Tuesday, August 12, 2008

 

بيانْ نامه اي دردمندانه: جنگ و آتش و خون در همسايگي ي ِ شمال ِ باختري ي ِ ميهن ِ ما



يادداشت ويراستار


چهارشنبه ٢٣ امرداد ١٣٨٧ خورشيدي
(١٣اوت ٢٠٠٨)


"هر دم از نو غمي آيد به مباركْ بادم!"
(حافظ)



اين روزها با درد و رنج ِ بسيار، شنونده و خواننده و بيننده ي ِ گزارش هاي هولناكي از جنگ و آتش و خون در ناحيه ي ِ ايراني تبار ِ قفقاز در شمال ِ باختري ي ِ ايران در رسانه ها هستيم. آزمندان و سرمايه سالاران ِ جهاني، اين فتنه ي پليد و سياه را برپاكرده اند تا راه ِ گذار ِ امني براي ِ لوله هاي نفت و گاز از اين منطقه پديدآورند! زندگي ي ِ مردم ِ بي گناه، بازيچه ي دست ِ سوداگران ِ مرگ است!
*
بيان نامه ي ِ دردمندانه ي ِ زير، امروز به اين دفتر رسيد كه بي درنگ به بازْ نشر ِ آن در اين تارنما مي پردازم.




قفقاز در آتش ِ فتنه ای دوباره



قفقاز سرزمین جدا شده از ایران طی قراردادهای تحمیلی گلستان(١٨١٣میلادی) و ترکمانچای(١٨٢٨میلادی) و اشغال شده توسط روسیه تزاری و شوروی سوسیالیستی،پس از فروپاشی دیکتاتوری بی رحم کمونیست در دو دهه گذشته می رفت هویت تاریخی خود را باز یابد اما پس از گذشت سالها و فرو نشستن گرد وغبار متلاشی شدن بلوک شرق باز همه صحنه درگیری و چانه زنی قدرت های بزرگ شد.
جنگ بین ارمنی ها و آرانی ها در قره باغ و درگیری های داخلی در گرجستان(آجارستان،آبخازی و اوسِتیای جنوبی) و جنگ خونین در چچنستان و گِروزنی که در اشغال روسیه می باشد نشان دهنده وضعیت نامتعادل و ناآرام در منطقه است .
در خبرها آمده است که نیروهای نظامی گرجستان در نیمه شب روزی که چشمان همه جهانیان به پکن برای برگزاری المپیک ٢٠٠٨ دوخته شده بود به شهر تِسخینوالی مرکز اوسِتیای جنوبی (که نیم دیگر آن به نام اوستیای شمالی به مرکزیت آلان در اشغال روسیه می باشد) وارد شده و در طی چند ساعت شهر را تسخیر کردند و در حالی که تنش ها وارد روز سوم می شود این جنگ بیش از ٢٠٠٠ کشته و بیش از ٣٤٠٠٠ آواره داشته است در حالی که جمعیت منطقه اوستیای جنوبی حدود ١٠٠٠٠٠ نفر تخمین زده می شود وگستره (مساحت) آن ٥٠٠٠ کیلومتر مربع می باشد تنش ها و تهدیدها در آبخازی نیز رو به افزایش است.براي ديدن نقشه بزرگ و باكيفيّت، اينجا كليك كنيد.
بسیاری از کارشناسان درگیری های منطقه قفقاز را جدال بین دو قدرت روسیه وآمریکا برای گسترش نفوذ بیشتر می دانند بویژه اینکه احداث خط لوله نفت و گازحوزه آسیای میانه، دریای مازندران و قفقاز که با فشار غرب و بویژه آمریکا از گرجستان و اوستیای جنوبی می گذرد،این منطقه را دارای حساسیت بیشتری کرده است.
گرچه منطقه قفقاز در درازای تاریخ تا دو سده اخیربخشی از خاک ایران بوده و مردم آن منطقه ایرانی تباراند و پیوندهای بسیاری حتا پس از اشغال منطقه به دست روسها تا آغاز سده بیستم وجود داشته اما همیشه جدال بین ایران به عنوان صاحب سرزمین و روسیه به عنوان اشغالگردر میان بوده است ؛ شوربختانه امروز می بینیم که مدعی سومی از آن سوی دنیا نقش فعالی را در منطقه بازی می کند و این حکایت از اعمال سیاسیت های دراز مدت کشوری به نام امریکا دارد که هزاران فرسنگ از منطقه قفقاز دور است و شوربختانه از نقش فعال و تاثیرگذار ایران که داری حقوق تاریخی در منطقه است اثری نمی بینیم.
این در حالی است که ترکیه و اسراییل در حال گسترش نفوذ خود در منطقه قفقاز هستند و هرچه حضور ایران که سابقه تاریخی و فرهنگی دراز مدت در منطقه داشته،به تاخیر افتد جا برای اِعمال نفوذ قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای (روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا، ناتو، ترکیه، اسراییل) بیشتر خواهد شد و باعث تهدید هرچه بیشتر منافع ملی ایران و تباه شدن حق ایرانی تباران قفقاز می گردد.
روزگاری مردم قفقاز هر گاه دچار تهدید می شدند از هم تباران ایرانی و دولت های ایران درخواست کمک می کردند و وجود ایرانی نیرومند برای قفقاز امنیت و آبادانی به ارمغان داشت.اما در روزگار کنونی گویا حتا سیاستی آشکار در باره دفاع از ایرانی تباران این خطه نمی بینیم و چه بسا سیاست های اشتباه باعث رنجش هم تباران ما در قفقاز و دیگر جاها شده است.امید است ملت ایران جدای از درگیری های سیاسی بین قدرت های بزرگ که نتیجه ای جز ویرانی ، جنگ و تباهی و از هم گسیختگی فرهنگی ندارد(و نمونه ای از آن را هم اکنون در قفقاز می بینیم) به یاری هم تباران ستمدیده خود در قفقاز و دیگر جای ها بشتابند و مناسبات خود را با اقوام و سرزمین ها ایرانی گسترش دهند. در پایان یادآوری این نکته ضروری که تنش ها و رویدادهای کنونی نتیجه ای جز آنچه در قرادهای گلستان و ترکمانچای بر سر سرزمین ها و نژاد ایرانی آورده است یعنی پراکندگی و جدایی هم نژادان و هم تباران ما ، در پیش نخواهد داشت.
به امید یکپارچگی اقوام و سرزمین های ایرانی
بامداد بیستم امرداد ١٣٨٧ خورشیدی
پاینده ایران
مهرداد

خاستگاه: راياپيامي از
paniranism2@yahoo.com



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?