Friday, June 19, 2009

 

شش نوشتار و سروده و تصویر و طرح-طنز ِ دیگر با روی‌کرد به روی‌دادهای روزهای ِ بحرانی‌ی ِ اخیر در ایران- شنبه سی‌ام خرداد ماه هشتاد و هشت



۱


آخرین سروده ی همیشه بانوی شعر ِ فارسی
سیمین بهبهانی




گر شعله های خشم وطن / زین بیشتر بلند شود
ترسم به روی سنگ لحد / نامت عجین به گند شود
پرگوی و یاوه ساز شدی / بی حد زبان دراز شدی
ابرام ژاژخایی ی تو / اسباب ریشخند شود
هرجا دروغ یافته ای / درهم چو رشته بافته ای
ترسم که آنچه تافته ای / بر گردنت کمند شود
باد غرور در سر تو / کورست چشم ِ باور تو
پیلی که اوفتد به زمین / حاشا دگر بلند شود
بر سر کله گشاد منه / خاک مرا به باد مده
ابر عبوس اوج‌طلب / پابوس آبکند شود
بس کن خروش و همهمه را / در خاک و خون مکش همه را
کاری مکن که خلق خدا / گریان و سوگمند شود
نفرین من مباد تو را / زان رو که در مقام رضا
دشمن چو دردمند شود / خاطر مرا نژند شود
خواهی گر آتشم بزنی / یا قصد سنگسار کنی
کبریت و سنگ در کف تو / خاموش و بی گزند شود



۲



یک دانشمند فرانسوی: "قانون بنفورد" تقلب در انتخابات ایران را ثابت می‌کند.


مصاحبه بودوین اف. روکما دانشمند فیزیک نجومی را، روزنامه استاندارد روز جمعه (۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد) منتشر کرد. این دانشمند اعلام کرد که آرای ریخته شده به ۳۶۶ حوزه انتخاباتی ایران را، که تعداد آن‌ها بین ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار بوده، براساس قانون بنفورد تحلیل کرده است. وی گفت: «براساس قانون بنفورد، اگر آرای احمدی‌نژاد درست باشد، باید ۳۰ درصد آرای تحلیل‌شده با عدد یک آغاز می‌شد، در حالی که بسیاری از آرای احمدی‌نژاد با عدد ۲ شروع شده است». (کد احمدی‌نژاد در انتخابات ۱ بود).
دانشمند فرانسوی بعد از سال‌ها اقامت و کار در هند و استرالیا، اکنون در خدمت انستیتو کوپرنیکوس لهستان است. او در مصاحبه خود اعلام کرد، آنچه او را بیشتر به تقلب‌های انتخاباتی مطمئن می‌کند، تحلیل شمار آرای مهدی کروبی در انتخابات سال ۲۰۰۵ ریاست‌جمهوری ایران است که نسبت به انتخابات امسال بسیار بالاتر بود. بر اساس آمار، این آراء اکثرا با عدد ۷ آغاز می‌شوند.
براساس قانون بنفورد، در فهرست اعدادی که در بسیاری از پدیده‌های زندگی واقعی رخ می‌دهند، رقم اول عددها به طور خاص و یکنواختی توزیع می‌شوند. به موجب این قانون، تقریبا در یک سوم موارد عدد ۱ رقم نخست است، در حالی که عددهای بزرگ‌تر با بسامد کمتری رخ می‌دهند و عدد ۹ کمتر از یک بار در هر بیست عدد ظاهر می‌شود.
این قانون به ظاهر عجیب، در بسیاری از داده‌ها برقرار است، مثلا در صورتحساب‌های برق، شماره خیابان‌ها، قیمت سهام، مقدار جمعیت، آمار مرگ و میر، طول رودخانه‌ها، ثابت‌های فیزیک و ریاضیات. قانون بنفورد به نام "فرانک بنفورد" نامگذاری شده است.


سنّت کهن ایرانیان در ریاضیات


روزنامه استاندارد از بودوین روکما پرسیده است که چرا به این فکر افتاده که انتخابات ایران را بر اساس آمار بررسی کند؟ دانشمند فرانسوی پاسخ داده است: «تحلیل آمارهای رسمی کار من است. در ایران این بحث وجود دارد که آیا انتخابات عادلانه بوده یا نه. من این را مهم می‌دانم که ایرانی‌ها از طریق کار من آماری داشته باشند که بتوانند به اتکای آن علمی فکر کنند. ایرانیان پیشینه کهنی در ریاضیات دارند و آفریننده واژه "آلگوریتم" خوارزمی است.


محاسبه به کمک اکسل


در پاسخ این پرسش که دسترسی به آمارها و تحلیل آن، چگونه ظرف یک هفته پس از انجام انتخابات امکان‌پذیر بوده است، دانشمند فرانسوی پاسخ داده است: «محاسبه برای من دشوار نبود. مسئله در اساس بیشتر به یک عملکرد پایه‌ای برنامه اکسل مربوط می‌شود. اما روشن است که من وقت زیادی صرف اندیشیدن کرده‌ام».
خبرنگار استاندارد سپس پرسیده است: «فیزیک نجومی چه رابطه‌ای با انتخابات در ایران دارد؟».
روکما در پاسخ گفته است: «عنوان پژوهش من نشان می‌دهد که کار بر اساس قانون بنفورد پیش رفته است. فرانک بنفورد یک فیزیکدان نجومی بود. اساسا می‌توان گفت که فیزیک نجومی می‌تواند به همه چیز علاقمند باشد. ما می‌توانیم چیزی را تحلیل کنیم، پس این کار را می‌کنیم».
در پایان این مصاحبه، دانشمند فرانسوی گفته است: «ایرانی‌ها اکنون می‌توانند ارقامی را که من ارائه داده‌ام تفسیر کنند. امیدوارم که این کار را بکنند».


۳


گزارش ِ تصویری و تحلیلی‌ی ِ یک رسانه‌ی ِ جهانی از رویدادهای ِ ایران
http://www.youtube.com/watch?v=OmxfckrJ_wY


۴


پیشنهاد ِ کاربُرد ِ نمادی تازه به "گوگل" برای پشتیبانی‌ی ِ این رسانه از
خیزش و جنبش ِ رهایی‌جویانه‌ی ِ ایرانیان



کسی از هم میهنان (که نام ِ او را نمی دانم)، پیشنهاد ِ کاربُرد ِ نماد ِ (/ لوگوی ِ) تازه‌ی ِ زیر را به رسانه‌ی ِ الکترونیک ِ جهانی‌ی ِ «گوگل» داده‌است تا پشتیبانی‌ی این سازمان، نسبت به خیزش و جنبش ِ رهایی‌جویانه‌ی ِ ایرانیان را به نمایش بگذارد.



۵


یک طرح- طنز ِ دیدنی


احمدی‌نژاد: من متواضعانه اراده‌ی ِ مردم را برای ِ چهار سال ِ دیگر، می‌پذیرم.




اثری از: اندی درنی


۶


سنگ و دیوانه و چاه
و
تب ِ نو و زُق زقُ ِ زخم ِ کهنه
دو گفتار شیوا و دردمندانه از «فرشته مولوی» را
در این جا بخوانید ↓
http://www.fereshtehmolavi.net/Farsi/farsi-mainpage.htm




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?