقا سلطانی و عکس های مخابره شده از این دختر جوان بلافاصله در سایت ها و رسانه های خبری مختلف در سراسر جهان به عنوان نمادی از کشته شدگان درگيری های پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران منتشر شد. کاسپین ماکان، نامزد ندا آقا سلطان روز دوشنبه ۱ تير در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی با اشاره به اینکه ندا بهمن ماه امسال ۲۷ ساله می شد، گفت:"هدف ندا آقای موسوی یا احمدی نژاد نبود، هدفش وطنش بود و برايش اهمیت داشت که در این راه قدم بردارد. بارها اشاره کرده بود که حتی اگر جانش را از دست بدهد و گلوله به قلبش بخورد،که اتفاقا گلوله به قلبش خورد، در همين راه قدم برخواهد داشت.


ندا با سن کمش درس بزرگی به خیلی ها داد." آقای ماکان در باره روز حادثه گفت:"وقتی که این اتفاق افتاد، ندا از درگیری ها دور بود، یعنی در خیابان های فرعی نزدیک امیرآباد بود. حدود یک ساعتی با استاد موسیقی اش در ماشین پشت ترافیک نشسته بود، از گرما و خستگی کلافه و از ماشین پیاده می شود. اما براساس تصاویری که مردم ارسال کرده اند،احتمالا نیروهای لباس شخصی و بسیجی در تیراندازی با نشانه گیری به قلبش می زنند." کاسپین ماکان نامزد ندا آقا سلطان گفت:"چند دقیقه بیشتر طول نکشید، بیمارستان شریعتی نزدیک بود، حاضران سعی می کنند ندا را با اتومبیل به اورژانس ببرند اما قبل از انتقال به بیمارستان، او در دست استاد موسیقی اش جان می دهد." آقای ماکان در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی افزود:"جسدش را دیروز با زحمت زیاد توانستیم تحویل بگیریم. البته جسد ندا در پزشکی قانونی تهران نبود، در پزشکی قانونی خارج از تهران بود. مسئولان پزشک قانونی خواستند که بخش هایی از بدنش از جمله قسمتی از استخوان رانش را بگیرند، پزشکی قانونی نگفت برای چه کسی اعضا را می خواهد استفاده کند، هیچ توضیحی در این زمینه داده نشد. خانواده موافقت کرد برای اینکه زودتر جسد را تحویل بگیرند، چون ممکن بود همین موضوع باعث تعویق تحویل جسد بشود. جسد را در قطعه ای از بهشت زهرا یک شنبه 31 خرداد هنگام عصر دفن کردیم، البته کسان دیگری هم که در درگیری ها کشته شده بودند را هم آنجا آورده بودند، انگار منطقه از پیش برای این افراد تعیین شده بود." آقای ماکان در خصوص هزینه تحویل جسد نیز گفت: "در حال حاضر هزینه ای به طور مشخص پرداخت نشده، مقامات امنیتی ایران طی حکم های مختلف به بیمارستان ها، کلینیک ها و جراحان و پزشکی قانونی عنوان کرده بودند که نباید گواهی فوت براثر شلیک گلوله باشد، مسلما به این دلیل که در آینده شکایت بین المللی توسط خانواده ها به عمل نیاید . البته من هنوز برگه ترخیص ندا را ندیده ام اما در چند روز آینده از پدرش برگه را می گیرم." آقای ماکان با توضیح در مورد ممانعت از برگزاری مراسم برای ندا آق سلطان گفت:"دوشنبه یکم تیرماه ساعت دو ونیم قرار بود در مسجدی در خیابان شریعتی بالاتر از سید خندان مراسمی داشته باشیم، اما بسیجیان و مسئولان مسجد اجازه برگزاری ندادند، چون به نظرشان هرج و مرج می شود و نمی خواهند درگیری به وجود آید. چون می دانند که ندا مظلومانه رفت و می دانند که همه مردم در ایران و خارج از ایران متاسف شدند، و شاید پیش بینی می شد جمع کثیری از مردم حاضر شوند، به هر صورت فعلا اجازه برگزاری هیچ مراسم عمومی را نداده اند. " در همين حال، شاهدان عينی به بخش فارسی بی بی سی گفتند که عده زيادی برای برگزاری مراسم در مقابل مسجد الرضا در ميدان نيلوفر تهران جمع شده بودند، اما نيروی انتظامی با بيرون کردن جمعيت از مسجد و متفرق کردن آنها، اجازه برگزاری مراسم را نداد. آقای ماکان همچنين با اشاره به برخی تصاویر ویدئوهای جعلی که از ندا در سایت ها منتشر شده نیز گفت:" من توی بعضی از سایت ها می گشتم از جلمه" آی ریپورت"، عکسی از یک دختر خانمی با علامت های سبز در تظاهرات قبل از این درگیری در تظاهرات آرام گذاشته بودند و گفته بودند که عکس ندا قبل از درگیری است. در حالی که این تصاویر ربطی به ندا ندارد. آن دختر عکس آقای موسوی را در دست دارد، به نوعی به نظر می رسد طرفداران آقای موسوی ندا را به او ربط داده اند. اما این طوری نیست. ندا فوق العاده به من نزدیک بود، ندا هرگز طرفدار هیچ یک از این دو گروه نبود، ندا خواهان آزادی بود، آزادی برای همه. "
بخش فارسی بی بی سی کوشيد که با ديگر اعضای خانواده ندا آقا سلطان نيز گفت و گو کند، اما يکی از بستگان او گفت که خانواده خانم آقا سلطان به دلايلی قادر به انجام مصاحبه نيستند. وی در باره اين دلايل توضيحی نداد.


"بهارا بنگر این کوه و در و دشت
که از خون ِ جوانان لاله گون گشت
بهارا دامن افشان کن ز گُلبُن
مزار ِ کشتگان را غرق ِ گل کن!"



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?