Wednesday, April 04, 2007

 

2: 303. پيوند و پيمان ِ نسل ِ جوان با شاعر ِ بزرگ ِ روزگارمان





يادداشت ويراستار


پايگاه ِ والاي ِ احمد شاملو ( ا. بامداد) در شعر ِ پيشرو و پوياي ِ زمانه ي ما و در پيوستگي به زنجيره ي زرّين ِ شعر فارسي ي دري از رودكي تا نيما، از چشم ِ هيچ ايراني (و -- حتّا -- جُز ايراني) ي ِ فرهيخته و ادب شناسي پنهان نمانده است و نخواهد ماند تا جايي كه در ديگرْ سرزمينها نيز، شاعران ِ سرآمد ِ خود را با شاملو مي سنجند. براي نمونه، در كشورهاي عربي زبان، ادونيس شاعر سرشناس ِ امروز را «شاملوي ِ شعر ِعربي» لقب داده اند.
*
نسل ِ جوان ِ امروز ِ ميهنمان -- حتّا آنان كه در دوران ِ زندگي ي شاملو هنوز زاده نشده بودند -- نيز از كوشش براي راه يابي به جهان ِ شگفت و زيباي اين شاعر توانا و آفرينشگر ِ عصر ِ ما غافل نمانده و گام در راه نهاده اند تا بدان سرچشمه برسند و از آب ِ زُلال و گوارا و زندگي بخش ِ آن بنوشند.
*
سازمان انتشارات مرواريد در تهران -- كه از ديرباز، ناشر ِ كارهاي شاملو بوده -- به تازگي دست به كوششي
ديگر زده و اين بار اختيار گزينش و ويرايش دفتري تازه از سروده هاي اين شاعر با عنوان ِ لالايي با شيپور، گزينْ گويه ها و ناگفته هاي شاملو همراه با گزينْ سروده هاي شاملو را به كوشنده اي از نسل جوان سپرده است.
*
نشريّه ي خبري ي الكترونيك ِ روز در شماره ي امروز خود، گزارش ِ كوتاه ِ زير را در مژده رساني ي اين رويداد ادبي و فرهنگي، نشر داده است:


"اين روزها نوعي بي دردي و آرمان ستيزي در ادبيّات مي بينم و فکر مي کنم براي مقابله با اين واکنش بيمار بايد مانيفستي داد. " و اين گزين گويه اي است از بي شمار ناگفته هاي احمد شاملو، بامداد ِ آن ظلمات ِ نُه تو که به همّت شاعر، روزنامه نگار و محقق کشورمان، علي ديانتي (ايليا ديانوش) تحت عنوان "لالايي با شيپور"، گزين
گويه ها و ناگفته هاي احمد شاملو، توسط انتشارات مرواريد در 390 صفحه به انضمام ِ "گزين سروده هاي شاعر"، به بازار نشر عرضه شده است. ديانوش در برگ ِ نخست ِ کتاب، حکّ کرده است:
براي بُرنادِلان و بامدادْسران ِ سرزمين ِ آبايي ام.
*
كانون پژوهشهاي ايران شناختي همراه با نشر ِ اين گزارش ِ مژده رسان و شادي بخش ِ ادبي و فرهنگي، به گرد- آورنده و يراستار ِ اين مجموعه و نيز به دست اندركاران ِ مرواريد براي اين كوشش ِ سزاوار، آفرين و درود مي گويد.
Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?