Friday, February 02, 2007

 

2: 216. شاهنامه ي فردوسي، همراه ِ هميشگي ي ِ هر ايراني


يادداشت ويراستار

يك شركت ِ ويژه ي عرضه ي فنّ آوري ي رايانگري و الكترونيك در تهران، به نام «شركت ِ ايده پرداز ِ ژوبين (سهامي ي خاص)» دست به ابتكار جالبي زده و متن ِ شاهنامه ي فردوسي را -- آن گونه كه آوازه گري كرده -- با امكان هاي گوناگون خواندن و جست و جو و بهره برداري، همراه با تماشاي مينياتورهاي شاهنامه، روي تلفن ِ همراه، انتشارداده است.


از چگونگي ي اين كار و اين كه انگيزه ي توليد و عرضه ي آن تا چه اندازه سود و سوداي بازاريابي است، هنوز آگاهي ندارم و ناديده و برنارسيده، نمي توانم درباره ي آن داوري (و درواقع، پيشْ داوري) كنم. همين اندازه مي گويم:

نمونه ي متن شاهنامه بر صفحه ي تلفن همراه

هرگاه متن ِ عرضه داشته بر تلفن همراه، از دقّتي نسبي در نگاشت و روشنگري ي ِ واژگان و كارايي ي لازم براي جست و جو و راه يابي به بخشهاي گوناگون حماسه ي ايران برخوردار باشد و پشتوانه ها و خاستگاه هاي معتبر شاهنامه شناختي آن را تأييدكنند، مي تواند در راستاي ِ به كار گيري ي فنّ آوري ي پيشرفته ي امروزين در خدمت يك امر فرهنگي و ادبي و فراهم سازي ي توفيق ِ برداشتن نخستين گامها براي راه يابي به جهان شگفت شاهنامه از سوي ِ عموم ايرانيان امروز و به ويژه جوانان كه بيشتر با تلفن همراه اُنس و الفت دارند و مشغله هاي كنوني كمتر مجالي براي خواندن متن چاپي ي اين اثر بديشان مي دهد، سودمند و كارساز باشد. اميدوارم كه چُنين باشد و هنگام دست يابي به اين كالا با "هياهوي بسيار براي هيچ" رو به رو نشويم.

نمونه اي از مينياتورهاي شاهنامه بر صفحه ي تلفن همراه

براي خواندن ِ گزارش جزء به جزء و فنّي ي ساختار و چگونگي ي كاربري ي ِ اين تلفن، به تارنماي شركت توليدكننده در نشاني ي زير، روي بياوريد:
http://www.jhoobin.com/?subpage=shahname.htm
* * *
از دوست و دامادم آقاي بهروز بيگدلي كه نشاني ي اين خبر و گزارش را امروز به دفتر من فرستاد، سپاسگزارم.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?