Saturday, May 05, 2007

 

2: 342. مُژده ي كوشش ِ شاهنامه شناختي ي ديگري در هنگام ِ زادْروز ِ فردوسي


يادداشت ويراستار


يكشنبه ١٦ارديبهشت ١٣٨٦


هزارسال از هنگام سرايش شاهنامه مي گذرد؛ هزار دستْ نوشت ِ بر جامانده از اين حماسه ي ملّي در بزرگ ترين كانونهاي دانشگاهي و فرهنگي ي ايران و جهان و مجموعه هاي شخصي نگاهداري مي شود و در دو سده ي گذشته، كوششهاي بسيار در راستاي بازْيابي ي متن بُنيادين اين همه دستْ نوشت كه خود ِ شاعر -- يا كسي در هم كاري با او -- نگاشته بوده، به كار رفته است؛ امّا هنوز هم به برآيندي واپسين و پذيرفتني نرسيده ايم و گهگاه در اين جا و آن جا و اين رسانه و آن نشريّه، سخنان دروغين و شرمْ آوري را به فردوسي نسبت مي دهيم!
در زمينه ي اين «داستان پُرآب ِ چشم»، سخن به گستردگي و با پشتوانه بايد گفت كه جاي آن در اين يادداشت نيست و ناگزير بايد «شرح ِ اين هجران و اين خون ِ جگر» را -- به سفارش "مولوي" -- از «اين زمان» به «وقتي دگر» واگذارم.
در اين درآمد تنها مي خواهم مژده ي كوششي تازه و سزاوار در همين حوزه را به خوانندگان بدهم. سردبير رسانه ي فرهنگي ي «آتي بان»، پايگاه ِ خبرنگاران، شاعران و نويسندگان ادبيّات بي مرز ِ ايران، تاجيكستان و افغانستان، در پيامي به اين دفتر، از اين كوشش، سخن گفته و فراخوان زير را براي آگاهي ي دوستداران و پژوهندگان شاهنامه ي فردوسي، فرستاده است كه من با سپاسگزاري از او، آن را در اين صفحه، بازْنشرْمي دهم (نشاني ي آتي بان را براي دريافت آگاهي هاي بيشتر، در پايان ِ اين درآمد، مي آورم).
به اميد آن كه اين كوشش، گامي استوار و سزاوار در پي گيري ي راه ِ هزارساله باشد.
* * *


آتی بان منتشر می كند:
٢٥ اردیبهشت ١٣٨٦، به مناسبت ِ "روز ِ فردوسی"


ویژه نامه ی ِ«مثلث ِ فردوسی ، شاهنامه ، خالقی مطلق»



خبرگزار"آتی بان" قصد دارد نخستین ویژه نامه ي ِ خود را با عنوان ِ «مثلث ِ فردوسی ، شاهنامه، خالقی مطلق» روز ٢٥ اردیبهشت ١٣٨٦ خورشیدی منتشر نماید؛علاقه مندان می توانند تا ٢٣ اردیبهشت مطالب خود را برای ما ارسال كنند.
http://www.atiban.com/article.aspx?id=1156



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?