Tuesday, June 09, 2009
آغاز ِ پنجمین سال ِ نشر ِ «ایرانشناخت»: نوکردن ِ پیمان برای ِ پیگیریی ِ خدمتگزاری به فرهنگ ِ ایرانی
تارنمای ِ پژوهشی- فرهنگیی ِ ایرانشناخت در بیستم ِ خردادماه ١٣٨۴ خورشيدي (/ دهم ژوئن ۲۰۰۵ میلادی) با یاوری و راهنماییی ِ فنّیی ِ دوست ِ نادیدهی ِ ایراندوست، آقای سعید محمّدی،در شبکهی ِ جهانی آغاز به کار کرد و در د رازنای ِ چهارسال، با نشر ِ صدها گزارش و گفتار و گفت و شنود ِ ایرانشناختی و فرهنگی، تصویرها و فیلم- های دیدنی و پروندههای ِ شنیداری، بهویژه در گسترهی ِ شاهنامهپژوهی، توانست در راستای ِ ورزیدن ِ خویش کاریی ویراستار: شناخت ِ دقیق و درست ِ سویههای ِ گوناگون ِ فرهنگ ِ ایرانی در پیوند با دیگر فرهنگها از آغاز تا امروز گامبردارد و به سهم ِ خود، بی هیچ هیاهو و ادّعایی، دستآوردهایی به دوستداران ِ این فرهنگ پیشکشکند و راه ِ شناخت ِ بهتر و روشمندتر و پویاتر و رساتر و روزآمدتر کردنش را هموارترگرداند.
ایرانشناخت رسانهایست ناوابسته و گروهی و برآیند ِ کوشش و کنش ِ بی دریغ و دلسوزانهی ِ شماری از دوستان همدل و هماندیش ِ ویراستار (دیده و نادیده) در هفت اقلیم ِ جهان که این رسانه را جایی سزاوار برای نشر ِ اثرهای خود شناخته و دست ِ یاری به سوی ِ آن درازکردهاند تا بتواند بر سر ِ پا بایستد و شایستهی ِ نام ِ نامیی ِ ایران باشد.
افزون بر این، همگامیی ِ ویراستار با بانوی ِ فرهیخته، گیتی مهدوی بنیادگذار و سردبیر ِ کوشای ِ تارنمای ِ کتابخانهی گویا↓
http://ketabkhaneyegooya.blogspot.com/2005/11/blog-post.html
***
آشکارست که ویراستار دست ِ تنها و بی بهرهمندی از این یاوریهای ِ ارزنده و دلگرمکننده، هیچگاه نمیتوانست در کار ِ خویش، کامیابگردد و جا دارد که در این هنگام ِ سالگرد، کمال ِ سپاس گزاریی ِ خویش را از یکایک آن گرامیان (بهویژه بانو گیتی مهدوی و آقایان سعید محمّدی و بهروز بیگدلی) ابرازدارد و همکاریشان را بهگرمی ارج بگزارد.
رویآوریی ِ خوانندگان ِ فرهیخته و فرهنگدوست به ایرانشناخت، گستردهاست و با پیشرفت ِ زمان، پیوسته گسترده ترشدهاست. نهاد ِ آمارگریی ِ "موتیگو" در شبکه، نشان می دهد که از آغاز تا کنون، در مجموع، ۹۲۳۸۷ تن در سراسر ِ جهان، خوانندهی ِ این تارنما بودهاند. نخستین ده کشور ِ فراگیر ِ بیشترین ِ آنها، به ترتیب عبارتند از استرالیا، آمریکا، آلمان، سوئد، ایران، فرانسه، کانادا، بریتانیا، نروژ و اسپانیا. برای ِ آگاهی از جزءهای بیشتر ِ این آمار،↓