Thursday, March 06, 2008

 

دو گزارش تازه‌رسيده: پيوستي بر درآمد ِ ٣: ٧٠، زيرْ بخش ِ ١٤



يادداشت ويراستار


جمعه ١٧ اسفند ماه ١٣٨٦ خورشيدي
(٧ مارس ٢٠٠٨)


امروز، اندك زماني پس از نشر ِ درآمد ِ ٣: ٧٠، دو آگاهي نامه، در دو راياپيام ِ جداگانه، به اين دفتر رسيد كه درونْ مايه ي هر دو، به گفتمان ِ برابري ي ِ حق هاي زنان با مردان و موضوع ِ هشتم ماه مارس، روز جهاني ي زنان (← زيرْ بخش ِ ١٤ در همان درآمد) وابستگي دارد. دريغم آمد كه اين دو نورسيده را بگذارم براي ِ درآمد ِ بعدي و بر آن شدم كه در پيوستي بر آخرين درآمد ِ همين امروز نشريافته، بياورم.




١
پروين اردلان


يكي از سختْ كوشان در مبارزه ي دشوار ِ حق جويي ي زنان ِ ميهنمان كه برنده ي جايزه ي بلندآوازه ي اولاف پالمه در سوئد شده است، چتد روز پيش، هنگامي كه براي دريافت ِ جايزه اش، عازم سفر به سوئد بود، در فرودگاه به وسيله ي مأموران، از درون هواپيما به بيرون برده شد و از پرواز بازماند.
او به جبران ِ اين حق كشي ي آشكار، متن ِ سخن ِ خود را كه براي خواندن در همايش ِ ويژه ي اعطاي جايزه، آماده كرده بوده، در يك فيلم ِ ويديويي خوانده و نشرداده است.


گفتار ِ بانو اردلان، چنين آغازمي شود:


« خانم‌ها و آقايان! سلام!


بسيار خُشنود و سرافرازم که از سوی نهاد معتبر و مستقل بنياد "اولاف پالمه"، کانديدای دريافت اين جايزه شده‌ام. اين جايزه به اعتبار شخصيتّی به من اعطاء شده که عدالت‌خواهی شيوه ي زندگی‌اش بود و هزينه اين عدالت‌خواهی و صلح‌دوستی را با جانش پرداخت. از اين‌ رو به خوبی آگاهم که حال مسئوليّت بزرگ‌تری بردوش دارم. باور دارم که اعطای اين جايزه به من نه تنها بمعنای ارج‌گزاردن به تلاش‌های فردی ي ِ زنان ايران، بل خاصّه ارج‌گزاردن به فعاليّت‌های جمعی و جنبش زنان و ديگر جنبش‌های اجتماعی در ايران است. اين جايزه به خوبی نشان می‌دهد که کوشش‌های حق‌طلبانه ي زنان و مردان آزادی‌خواه و برابری‌طلب ِ ايران، با همه‌ی فراز و فرودها و همه بن‌بست‌ها و همه‌ی سنگلاخ‌های زن‌ستيزانه‌ای که برابر آن قد برافراشته اند و می‌افرازند، تأثيرگذار بوده‌است.


آری! امروز صدای حق‌طلبانه‌ی ما به گوش همه‌ی جهان رسيده است. در ضمن، به خوبی واقفم كه با دريافت اين جايزه، در معرض فشارهای بيشتری قرار خواهم گرفت...»


دنباله ي ِ متن ِ اين گفتار را در اين جا بشنويد ↓
http://www.radiomihan.net/


خاستگاه: راياپيام ِ حميد حميدي از دفتر ِ راديو ميهن


٢
بيژن اسدي پور




هنرمند نامدار و طرحْ طنزنگار ِ توانا، شناخته تر و بلندْآوازه تر از آن است كه نياز به سخن گفتن در باره ي او باشد. او كه افزون بر دفترها و مجموعه هاي بسيار از كارهاي ِ يادماني اش، از سالها پيش به نشر ِ دفتر ِ هنر، همّت گماشته و رنگين كماني از فرهنگ و هنر ِ ايران در ويژه نامه هايي براي سرآمدان ِ ادب و هنر در سده ي اخير، در آسمان ِ فرهنگ ِ روزگارمان نفش زده است (پيش از اين ١٧ دفتر)، اكنون، هم زمان با صدمين سال جنبش و خيزش آزادي خواهانه و نوجويانه ي زنان و مردان ِ ايراني و يكصدمين سالروز ِ نمايش هاي ستم ستيزانه و دادخواهانه ي زنان جهان و ايران، به سراغ ِ بانوي ِ هنرمند ِ شايسته و جسور و پيشگام در خنياگري در اجتماع ِ زنان و مردان، بانوي ِ جاودان ياد قمرالملوك وزيري رفته و هيجدهمين دفتر ِ هنر را ويژه ي زندگي و هنر ِ او كرده است كه در نوروز ِ پيش ِ رو، نشرخواهديافت.

قمر در جواني، به هنگام ِ اجراي ِ يك برنامه ي هنري

چيزي كه اين دفتر را از هفده دفتر ِ همتاي پيشين ِ خود، متمايزكرده، جاي گذاري ي ِ نمونه اي از آواي ِ زيبا و شورانگيز ِ قمر، همراه با متن ِ دفترست:
«هزاردستان به چمن / دوباره آمد به سخن ...»

قمر در ميانْ سالي

با آفرين خواني به بيژن اسدي پور گرامي براي ِ اين دستْ آورد ِ تازه اش، نشاني ي آگاهي نامه ي انتشار ِ اين دفتر ِ گرانمايه را در اين جا مي آورم تا خوانندگان به نماي ِ روكش ِ آن بنگرند و بانگ ِ دلْ كش ِ آن هزاردستان ِ آواز ِ ايراني را به گوش ِ جان بشنوند.↓
http://www.daftar-e-honar.org/

خاستگاه: راياپيام ِ بيژن اسدي پور از دفتر ِ هنر






















<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?