Thursday, February 05, 2009

 

٤: ٣٤. هفتاد و دومين هفته‌نامه: فراگير‌‌ ِ ٢٢ زيرْ بخش ِ تازه ي ِ خواندني، ديدني و شنيدني


يادداشت ويراستار


جمعه هيجدهم بهمن ماه ١٣٨٧ خورشيدي
(ششم فوريه ٢٠٠٩)


گفتاوَرد از داده‌هاي اين تارنما بي هيچ‌گونه ديگرگون‌گرداني‌ي متن و با يادكرد از خاستگاه، آزادست.



You can use any part of this site's content without any change in the text, as long as it is referenced to the site. No need for permission to use the site as a link.


Copyright © 2005- 2009


All Rights Reserved


١. فراخوان ِ دومين جشنواره‌ي ِ هنرهاي ِ ادبي‌ي ِ ايراني در گستره‌ي ِ جهان



Iran FESTIVAL Week! +

Dear friends,

We had a tremendous turnout at our southern California events. In February, we are proud to bring you our second San Francisco ‘Iranian Literary Arts Festival’, FREE and OPEN to the public on February 5-6, 2009. Also catch us on the Sunday February 1 national broadcast of NPR’s ‘Weekend Edition Sunday’ with Liane Hansen as she does a big feature on Iran.
Festival events will sell out, so take a minute and register to reserve your seats:
For Feb. 5, click here

For Feb. 6, click here


Iranian Literary Arts Festival 2009 - February 5-6, 2009

Iranian Literary Arts Festival 2009 Festival Who’s Who: Jack Hirschman is a SF poet laureate and the founder of the SF International Poetry Festival.Ziba Karbassi lives in London, and is the author of 6 books of poetry. Listen to her ‘Love is Lemony’.Granaz Moussavi is a poet and filmmaker who joins us from Iran. Watch her poem, ‘Post-Cinderella’.Majid Naficy is the author of 10 books of poetry, two in English. Watch his poem, ‘Night’.Partow Nooriala is a poet and writer living in Los Angeles. Read her blog in Persian.Isabelle Thuy Pelaud is a co-director of the Vietnamese American Center at SFSU.Abbas Saffari is a poet, translator and anthologist. Watch a video of his poem, ‘Tomorrow’ here and read an excerpt from his ‘Our Story’, a retelling of the Adam and Eve story. Niloufar Talebi presents: Literary Salon Talk - February 2, 2009Discussing translation of Iranian poetry at the Left Coast Writers Literary Salon.Book Passage, 51 Tamal Vista, Corte Madera, CA 94925 (415) 927-09607 PM - FREE 30 Year of BeLonging: The Rise of Iranian Voices - February 12, 2009‘30 Years of BeLonging: The Rise of new Iranian Voices’- sponsored by the English Dept.Maude Fife Room - 315 Wheeler Hall - University of California, Berkeley, CA, 947206:30 PM - FREE Reading at Kepler’s - Introduced by Firoozeh Dumas, February 19, 2009A reading of BELONGING: New Poetry by Iranians Around the World Kepler’s Books,1010 El Camino Real, Menlo Park CA, 94025 - (650) 324-43217:30 PM - FREE UPCOMING RADIO/TV Voice of America - Sat. January 31, 2009 10:30 AM LA time, 1:30 PM NY time, 10 PM Tehran timeNPR Weekend Edition Sunday - NATIONAL BROADCAST - Sunday February 1, 2009Check time in your zone (usually 7-9 AM) Liane Hansen focuses on Iran, featuring Azar Nafisi, Niloufar Talebi and others… KUSF - ‘Havaye Tazeh’ with Faramarz Khodayari - Sunday February 1, 2009 3-4 PM PRINT and BlOGS The Art (and Politics) of Translation - in English and Persian, Tehran Bureau Blog.SF Examiner - The State of Writing in IranSan Francisco Writer - Iran All Night and Day, SF Iranian Literary Arts FestivalUpcoming: Iranian Literary Arts Festival in the SF Weekly ‘96 Hours’ highlights We Recommend: Niyaz in Concert in SF - Palace of Fine Arts - February 13, 2009 · About the Organization About the Team · Events Programs In the News Writers Translations DVD Performance Sponsors Translation Services · Links Contact Donate Now



خاستگاه: رايانْ پيامي از نيلوفر طالبي - كاليفرنيا



٢. سه گزارش ِ تازه از گستره‌ي ِ موزيك ِ ايران

يك) دَور ِ جدید ِ همکاری‌ي ِ حسین علیزاده و کیهان کَلهُر
http://shajarianfans.com/


دو) آموزش آواز استاد شجریان به شهرام ناظری
http://www.4shared.com/file/83127745/8ef51c2f/KELAAS_E_AAVAAZ_SHAJARYAN-NAZERI.html


سه) درد ِ مشتَرَك: ترانه اي در متن ِ رنج و شكنج ِ مردم از خواننده ي جوان ِ خراساني، محسن نامجو




http://au.youtube.com/watch?v=06drMFzbnRM&feature=related


خاستگاه ها: رايانْ پيام‌هايي از امين فيض پور- شيراز و دكتر ناصر پا كدامن - پاريس


٣. رشته جُستارهايي در باره ي تاريخ ِ كهن ِ ايران زمين از "بهرام روشن ضمير" (بخش پنجم)*
http://www.rouznamak.blogfa.com/post-434.aspx
________________
* پيوندْنشاني هاي ِ بخش‌هاي ِ پيشين ِ اين جُستار، در پايان ِ بخش ِ پنجم آمده است.


خاستگاه: رايانْ پيامي از مسعود لقمان، دفتر روزنامك - تهران


٤. تحليل و برداشتي از داستان ِِ بلند ِ جزيره، نوشته‌ي ِ‌ "غزاله عليزاده"


نوشتار ِ نوشين شاهرخي را در اين جا بخوانيد ↓
http://www.shahrzadnews.org/article.php5?id=1419


خاستگاه: رايانْ پيامي از نوشين شاهرخي- هانوور، آلمان


٥. چهل و دومين نشست ِ شاهنامه پژوهي در شبكه ي جهاني: بررسي و تحليل ِ بخشي از "داستان ِ رستم و سهراب"


ستایشْ سرود ِ خِرَد از: دیباچه ي ِ شاهنامه ي فردوسی با اجراي نوشين دُخت و سهراب انديشه را دراینجا بشنوید
و متن ِ نشست ِ اخير را در اين جا بشنويد ↓
http://ketabkhaneyegooya.blogspot.com/2005/11/blog-post.html


خاستگاه: دفتر ِ كتابخانه ي گويا - سيدني (با سپاس ويژه از دوستان ِ گرامي، بانوان ساناز علوي و گيتي مهدوي براي برنامه‌ريزي، اجرا، ضبط و نشر ِ متن ِ گفت و شنودهاي اين نشست).


افزوده‌هاي ِ ويراستار در همين زمينه:
١)
گزينه‌هايي از فيلم ِ رستم و سهراب با نقش ورزي ي ِ هنرمندان ِ تاجيك رادر اين جا ببينيد ↓
http://au.youtube.com/results?search_type=&search_query=rostam+and+sohrab&aq=3&oqhttp://au.youtube.com/results?search_type=&search_query=rostam+and+sohrab&aq=3&oq


٢) آواز ِ دريا دادوَر (درنقش ِ تهمينه در اُپراي ِِ رستم و سهراب به رهبري‌ي ِ لوريس چكناواريان) را در اين جا بشنويد ↓
http://www.daryadadvar.com/Darya-Video/gallery/index.html


٦. انتقاد از خود و نقد روشنفکران چپ از زبان «اسماعیل خویی»



در اين جا ببينيد و بشنويد ↓
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090131_ir_khoi_2_anniv.shtml

خاستگاه: رايانْ پيامي ازِ دكتر سيروس رزّاقي‌پور، دفتر كتابخانه‌ي ايرانيان- سيدني


٧. جهاني پُر از نمادهاي ِ فرهنگ و هنر ِ ايراني


پاره‌هاي ِ بركنده از تخت ِ جمشید در موزه‌های ِ جهان


همان گونه که می دانید، چندی پيش، سنگْ‌نگاره ای از تخت جمشید در حراج ِ کریستی‌ي ِ لندن به بهاي ِ یک میلیون و صد و هشتاد هزار و دویست و هشتاد و چهار دلار به فروش رفت (سوم آبان سال ١٣٨٦).ابعاد این نقش ٢٤ در ٣١ سانتیمتر است و سر ِ يك سرباز ِ هخامنشی را به همراه ِ بخشی از نیزه‌ي ِ او نشان می دهد.




در معرفی این اثر گفته می شد که نقش سربازی است از کاخ خشایارشا در تخت جمشید اما با آگاهی سازمان میراث فرهنگی ایران از این حراجی و بررسی کارشناسان مشخص شد این حجاری مربوط به پلکان شرقی کاخ آپاداناست.



در ادامه این روند و با شکایت دولت ایران از حراج کریستی این اثر از فهرست حراجی خارج شد و دارنده آن آقای دنیس برند و سازمان میراث فرهنگی ایران در دادگاه عالی لندن در برابر هم صف آرایی کردند.اما یک پرسش؟چرا دولت ایران نسبت به آثار دیگری که در سراسر موزه های دنیا پراکنده است واکنشی نشان نمی دهد؟به یک دلیل ساده..بخش اعظمی از این آثار زمانی از ایران خارج شده اند که کشور ما فاقد قانونی برای حفاظت و نگهداری آثار ملی و باستانی بوده است و یا بدتر از آن چنین نفایسی با قراردادهای رسمی و رضایت رسمی دولتمردان (به ویژه در زمان سلسله قاجار) به موزه ها و مجوعه های خارجی راه یافته اند و با اینکه تعلق فرهنگی و تاریخی این آثار به ایران مسلم و محرز است از نظر حقوقی نمی توان ادعا یا شکایتی را مطرح کرد.اما موضوع این سرباز هخامنشی با نمونه های قبلی تفاوتی عمده داشت.این اثر زمانی از ایران به سرقت رفته یا خارج شده است که به طور قطع کشور ما دارای قانون عتیقیات بوده است.پلکان شرقی آپادانا در پی حفاریهای ارنست هرتسفلد باستانشناس آلمانی در سال 1933کشف شده و پیش از آن ایران قانونی برای حراست و حفاظت از آثار ملی خود در سال 1929به تصویب رسانده بود.اما دریغ که غرض ورزی های سیاسی باعث شد که دادگاه عالی لندن مدارک ایران برای اثبات مالکیت اثر را نپذیرد و سر سرباز هخامنشی به فروش برسد.بهانه اصلی دادگاه این بود که چرا دولت وقت ایران در اکتبر 1974 که دنیس برند نقش برجسته را در یک حراجی نیویورک خریده بود هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.به دنبال این خبر موجی از ناراحتی و اعتراض در میان دوستداران میراث فرهنگی دیده شد.این موضوع انگیزه ای شد تا با یاری از اینترنت در موزه های معروف دنیا گشتی بزنیم و دریابیم فروش سر این سرباز در قیاس با آنچه که در زمانهای گذشته روی داده چندان جلوه ای ندارد.ابتدا از موزه های اروپایی شروع می کنیم.تمرکز من بر آثار سنگی تخت جمشید بوده و نه کل تمدن هخامنشی.




سرستون ِ ایوان شمالی‌ي ِ کاخ صد ستون- اکنون در موزه‌‌ي ِ دانشگاه شیکاگو



سر ِِ گاو ِ نر- انسان از جبهه‌ي ِ خاوری‌ي ِ رواق ِ شمالی‌ي ِ کاخ ِ صد ستون- موزه‌ي ِ دانشگاه شیکاگو



آجرْنوشته‌ای از خشیارشا و همین طور بخش‌هایی از طاقچه‌های سنگی تخت جمشید در این موزه وجود دارد که در این جا نمایش نداده ام. همچنین چند سنگْ‌نگاره در موزه‌ي ِ استکهلم و به احتمال قریب به یقین در کتابخانه‌ي ِ ملی‌ي ِ پاریس موجود است. از دوستان تقاضا می‌کنم اگر از وجود قطعات دیگری در سایر موزه‌های جهان مطلع هستند، به نگارنده اطلاع دهند تا به فهرست موجود اضافه شوند. پراکندگی‌ي ِ آثار هنری‌ي ِ تخت جمشید در موزه های دنیا هم باعث تأسف و هم باعث خوشحالی است.تأسف از این که چرا از خاستگاه و سرزمین اصلی جدا افتاده اند و خوش‌حالی براي این که شاهدهايی بر تمدن بزرگ ایران در سراسر جهان، آن هم در شرایط مرمتی و حفاظتی‌ي ِ بسیار عالی هستند.*


نوشته‌ي ِ کیوان محمودی
سی ام دی ١٣٨٧


خاستگاه: رايانْ پيامي از حسن نقاشي - يزد
__________________
* متأسفانه به سبب حجم بزرگ تصويرها، امكان ِ آوردن ِ شمار ِ بييشتري از آنها در اين جا نيست



٨. سايه‌ي ِ سياه ِ آسيب و تباهي بر فراز ِ سر ِ نصف ِ جهان! (ويرانْ‌‌گرداني با دستْ‌آويز ِ نوسازي؟!) ادامه‌ي ِ ابهام در سرنوشت ِ ميراث ِ فرهنگي‌ي ِ اصفهان و گريز ِ دست اندركاران ِ "طرح ِ قطار ِ زيرْزميني" از پاسخ‌گويي به ايرادهاي ِ حقوقي و قانوني‌ي ِ وكيل ِ رسمي‌ي ِ پرونده به اين طرح!


شهردار ِ اصفهان، با برهمْ‌زدن ِ عمدي وِ بي‌دلبل ِ نشست ِ ‌‌گفت و شنود با دكتر محمّدعلي دادخواه، حاضر به پاسخ‌گويي بدو و پذيرفتن ِ مسؤليّت ِ سنگين ِ خود، نشد!


در اين جا بخوانيد ↓
http://www.savepasargad.com/2009-Feb/shahrdar-esfahan-jaleseh-ra-beham-zad.htm


خاستگاه: رايانْ پيامي از شكوه ميرزادگي، دفتر كميته‌ي ِ جهاني‌ي ِ نجات ِ پاسارگاد- دنور- كلرادو - آمريكا


٩. بيست و نُه گزارش و گفتار شاهنامه‌شناختي (همچند ِ يك كتاب) در تارنماي ِ "امرداد"



در اين جا بخوانيد ↓
http://www.amordad6485.blogfa.com/cat-11.aspx


خاستگاه: رايانْ پيامي از دكتر كاظم ابهري، دانشگاه استرالياي جنوبي- ادلايد


١٠. رهْ‌نمود به ٩ پژوهش ِ تاريخي، جامعه‌شناختي و فرهنگي


در اين پيوندْنشاني ها بخوانيد ↓
http://www.aramesh-dustdar.com/index.php/article/66/


I I


http://www.aramesh-dustdar.com/index.php/article/67/


I I I


http://www.etemaad.ir/Released/87-11-08/181.htm


IV


http://zamaaneh.com/canada/2009/01/post_153.html


V


http://www.etemaad.ir/Released/87-11-05/308.htm


VI


http://zamaaneh.com/pejman/2009/01/post_147.html


VII


http://www.anthropology.ir/node/3382


VIII


http://www.anthropology.ir/node/3390


IX


http://www.anthropology.ir/node/3396


خاستگاه: رايانْ پيامي از پيام جهانگيري - شيراز


١١. شاعر ِ شهرْبند ِ غُربت در رؤياي ِ بازگشت به زادگاه




شعر ِ يك شب به زاد گاهم بازخواهم‌گشت، سروده‌ي ِ مجيد نفيسي را در اين جا بخوانيد ↓
http://rendaan.blogspot.com/2009/02/majid-naficy.html


خاستگاه: رايانْ پيامي از مجيد نفيسي- كاليفرنيا


١٢. ر ِ ن د ا ن - ادبيّات ِ حاضر ِ ايران
(RENDAAN-CONTEMPORARI POETRY OF IRAN)


يك رسانه‌ي ِ جهاني با درونْ‌مايه‌اي سرشار و سزاوار و بينش و رويْ‌كردي نو به شعر ِ فارسي‌ي ِ اين روزگار.


در اين جا ببينيد و بخوانيد و بشنويد ↓
http://rendaan.blogspot.com/


خاستگاه: رايانْ پيامي از احد ياشار صارمي


١٣. پژوهشی دیگر درباره‌ی اسكندر برپایه‌ی متن­های بازمانده‌ی پهلوی: بررسي‌ي ِ كتابي نونشريافته



در اين جا بخوانيد ↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-443.aspx


خاستگاه: رايانْ پيامي از مسعود لقمان، دفتر ِ روزنامك- تهران


١٤. باز خواني‌ي ِ داستان ِ بيژن و منيژه از منظر ِ روانْ‌كاوي


در اين جا بخوانيد ↓
http://www.shahbara.blogfa.com/


خاستگاه: رايانْ پيامي از شهرام عادلي‌پور


١٥. فردوسي و زبان ِ پهلوي (؟)




در اين جا بخوانيد ↓
http://shahrbaraz.blogspot.com/2009/02/blog-post.html


خاستگاه: رايانْ پيامي از شهربَراز


١٦. «ملّت ِ فارس» و آن « آمپولْ‌زن ِ شفاخانه»: پاسخي مُطايبه‌آميز به قومْ‌گرايان و ملّتْ‌تراشان ِ سوراخ ِ دعا گم‌كرده‌ي ِ روزگار ِ ما


نوشتار ِ محمّد جلالي چيمه (م. سحر) را در اين جا بخوانيد ↓
http://msahar.blogspot.com/2009/01/blog-post_30.html

خاستگاه: تارنماي ِ نويسنده


١٧. "ماست‌ها را کيسه‌کردن": روايتي از خاستگاه اين تعبير ِ تمثيلي


مثل‌ها يا تعبيرهاي ِ تمثيلي، رگ‌هاي زندگي‌بخش در كالبد ِ زبان‌اند كه مجموع ِ آزمون‌هاي تلخ و شيرين ِ زندگي‌ي ِ انبوه ِ سخنْ‌گويان به زبان را با فشرده‌ترين، رساترين و زيباترين ساختار، در گستره‌ي ِ آن بازمي‌تابانند و بدان پويايي و شادابي مي‌بخشند و بي كاربُرد ِ آن‌ها، زبان تنها يك دستگاه خشك ِ قراردادي مي‌مانََد. مجموعه‌هايي از اين عنصرهاي ِ متمايز در ساخت و بافت ِ زبان و نيز پژوهش‌هاي انجام‌يافته در باره‌ي ِ خاست‌گاه‌هاي ِ اين عنصرها و چه‌گونگي‌ي ِ شكلْ‌گيري و رواج‌شان، گونه‌اي تاريخ ِ زبان است در كنار و موازي‌ي ِ تاريخ ِ دانشگاهي‌ي ِ زبان. آن يك، زبان را از ديدگاه ِ ساختار ِ بُنيادين و ديگرْديسي‌هاي ِ تاريخي و ادبي‌اش برمي‌رسد و اين يك، به تأثيرگذاري‌هاي ِ اهل ِ زبان در شكل‌گيري‌هاي پسين ِ آن مي‌پردازد.
آنچه در پي مي‌آيد، يك نمونه از هزاران است و براي آگاهي‌ي ِ گسترده در اين زمينه، مي‌توان به پژوهش‌هاي كساني همچون دهخدا، جمال‌زاده، هدايت، اميني، انجوي شيرازي، پناهي سمناني، شاملو و ديگران، روي‌آورد.


ويراستار، بي آن كه از قطعي و درست‌بودن ِ خاست‌گاه‌ ِ يادكرده در اين نمونه، مطمئن‌باشد، آن را تنها در حدّ ِ يك روايت، در اين درآمد، بازْنشرمي‌دهد. چه بسا كه ديگران، تعبير ِ مورد ِ بحث را به گونه‌هاي ِ ديگر، ريشه‌يابي كرده‌باشند كه بايد جُست و يافت و بررسيد و با اين روايت سنجيد و در نهايت ِ امر، ارزيابيد.
* * *
"اصطلاح ِ ماست‌ها را کيسه کردن، کنايه از: جا خوردن، ترسيدن، از تهديد کسي غلاف کردن و دم در کشيدن و يا دست از کار خود برداشتن است.
في المثل گفته مي شود:«فلاني چون سنبه را پرزور ديد ماست‌ها را کيسه کرد.» يا به عبارت ديگر به محض اينکه صداي مدير يا ناظم بلند شد بچه ها ماست‌ها را کيسه کردند و غيره...
اکنون ببينيم وقتي که ماست داخل کيسه مي شود چه ارتباطي با ترس و تسليم و جا خوردگي پيدا مي کند.
ژنرال کريم‌خان ملقب به مختارالسلطنه سردار منصوب در اواخر سلطنت ناصرالدين شاه قاجار مدتي رييس فوج فتحي (؟) اصفهان بود و زير نظر ظل‌السلطان فرزند ارشد ناصرالدين شاه انجام وظيفه مي کرد. پارک مختارالسلطنه در اصفهان که اکنون گويا محل کنسول‌گري انگليس باشد، به او تعلق داشته است. مختارالسلطنه پس از چندي از اصفهان به تهران آمد و به علت ناامني و گراني که در تهران بروز کرده بود حسب الامر ناصرالدين شاه حکومت پايتخت را برعهده گرفت.در آن زمان که هنوز اصول دموکراسي در ايران برقرار نشده و شهرداري (بلديه) وجود نداشته است حکام وقت با اختيارات تامه و کلي، امور و شئون قلمرو حکومتي من جمله امر خوار بار و تثبيت نرخها و قيمتها نظارت کامل داشته‌اند و محتکران و گران‌فروشان را شديداً مجازات مي کردند. گدايان و بيکاره ها در زمان حکومت مختارالسلطنه به سبب گراني و نابساماني شهر ضمن عبور از کنار دکانها چيزي برمي داشتند و به اصطلاح ناخونک مي زدند. مختارالسطنه براي جلوگيري از اين بي نظمي دستور داد گوش چند نفر از گدايان متجاوز و ناخونک زن را با ميخهاي کوچک به درخت نارون در کوچه ها و خيابان هاي تهران ميخکوب کردند و بدين وسيله از گدايان و بيکاره ها دفع شر و رفع مزاحمت شد.
روزي به مختارالسلطنه اطلاع دادند که نرخ ماست در تهران خيلي گران شده طبقات پايين را از اين ماده‌ي ِغذايي که ارزان‌ترين چاشني و قاتق نان آنهاست نمي توانند استفاده کنند. مختارالسلطنه اوامر و دستورات غلاظ و شداد صادر کرد و ماست فروشان را از گران‌فروشي برحذر داشت.
چون چندي بدين منوال گذشت، براي اطمينان خاطر، شخصاً با قيافه‌ي ِ ناشناخته به يکي از دکان‌هاي لبنيات‌فروشي رفت و مقداري ماست خواست. ماست‌فروش که مختارالسلطنه را نشناخته و فقط نامش را شنيده بود پرسيد:«چه جور ماست مي خواهي؟» مختارالسلطنه گفت:«مگر چند جور ماست داريم؟» ماست فروش جواب داد:«معلوم مي شود تازه به تهران آمدي و نمي داني که دو جور ماست داريم: يکي ماست معمولي، ديگري ماست ِ مختارالسلطنه!»
مختارالسلطنه با حيرت و شگفتي از ترکيب و خاصيت اين دو نوع ماست پرسيد. ماست فروش گفت:
«ماست معمولي همان ماستي است که از شير مي گيرند و بدون آنکه آب داخلش کنيم تا قبل از حکومت مختارالسلطنه با هر قيمتي که دلمان مي خواست به مشتري مي فروختيم. الان هم در پستوي دکان از آن ماست موجود دارم که اگر مايل باشيد مي توانيد ببينيد و البته به قيمتي که برايم صرف مي کند بخريد! اما ماست مختارالسلطنه همين تغاردوغ است که در جلوي دکان و مقابل چشم شما قرار دارد و از يک ثلث ماست و دو ثلث آب ترکيب شده است! از آن جايي که اين ماست را به نرخ مختارالسلطنه مي فروشيم به اين جهت ما لبنيات فروش‌ها اين جور ماست را ماست مختارالسلطنه لقب داده ايم! حالا از کدام ماست مي خواهي؟ اين يا آن؟!»
مختارالسلطنه که تا آن موقع خونسردي اش را حفظ کرده بود، بيش از آن طاقت نياورد و به فرّاشان حکومتي که دورادور شاهد صحنه و گوش به فرمان خان حاکم بودند، امر کرد ماست فروش را جلوي دکانش به طور وارونه آويزان‌کردند و بند تنبانش را محکم بستند. سپس تغار دوغ را از بالا داخل دو لنگ ِ شلوارش سرازيرکردند و شلوار را از بالا به مچ پاهايش بستند. بعد از آن‌ که فرمانش اجرا شد، رو به ماست فروش کرد و گفت:
«آن قدر بايد به اين شکل آويزان بماني تا تمام آب‌هايي که داخل اين ماست کردي از خشتک تو خارج شود و لباس‌ ها و سر و صورت ترا آلوده کند تا ديگر جرأت نکني آب داخل ماست بکني!»
چون ساير لبنيات‌فروش‌ها از مجازات شديد مختارالسلطنه نسبت به ماست فروش ِ ياد كرده، آگاه شدند، همه ماست‌ ها را کيسه کردند تا آب‌هايي که داخل ِ آن‌ها کرده بودند خارج شود و مثل همکارشان گرفتار قهر و غضب مختارالسلطنه نشوند.
عبارت ِِ ماست‌ها را کيسه کرد از آن تاريخ يعني يک صد سال قبل، مثل شد و در موارد مشابه که حاکي از ترس و تسليم و جاخوردگي باشد، مجازاً مورد استفاده قرار مي گيرد."


خاستگاه: رايانْ پيامي از دكتر سيروس رزّاقي‌پور، دفتر كتابخانه‌ي ايرانيان- سيدني


١٨. سخنْ‌گويي و شعرْخواني‌ي ِ "سيمين بهبهاني" در آيين ِ اهداي ِ جايزه‌ي ٍ "سيمين دو بوار" به كارزار حق‌جويي‌ي ِ زنان ايران (كمپين ِ يك ميليون امضاء) در پاريس



در چهار فيلم، ببينيد و بشنويد ↓

http://de.youtube.com/watch%20v=n4OUmd0bGhM&feature=channel_page


خاستگاه: رايانْ پيامي از دكتر سيروس رزّاقي‌پور، دفتر كتابخانه‌ي ايرانيان- سيدني


١٩. يك توماني‌ي ِ دوره‌ي ِ ناصرالدّين شاه قاجار: معادل ِ ٢٬٣٠٠٬٠٠٠ ريال امروز



خاستگاه: رايانْ پيامي از فرشيد هادي‌فر


٢٠. ميراث ِ كهن ِ فرهنگي‌ي ِ ايرانيان، بازيچه‌ي ِ دست ِ سودا گران و سياستْ‌بازان: نامه‌ي اعتراضْ‌آميز ِ صدها دانشمند و فرهيخته و ايرانْ‌دوست ِ جهان به رييس ِ جمهور ِ آمريكا


بر پايه‌ي ِ گزارش ِ امُرداد، تارنماي ِ زرتشتيان ِ ايران، دادخواستْ‌نامه‌اي براي آزادسازي‌ي ِ هزاران لوح‌ ِ گِلين ِ تخت جمشید (گِلْ‌نوشته‌ها) و بازگردانيدن ِ آنها به دست ِ صاحبان ِ اصلي و راستين شان (ايرانيان) از سوي ِ ِ انجمن‌هاي ِ ایران‌شناسان اروپا خطاب به رييس جمهور آمريكا نشريافته و براي امضاء در دستْ‌رس ِ همگان گذاشته‌شده‌است.


تا امروز(١٨ بهمن / ٦ فوريه)، بیش از ١٠٠٠ تن از استادان ِ دانشگاه‌های بزرگ و بسیاری از دانشمندان ایران‌ْشناس و باستان‌ِْشناس و ايرانْ‌دوستان و فرهيختگان از سراسر جهان، اين دادخواستْ‌نامه را امضا كرده‌اند.






متن ِ دادخواستْ‌نامه، چُنين است ↓



Societas ranologica Europa


To the President of the United States of America


Mr President,


It has been reported by the Press and confirmed by authoritative scholarly sources that an important part of the Elamite clay tablets forming the archive of the Achaemenid center of Persepolis, found during excavations at Persepolis (Iran) and presently on loan to the Oriental Institute, University of Chicago, are currently involved in a lawsuit in the US courts, and face the threat of confiscation and sale in order to compensate a legal case brought by private persons against the Government of Iran.Without entering the matter of the legal case, we the undersigned archaeologists from different countries of Europe, Oceania and America, remark that the Elamite tablets, being cultural property, should not be considered as a common property, whose financial value can be exploited for the purpose of legal compensation.The antiquities belong to the cultural heritage of Iran on behalf of human kind and should therefore remain in public hands.We therefore, well aware of the separation of powers, nevertheless apply to you in order that this unconscionable decision with irreversible consequences should be avoided.A country such as the United States should not be complicit in the sale of the world’s cultural heritage.

Links:- Persepolis Tablets in the News - Ancient World Bloggers Group - Persepolis Fortification Archive Project

The Signatories(Up to 06 Feb 2009 :1003 Signatories) Sign the Letter




روايت ِ فارسي اين گزارش را دراين جا، بخوانيد ↓
http://amordad6485.blogfa.com/post-1435.aspx
و هرگاه خواستار ِ پيوستن به اين كارزار ِ دادخواهي باشيد، امضاي خود را در نشاني‌ي ِ زير، كنار ِ امضاي ِ ديگر دادخواهان ِ ايراني و جُزايراني بگذاريد ↓
www.shop.isiao.it/SIE/petition.php


خاستگاه: رايانْ پيامي از بابك سلامتي


٢١. نامه‌ي ِ تاريخي و مهمّ ِ يك روزنامه نگار و پژوهشگر ِ فرهيخته‌ي ِ ايراني به رييس ِ جمهور ِ آمريكا



آقای رئیس جمهور، شما که به حفظ امنیت اسرائیل، نظیر همه اسلاف خود متعهد شده اید و غیرقابل تقسیم بودن بیت المقدس را به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل مورد تأکید قرار داده اید، از قبول این واقعیت شانه خالی کرده اید که اسرائیل دولتی است که بر دو پایه نژادی و مذهبی و اسطوره‌ای‌ي ِ ارض موعود که خداوند به قوم یهود ارزانی داشته، تأسیس شده‌است.





نامه‌ي ِ سرگشاده به باراک اوباما

ريشه‌های نفرت از آمریکا















دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۲ فوريه ۲۰۰۹


علی اصغر حاج سید جوادی


آقای رئیس جمهور،

اگر مجسمه آزادی شما به دروغ و فریب در اذهان ساده مردم آمریکا و در نگاه کنجکاو تماشاگران بیگانه آبرویی داشت، این مختصر آبرو نیز از برکت جهل و تعصب سَلَف منفور شما ژرژ بوش در تماشاخانه هایی که مأموران شکنجه او در زندان هایی نظیر ابوغُریب بغداد و گوانتانامو (در کوبا) دائر کرده بودند بر باد رفت. اما او هرگز به عنوان یک متهم به جنایت علیه بشریت و یا یک خائن علیه اصول مدوّن در قانون اساسی آمریکا به محاکمه کشیده نخواهد شد. او هرگز به واقعیت دروغ ها و پوچ بودن اسناد و مدارکی برای حمله به عراق و اشغال نظامی آن کشور به خورد مردم آمریکا داده بود اعتراف نخواهد کرد، زیرا او مخلوق یک جامعه دموکراتیک نیست. او مخلوق جامعه ای ست که افکار عمومی و مصلحت عمومی و تمایل و گرایش های عمومی آن در وسایل ارتباط جمعی آن و در محافل نخبگان دانشگاهی آن ساخته و پرداخته می شود. او مخلوق محافلی است که از طریق این وسایل، به دست او بر بنیادهایی که پدران تاریخی استقلال آمریکا به نام „مردم“ آمریکا در قانون اساسی خود گنجانده بودند مُهر باطله زد و اقتصاد سرمایه داری شکفته از ساختار روابط بردگی و تبعض نژادی و طبقاتی آن را به لجن زار اقتصاد مالی و بورس بازی می کشاند. این محافل را در چارچوب گروه هایی که ژرژ بوش را در محاصره گرفته بودند می توان شناسایی کرد: از قبیل گروه محافظه کاران جدید، گروه ناسیونالیست های افراطی، گروه صهیونیست های مالی و بانکی با انستیتوها و انجمن های ریز و درشت آن، گروه مؤمنان ووابستگان کلیسای افراطی انجیلی طرفدار ظهور مسیح موعود و مدافعان سرسخت اسرائیل.
آقای رئیس جمهوراما شما فقط مخلوق فجایع ورسوایی هایی که از عملکرد هشت ساله ژرژ بوش در سیاست خارجی آمریکا و سوء استفاده آن در سیاست داخلی این کشور به بار آمده است نیستید. شما برآیند سیاستی هستید که آمریکا از پایان جنگ دوم جهانی به بهانه دفاع از آزادی و دموکراسی دربرابر تهاجم ایدئولوژیک روسیه شوروی و پرده آهنینی که به جدائی شرق اروپا از غرب آن کشیده شد در پیش گرفت: جنگ بین دو سرمایه داری دولتی و خصوصی. آنچه در این معرکه وانفسا از هردو اردو قربانی و شهید می شد حق آزادی واستقلال ملت ها بر حکومت و حاکمیت بر سرنوشت خود بود. دستمایه سرکوب و تجاوز به آزادی در اردوی روسیه شوروی، مخالفت با خلق و ضدیت با سوسیالیسم به نفع امپریالیسم آمریکا، و دستمایه سرکوب و تجاوز به آزادی در اردوی غرب مخالفت با دموکراسی و طرفداری از کمونیسم بود.اما در این جنگ سرد و آنچه در دستگاه تبلیغات و در ادبیات سیاسی این دو اردو ساخته و بافته می شد هدفی جز حفظ منافع سیاسی و اقتصادی و نظامی این دو قدرت در شعاع تخدیر و تحمیق میلیونها انسان اسیر در تار و پود این منافع امپریالیستی نبود. و در درون هزارتوی این منافع بود که دستگاه های شکنجه و سرکوب و کودتا و مداخلات مخفی و آشکارِ دست نشاندگان و مزدوران و برکشیدگانِ رهبران این دو اردو، در جهانی به نام „جهان سوم“، در کار مداوم روزانه بود.
آقای رئیس جمهوردر همین دوران جنگ سرد و همآوردی دو ابرقدرت جهانی بر سرِ حفظِ منافع و توسعه و تحکیم آن بود که آمریکا برای حفظ منافع استراتژیک سیاسی و اقتصادی خود در خاورمیانه و شرق مدیترانه و خلیج فارس به دو تعهد و ضمانت ضد دموکراتیک در سیاست خارجی خود متعهد و متضمن شد. این دو تعهد و ضمانت که خود به بستر زایش و آفرینش فرهنگ ضدآمریکایی در افکار عمومی مردم این منطقه تبدیل شد عبارتند از نخست، حمایت بی قید و شرط سیاسی و نظامی و اقتصادی از اسرائیل در محور هدف های ایدئولوژیک صهیونیسم و خواست سازمان های مقتدر یهودی آمریکا، و دوم حمایت و پشتیبانی بی قید و شرط از زمامداران خودکامه و مستبد منطقه که در استفاده و یا غارت بی حساب و کتاب از منابع نفتی منطقه، به قیمت سلب حق مردم آن در حاکمیت وحکومت، متکی به این حمایت هستند. توجیه این گونه سیاست ضد حقوق انسانی و ضد دموکراتیک در سیاست خارجی آمریکا در زمینه دفاع بی قید و شرط از اسرائیل در افکار عمومی از طریق رسانه های جمعی و وابستگان به محافل یهودی بر اساس ظلم و تجاوزی است که از رهگذر سیاست تبعیض نژادی نازیسم هیتلر و کشتار ۶ میلیون یهودی بیگناه بر یهودیان رفته است؛ اما میلیون ها مردمی که در آمریکا طالب بنزین هرچه ارزانتر برای مصرف اتومبیل های متعدد خانواده خود هستند علاقه ای به دانستنِ این مسأله ندارند که این بنزین ارزان از کجا و چگونه به دست می آید مخصوصاً اگر سرزمین هایی باشد که در حوزه منافع سرمایه داری غرب مردم آن هیچگونه هنری جز خرافه پرستی مذهبی و ضدیت با دموکراسی و آزادی ندارند.
آقای رئیس جمهورآنچه را که من از فلسفه توجیه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ / ١٩ اوت ۱۹۵۳ در سرکوب جنبش آزادیخواهی و ضد استعماری مردم ایران برای مردم آمریکا در وسایل ارتباط جمعی آن کشور به یاد دارم این بود که: دولت ایران حق نداشت قراردادی را که برطبق معیارهای حقوقی بین دو دولت بسته شده بود یکجانبه لغو و تأسیسات مورد استفاده کمپانی طرف قرارداد را بدون مجوزِ آن طرف به بهانه ملی شدن اشغال کند!دامنه ارتکاب این تجاوز آشکار و جنایت علیه حقوق انسانی بوسیله دولت جمهوری خواه آیزنهاور، به پشتیبانی از استعمار انگلیس، نه فقط به بازگشت شاه فراری و نشستن بر مسند خودکامگی ۲۵ ساله مطلق او کشیده شد و نه فقط آمریکا از ارتکاب این جنایت زمینه سقوط سلطنت خودکامه و صعود ارتجاعی ترین نظام خرافه پرستی دینی را بر ملت ایران هموار کرد، بلکه از قبال محروم کردن مردم ایران از دموکراسی، نطفه رشد هسته های بنیادگرایی نفرین شدگان زمین مجهز به سلاح دینی خاورمیانه را به دست خود آبیاری کرد و به همراه حمایت بی دریغ خود از تجاوزهای مستمر اسرائیل بر مردم بیدفاع فلسطین، صاعقه خشم و کینه کورکورانه آنها را بر آسمان خراش های نیویورک و پنتاگون واشنگتن فرود آورد.
آقای رئیس جمهوراما امروز نیز و همچنان چشمان غرب عموماً و آمریکا خصوصاً از شناخت علل و موجبات بسته شدنِ نطفه ای که ژرژ بوش و حلقه های مسیحی ـ صهیونیستی پیرامون کاخ سفید واشنگتن زیر عنوان تروریسم و ضرورت جنگ با تروریسم اختراع کرده و به اذهان ساده و بی اطلاع مردم آمریکا تزریق و تحمیل کرده اند خودداری می کنند. از آنجایی که توجه به این علل راهی جز تلاش برای جبران آثار شرم آور ضد بشری آن برای غرب عموماً و آمریکا خصوصاً باقی نمی گذارد، مراکز سیاسی ـ نظامی و اقتصادی آمریکا و اروپا نفعی در شناخت علل واقعی آنچه به نام تروریسم در محور اسلام و بنیادگرایی آن معرفی و تبلیغ می شوند ندارند.من در اینجا حرف از علل واقعی می زنم نه از عوارض و وقایعی که به دنبال خودداری غرب عموماً و آمریکا خصوصاً از شناسایی واقعیت آن پدید آمده است. آری جان خود را به قیمت نابود کردنِ زندگی مردم بیگناه فدا کردن زخمی دلخراش و جبران ناپذیر بر حق حیات انسانی ست. اما: وقتی مردمی در مدت ۶۱ سال از رسیدن به حق زندگی در آزادی و استقلال محروم می شوند؛وقتی مردمی در مدت ۶۱ سال به هیچ مرجع قانونی بین المللی برای طرح حقوق لگدمال شده خود دسترسی ندارند؛وقتی مردمی در رو به رو شدن با یکی از نیرومندترین ارتش های جهان و شعله های آتش مرگبار بمب ها و گلوله ها و موشک های آن چیزی جز یک مشت سنگ و کلوخ در اختیار ندارند؛وقتی مردمی با چشم باز و حیرتزده خود، هرروز شاهد غصب زندگی و خانه و مزرعه و حیات و هستی خود با تکیه به نیزه سربازان هستند و هرگونه شکوه و شکایتِ آنها در شورای امنیتِ سازمان ملل با حق وتوی آمریکا در سبد باطله انداخته می شود؛وقتی مردمی در آغوش فقر و محرومیت مادی و معنوی و نشسته بر دریاهای نفت و گاز شاهد یغمای هستی و حیات خود به دست خودکامگان مفتخور حاکم بر خود و متکی به حمایت بیدریغ غرب عموماً و آمریکا خصوصاً هستند؛وقتی راه قانون و مرجع قانونی به روی مردم فلسطین و مردم اسیر در دست خودکامگان زیر حمایت اروپا و آمریکا بسته می شود چه راهی جز طغیان دارند؟ این جوازی است که در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر برای مردمی که از حق دفاع مشروع خود در حریم قانون محروم می شوند صادر شده است:„از آنجا که ضروری است که از حقوق بشر با حاکمیت قانون حمایت شود تا انسان به عنوان آخرین چاره به طغیان بر ضد بیداد و ستم مجبور نگردد.“مردمی که در ۱۹۴۸ بدون حضورشان، سرزمین شان با رأی و تصمیم سازمان ملل به دو بخش نامتناسب تقسیم شده است و در سرزمینی بدون سابقه حاکمیت مذهبی و نژادی و قومی، دولتی با هویت دینی و قومی و نژادی به نام اسرائیل تأسیس می شود.مردمی که از سال ۱۹۶۷ تا امروز همان بخش نامتناسب تقسیم شده شان هم به اشغال نظامی اسرائیل درآمده است که بر همه قرارهای شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تخلیه اراضی اشغالی مردم فلسطین مُهر باطله می زند.مردمی که تا امروز در همه کنفرانس های صلح و مذاکرات دو جانبه و چندجانبه با اسرائیل همچنان با خودداری اسرائیل از ایجاد کلنی های غیرقانونی و تخلیه اراضی اشغالی و تعیین مرزهای قانونی قبل از اشغال نظامی سال ۱۹۶۷ و خودداری از ایجاد موانع عبور و مرور و ساختن دیوار در اراضی اشغالی و آزادی رفت و آمد مردم در درون همین اراضی اشغال شده رو به رو می شوند.مردمی که اکنون به قول استفَن هِسِل (Stéphane Hessel)، دیپلمات ۹۲ ساله فرانسوی یهودی تبار، در غزه که زندانی است با آسمان باز، ماهها است در محاصره اند و از دسترسی به هرنوع امکانات غذائی و بهداشتی و آب و برق و نیازمندیهای حیاتی محروم شده اند.مردمی که اکنون با از دست دادن متجاوز از هزار نفر کودک و زن و جوان و پیر و ویرانی صدها خانه و کاشانه و وسیله معاش و کسب و کار خود و هزاران مجروح محروم از هرگونه وسایل مداوا در زیر آتش بمب و موشک و خمپاره هواپیماها و هلیکوپترها و تانک ها و توپ های اسرائیل همچنان در جستجوی یافتنِ نعش عزیزان خود در زیر آوارهای مانده از آثار جنایت ارتش اسرائیل علیه بشریت هستند،


آری، آقای رئیس جمهور، برای این مردم محروم از حمایت قانون، جز طغیان علیه بیداد مستمر و پایان ناپذیر اسرائیل و شرکا و حامیان آمریکایی و اروپایی آن چه راهی وجود دارد؟آیا در نظام فرهنگ دموکراسی آمریکا و اروپا و در نزد صاحبان کرسی های دانشگاهی حقوق و پژوهشکده های علوم اجتماعی و سیاسی شما کسی وجود دارد که واژه „طغیان“ را در مورد مردمی که از حمایت قوانین و کنوانسیون ها و میثاق های بین المللی برای احقاق حقوق خود محروم شده اند تفسیر کند؟آیا بین ادعای „دفاع از حق مشروعِ“ کمپانی غارتگر انگلیس از منابع نفتی ایران از راه اجرای توطئه کودتا علیه جنبش ضداستعماری و ضداستبدادی مردم ایران در سال ۱۹۵۳ به وسیله آمریکا و انگلیس، و ادعای اسرائیل در „دفاع از حق مشروع“ امنیت خود از راه هجوم وحشیانه مجهزترین ارتش جهان به حیات و هستی یک میلیون و نیم مردم بیدفاع نوار غزه در سال ۲۰۰۹ تفاوتی وجود دارد؟
آقای رئیس جمهوردموکراسی شما معیوب و تهی از اخلاق و سرشار از دروغ و فریب است. مسئولیت تأمل بین مفهوم „طغیان“ از سوی مردمی محروم از حمایت قانون که جز فداکردن جان خود به قیمت جان دیگران و پرتاب چند راکت دست ساخت و پراندن مقداری سنگ، راهی برای رساندن صدای مظلومیت و بی پناهی خود به گوش های کر و چشم های کور دنیای متمدن و دموکرات غرب ندارند و بین مفهوم „تروریسم“ یا تعبیری که خدمتگزاران سیاسی سرمایه داری غرب از این طغیان در جهت توجیه حقانیت خود در دفاع از تجاوزات اسرائیل و از منافع اقتصادی و سیاسی و نظامی خود در منطقه مسلمان نشین خاورمیانه به کمک وسایل تبلیغاتی عظیم خود به خورد مردم آمریکا و اروپا میدهند با کیست؟ سازمان ملل متحد و شورای امنیت از زیر بارِ مسئولیت تأمل در حقانیت مردمی که محروم از حمایت قانون برای استیفای حقوق لگدمال شده خود راهی جز توسل به طغیان، یعنی برهم زدن امنیت اسرائیل و سرمایه داری آمریکا و اروپا، ندارند شانه خالی می کند؛ زیرا در این شورای امنیت تنها آمریکا و انگلیس و فرانسه با حق وتوی خود نیستند که به استیفای حق طغیان محرومین از حمایت قانون (بخوانید از حمایت جامعه بین المللی) با تعبیر تروریسم پشت پا می زنند، بلکه روسیه ولادیمیر پوتین و چین با اقتصاد „سوسیالیستی بازار“ خود نیز در روبرو شدن با نارضایتی مردم تبت و مسلمانان ترکستان شرقی و سرکوب مردم چچن و مسلمانان تاتارستان و جمهوری های مسلمان نشین فدراسیون روسیه از فروکاستنِ واژه „طغیان“ یا دفاع از حق مردمی که از حمایت قانون محروم شده اند به واژه „تروریسم“ و ضرورت مبارزه با آن برای ادامه سرکوب ناراضیان استقبال می کنند. آنها نیز جنایتی را که اسرائیل با هجوم وحشیانه خود به مردم بیدفاع غزه علیه بشریت مرتکب شده است نادیده می گیرند، زیرا دست های پلید آنها نیز در کشتار مردم تبت و چچن و ترکستان شرقی به خون مردم بیگناه آلوده است.آری مردم زیر ستم خودکامگی قدرت های رقیبِ دیروزِ دورانِ جنگِ سرد، امروز در نتیجه قلب مفهوم واژه „طغیان“ (یعنی حق مردمی که از حمایت قانون محروم اند) به مفهوم واژه „تروریسم“ (یعنی هجوم وحشیان خرافه پرست دینی به جهان متمدن و دموکرات) شاهد ائتلافی بس شوم و ویرانگرند.
آقای رئیس جمهوردر اینجا برای ارائه یک چهره از این ائتلاف شوم در جهت قلب رذیلانه حق طغیان به امر ناحق تروریسم، بهتر است به این قسمت از تفسیر میشل پل ریشار، فیلسوف فرانسوی در صفحه ۶ روزنامه لوموند به تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ تحت عنوان „عملیات سرب سرسخت، پیروزی برای اسرائیل، اما چگونه؟“ توجه کنیم: „...ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل مهربانانه می گوید: „اسرائیل با حساسیتی شدید همه امکاناتی را که برای حفظ جان مردم غزه از برخورد ارتش با گروه حماس لازم بود مراعات کرده و مورد نظر قرار داده است تا به مردمی که قربانی ترور حماس شده اند صدمه و زیانی نرسد...“. میشل پل ریشار می نویسد: „شلیک لوله های تانک ها و توپخانه های سنگین بر روی بخش های پر از جمعیت با این گفته ها در تناقض است“ و سپس نوشته اوفرشلاه را در روزنامه اسرائیلی معاریف (اورشلیم) نقل می کند که می گوید: „اسرائیل که می خواست مشعل روشنایی برای ملت ها باشد، امروز مغرور است که خود را به پایه ارزش های ولادیمیر پوتین رسانده است. اگر معنای پیروزی این است، لعنت بر پیروزمندان باد!“.



آقای رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین با تکیه بر جهالت چندین صد ساله مردم روسیه که در دوران های خودکامگی تزارها و نظام استالینی زبانشان بسته و چشم شان از دیدن واقعیت محروم شده بود، ارزشهایش به بازگشت به تعصبات مذهبی (ارتدوکسی) و نژادی (اسلاویسم) و ارتکاب جنایات علیه بشریت در سرزمین های مسلمان نشین فدراسیون روسیه و زورگویی و تجاوز به همسایگان محدود می شود، زیرا این نایب سرهنگ سازمان کا گ ب انحلال امپراطوری روسیه شوروی را به قول خود „بزرگ ترین فاجعه قرن بیستم می داند“. اما ژرژ بوش به دنبال راهی که در دوران جنگ سرد به دست آیزنهاور و نیکسون و جانسون و ریگان در زمینه تجاوز به حقوق بشر از طریق کودتاها و دخالت های مخفی و علنی به نفع سرمایه داری وحشی و مهاجم آمریکا و حمایت بی قید و شرط از اسرائیل هموار شده بود، به بهانه دفاع از ارزش های دموکراسی و آزادی، به ارزش هایی که پدران استقلال آمریکا در قانون اساسی، کشور شما را مقید و متعهد کرده بودند پشت پا زد و با دروغ و نیرنگ و توطئه، حقِ مبارزه و طغیان مردمی را که از تأسیس دولت مذهبی ـ نژادی اسرائیل تا امروز از حمایت قانون (بخوانید جامعه بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت) محروم هستند به تروریسم و ضرورت جنگ با تروریسم مخدوش و مقلوب کرد.
آقای رئیس جمهور،آنچه را که شما از امیدها و آرزوهای مردم آمریکا در تعدیلِ تبعیض های اجتماعی و اقتصادی و تعصبات نژادی و پاک کردن لکه های سیاه جنایت و تجاوز به حقوق سیاهان و قشرهای محروم جامعه با تکیه بر اعتقاد خود به آزادی و دموکراسی به تحقق خواهید رساند.آنچه را که شما شاید در تعدیل نگاه غرورآمیز نخبگان آمریکا و سیاستمداران و نظامیان و سلطه جویانِ مراکزِ مالی و اقتصادی و بنیادگرایان مذهبی و حلقه های نفوذی آنها در کاخ سفید و کنگره و پنتاگون به جهان خارج از آمریکا توفیق انجامش را به دست آورید، نه فقط موجب رضایت و شادی مردم آمریکا خواهد شد بلکه همه آزادیخواهان و مساوات طلبان و مدافعان حقوق بشر را نیز در این شادی و امیدواری شریک خواهید کرد.اما آنچه که به ریاست جمهور آمریکا در زمینه سیاست آمریکا در خاور میانه مربوط می شود این است که مردم آمریکا و رؤسای جمهور آن اعم از دموکرات یا جمهوری خواه اسیر در حلقه مثلثی هستند که مخصوصاً از پایان جنگ دوم جهانی و آغاز جنگ سرد از رهگذر مراکز پرقدرت و نفوذ سرمایه داران و بانکداران و بورس بازان آمریکایی عموماً و حلقه صهیونیستی ـ مسیحی آن بر گردن سیاست آمریکا افتاده است.این حلقه مثلث (اسرائیل، نفت و رژیم های فاسد منطقه) در محدوده ای بسته می شود که ژرژ بوش زیر عنوان „خاورمیانه بزرگ“ و بهانه مبارزه با تروریسم و دموکراتیزه کردنِ آن، به مبارزه با طغیانِ مردمی پرداخت؛ مردمی که به خاطر منافع غرب عموماً و آمریکا خصوصاً در غارت منابع گاز و نفت منطقه و به خاطر پشتیبانی از رژیم های خودکامه و فاسد آن و به خاطر حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و سیاست تجاوزکارانه آن، از حمایت قانون (بخوانید جامعه بین المللی) محروم شده اند.آقای رئیس جمهور، حق طغیان و قیام برای مردمی که از حمایت قانون محروم شده اند حقی است عمومی (Universel)، حقی است یک پارچه که به دو قسمت تقسیم نمی شود. در ویتنام یا تبت و برمه و چچن، در آمریکای لاتین، در کوبا و ونزوئلا مقبول است اما در فلسطین و خاورمیانه ای که به منافع و مصالح سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریکا و غرب مربوط می شود مقبول نیست. در مدت شصت سال سیاست دولت اسرائیل با پشتیبانی از حمایت آمریکا و اروپا برای تصاحب تدریجی سرزمین های فلسطین، به سیاست ارعاب و تجاوز و کشتار و زندان و شکنجه و ویرانی تبدیل شده است.آیا ۶۰ سال تجاوز دائمی به حق آزادی و استقلال مردم فلسطین از سوی یک دولت عضو سازمان ملل از طریق اعمال ترور و وحشت به هر قیمت، تروریسم نیست، اما حق طغیان و حق دفاع مشروع از جان و هستی یک مردم بی دفاع و محروم از قانون به هر قیمت، تروریسم است؟
آقای رئیس جمهورشما دربرابر پرونده خاورمیانه عموماً و فلسطین خصوصاً در حلقه محاصره سه ضلع سیاستی هستید که پایه اش مخصوصاً پس از پایان جنگ دوم جهانی و آغاز دوران جنگ سرد بر منافع شرکت های بزرگ نفتی آمریکا و اروپا و اسرائیل و رژیم های فاسد و خودکامه مسلط بر این منطقه استوار شده است. نطفه نفرت از آمریکا و جوهر و اساس حق مشروع طغیان و قیام به هر قیمت، (اما نه تروریسم به بهانه خصومت بربریت دینی مسلمانان با تمدن و دموکراسی غرب) در فضای این مثلث جنایت علیه بشریت بسته می شود. اگر صهیونیسم به عنوان ایدئولوژی سیاسی اسرائیل خود را در پشت یهودیت و الاهیات یهودی مخفی کرده است و امروز خود را به دروغ و نیرنگ به عنوان تنها دموکراسی در منطقه قربانی تروریسم معرفی می کند؛ دموکراسی شما و آرمان های پدران تاریخی استقلال آمریکا نیز تا آنجا به انحطاط و فساد اخلاقی محافل پر نفوذ مالی و اقتصادی و نظامی و مذهبی کشیده شده است و تا آنجا از سوی آمریکا به حق مردمی که برای به دست آوردن آزادی و حق حاکمیت خود به مبارزه برخاسته اند تجاوز شده است که برای آمریکا اعتباری به عنوان یک کشور دموکرات باقی نمانده است.
آقای رئیس جمهورژرژ بوش به نظر راقم این سطور در نگاه به „انسان“ به ذات فردیت و انسانیت و در نگاه به „مردم“ به عنوان گروهی که در یک توافق خود به خود، به التزام به احترام به حق دیگران، دربرابر دفاع از خود ملتزم و متعهد شده اند، هرگز به شعور و سوادی که لازمه درک پیامی که در اعلامیه استقلال آمریکا نهفته است نرسیده بود. او به دموکراسی و ذات حقی که در اعلامیه استقلال آمریکا فراتر از هر گرایش دینی و نژادی و قومی و جنسی برای „مردم“ آمریکا شناخته شده بود اعتقاد نداشت. او در زمینه قلب حقایق و واقعیت های سیاسی به آلت تأمین رضایت مرتجع ترین شاخه های کلیسای مسیحی و شرکای صهیونیستی و نومحافظه کاران سیاسی طرفدار اسرائیل درآمده بود. او به همراه محافظه کاران مذهبی و طرفداران تبعیض نژادی و انحصارگران سرمایه داری از قبول این واقعیت سر باز می زد که قانون اساسی و نظام سیاسی آمریکا ریشه در نهضت رنسانس و جنبش روشنگری دارد. توماس جفرسون (۱۸۲۶ ـ ۱۷۴۳) نویسنده اعلامیه استقلال آمریکا که طرفدار ولتر بود در کتاب خود به نام „ملاحظات درباره ویرجینیا ۱۷۸۶“ می نویسد: „اینکه بیست خدا وجود داشته باشد یا هیچ خدایی، برای من بی تفاوت است به شرطی که جیب مرا خالی نکند و زانوهای مرا نشکند“. دنی لاکورن (D. Lacorne) مدیر پژوهش در مدرسه مطالعات سیاسی فرانسه در کتاب „مذهب در آمریکا“، می گوید: „نویسنده اعلامیه استقلال آمریکا نخست در این بیانیه می نویسد که مسیحیت بنیان آمریکا است. معمار بزرگ جهان است که به انسان حق انکارناپذیر زندگی، آزادی و جستجوی خوشبختی می دهد“. اما در اعلامیه مشخص می کند که این انسان و فقط انسان است که حکومت ها را برای تضمین حقوق خود مستقر می کند. تنها منبع قدرت از توافق حکومت شوندگان سرچشمه می گیرد. خدا هیچ نقشی در حاکمیت مردم ندارد. به همین جهت است که قانون اساسی آمریکا مقدس مآب های مذهبی را آشفته می کند زیرا اعلامیه استقلال با این جمله آغاز می شود: „ما مردم آمریکا مقرر می داریم...“.
آقای رئیس جمهوردر ۲۱۲ سال قبل (در ۱۷۹۷) اندیشه توماس جفرسون که بعداً به ریاست جمهوری آمریکا رسید (۱۸۰۹ ـ ۱۸۰۱) سکه حکومت و حاکمیت را به نام „مردم“ زد، اما ژرژ بوش و اسلاف او این اندیشه والا را زیر پا گذاشتند. این که تنها منبع قدرت حکومت از توافق مردم سرچشمه می گیرد یک حق عمومی و عام بشری فراتر از هرگونه مرزی از مرزهای ملی و نژادی و مذهبی و قومی است.شاید نوشته دنی لاکورن در روزنامه لوموند به تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۸ به مناسبت آغاز مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا خود اشاره به جهانی بودن و عمومی بودن همین اندیشه جفرسون است که کاخ سفید واشنگتن همواره در سیاست های داخلی و خارجی خود زیرپا گذاشته است.
آقای رئیس جمهورشما که اکنون بار گران این همه امید و انتظار میلیون ها رأی دهنده خود را بر دوش گرفته اید برای پیروی از اندیشه نهفته در اعلامیه استقلال آمریکا، راهی ندارید جز پاک کردنِ صحنه سیاست آمریکا از آلودگی های مزمن نفوذ انحصارطلبان قدرت سیاسی و اقتصادی و مالی کشور خود و شکستن حلقه منافع این گروه ها در سیاست خارجی خود مخصوصاً در خاورمیانه و حمایت بی قید و شرط از اسرائیل. شما نمی توانید با اندیشه پدران تاریخی استقلال آمریکا به نام مردم آمریکا با چشم پوشی از حق آزادی و حاکمیت مردم این منطقه به پشتیبانی از رژِم های فاسد عربی و اسرائیل ادامه دهید یا با دولت جنایتکار و ضد حقوق انسانی مردم ایران برای نجات آمریکا از منجلابی که به دست حکومت بوش در عراق و افغانستان و فلسطین و پاکستان ایجاد شده است به همکاری و سازش بنشینید.


آقای رئیس جمهوراین فرصت را تاریخ در اختیار شما گذاشته است که با تکیه به اعتباری که مردم آمریکا به شما داده اند دموکراسی را در مفهوم جفرسونی خود یعنی آنچه را که „ما مردم مقرر می داریم“ به کاخ سفید و سیاست خارجی آن بازگردانید و آمریکا را از منجلاب نفرت و انزجار جهانی آن خلاص کنید.
من ایمان خود را به دموکراسی، به عنوان یک شهروند ایرانی در پنجاه و شش سال قبل، در کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲ /١٩ اوت ۱۹۵۳ علیه دولت قانونی دکتر مصدق از دست داده ام. اما امروز که در جریان مراسم رسمی ورود شما به کاخ سفید از دهان یک آمریکایی سفید پوست در تلویزیون فرانسه می شنیدم که می گوید: „ما با اوباما از قرون وسطی خارج شدیم و به رنسانس می رویم“ به این نتیجه می رسم که من در قضاوت خود اشتباه نکرده ام. آقای رئیس جمهور، دو جمله از سخنان شما پس از ادای سوگند ریاست جمهوری دربرابر صدها هزار شنونده حاضر و میلیونها شنونده غایب، درواقع روایت دیگری بود از تأیید گفته آن شهروند آمریکایی که انتخاب شما را به ریاست جمهوری به خروج آمریکا از ظلمات قرون وسطی و تعصبات مذهبی و نژادی آن تلقی کرده بود. شما در سخنان خود، چهره آمریکا را به „ملتی متشکل از مسیحیان و مسلمانان و یهودیان و هندوها (سرخ پوستان) و مردم بدون ایمان مذهبی“ تصویر کردید و سپس به تأکید گفتید که „ما علم و دانش را به مرتبه ای که جایگاه اوست خواهیم نشاند“. با این دو جمله شما هم به تبعیضات نژادی و هم بر اسطوره های خرافات مذهبی یا یادمانده های دوران قرون وسطای غرب در چهارچوب سیاست دوران ریاست جمهوری خود خط بطلان کشیده اید. اما آقای رئیس جمهور، شما که متأسفانه در گفتارهای دوران مبارزه انتخاباتی خود، به حفظ امنیت اسرائیل، نظیر همه اسلاف خود متعهد شده اید و غیرقابل تقسیم بودن بیت المقدس را به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل مورد تأکید قرار داده اید، از قبول این واقعیت شانه خالی کرده اید که اسرائیل دولتی است که بر دو پایه نژادی و مذهبی و اسطوره ای ارض موعود که خداوند به قوم یهود ارزانی داشته تأسیس شده است. این گونه اصرار و ابرام دائمی بر تعهد حفظ امنیت اسرائیل از سوی رهبران غرب عموماً و آمریکا خصوصاً، علاوه بر اینکه خود دلیلی بر نفی ادعای حقانیت وجود یک دولت مذهبی ـ نژادی است که به دروغ به عنوان تنها دولت „دموکرات“ در خاورمیانه معرفی می شود، دلیل دیگری است که غرب و در رأس آن آمریکا، در مدت شصت سال، از امتناع اسرائیل برای انعقاد صلح با نمایندگان مردم فلسطین حمایت می کند. زیرا صلح یا ایجاد دولت مستقل فلسطین در سرزمین مادری ساکنین چندین صدساله آن، برای اسرائیل در حکم کابوس است؛ کابوس دولتی که با تکیه بر ایدئولوژی صهیونیسم خواهان محو مردم فلسطین از سرزمین خود و تصاحب تمامی خاک فلسطین، از ساحل شرقی مدیترانه تا آن سوی رود اردن است. اما این کابوس، خود متکی به اختاپوسی است که شاخه های آن تا محرمانه ترین زوایا و مخفی ترین گوشه های ساختار سیاسی ـ اقتصادی ـ نظامی غرب عموماً و آمریکا خصوصاً ریشه دوانیده است. شصت سال امتناع از شناسایی حق مردم فلسطین، شصت سال تاخت و تاز آزاد بر جان و هستی مردم فلسطین، بدون حمایت وکمک اروپا و آمریکا و بدون اتصال و رابطه تنگاتنگ به هسته های سیاسی، مالی، مذهبی و بانکی کانون های یهودی و مجهزترین وسایل تبلیغاتی و دگرگون سازی حقایق، برای مردم بی اطلاع غرب میسر نمی شود.
آقای رئیس جمهورگسستنِ این اتصال و رابطه بر این اساس که در سیاست شما در کاخ سفید جایی برای تبعیض نژادی و مذهبی وجود ندارد شما را به طور مستقیم در مسیر همان تیری قرار خواهد داد که در راه صلح، مبارزه با آفات ناشی از تبعیض نژادی و مذهبی، مارتین لوتر کینگ را در آمریکا و اسحاق رابین را در اسرائیل از پای درآورد. کانون اصلی و تاریخی حریقی که از ساحل شرقی مدیترانه تا افغانستان و پاکستان زبانه می کشد آتشی است که به دست اسرائیل و با حمایت غرب عموماً و آمریکا خصوصاً برپا شده است. تا مردم فلسطین به حقِ تاریخی خود نرسند، تا شاخه های اختاپوس اسرائیل از هزارتوی سیاست تسلط جویانه غرب عموماً و آمریکا خصوصاً بریده نشود، این حریق خاموش نخواهد شد.


آقای رئیس جمهور
فاجعه نوار غزه و جنایت اسرائیل علیه بشریت، پرده اسطوره ای دفاع مشروع و مظلومیت قوم یهود را دربرابر چشمان حیرت زده مردم جهان پاره کرد. شما را به آخرین حرفی که محمود عباس در جریان دیدار فرستاده آمریکا با او بر زبان راند احاله می دهم که می گوید: „اسرائیل خواهان صلح نیست“. صلح بدون آنکه دست آمریکا و غرب از پشت دولت نژادپرست و مذهبی اسرائیل و حمایت از رژیم های فاسد خاورمیانه و معامله با حکومت قرون وسطائی ایران به هر قیمت برداشته شود، میسّر نمی شود. مردان بزرگ نقش خود را بر سکه تاریخ در راه تحقق اصول اعتقادی خود حکّ می کنند. اگر مارتین لوتر کینگ به تیر تعصّب نژادی و مذهبی از پای درآمد، خوشبختانه نلسون ماندلا هنوز زنده است.
آقای رئیس جمهورحفظ منافع آمریکا اولین وظیفه ای است که رئیس جمهور بر تعهد نسبت به آن سوگند می خورد، اما محدوده مرزهای منافع آمریکا در کجاست؟ اگر محدوده مرزهای منافع آمریکا در ادامه حضور پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و خلیج فارس و در تقویت نیروی نظامی آمریکا در افغانستان و رسیدن به تفاهم با رژیم ضد آزادی جمهوری اسلامی، به قیمت نجات آن از ورشکستگی سیاسی و اقتصادی، و حمایت از اسرائیل در ادامه تجاوز به حقوق مردم فلسطین است، „در جبین این کشتی نور رستگاری نیست“.


خاستگاه: رايانْ پيامي از دكتر كاظم ابهري، دانشگاه ِ استرالياي جنوبي - ادلايد


٢٢. "فروزش"، فصلْ‌نامه‌ي ِ ادبي- فرهنگي‌ي ِ تازه



در اين جا بخوانيد ↓
http://rouznamak.blogfa.com/post-445.aspx



خاستگاه: رايانْ پيامي از مسعود لقمان، دفتر ِ روزنامك- تهران




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?