Friday, February 02, 2007

 

2: 215. هنر ِ هفتم نمايشگر ِ نكبت ِ جنگ: فراخوان به يك نمايش ِ فصلي ي فيلم و سخنراني



«الا حذر ز جنگ و جنگبارگي
كه آهريمن ست مُقتَداي ِ او!»
(م. ت. بهار، ملك الشّعرا)


يادداشت ويراستار

هرچه از تلخي و نكبت جنگ و جنگبارگي و جنگ افروزي و پيامدهاي فاجعه بار آن گفته شود، بسنده نيست و به گفته ي حافظ: «از هر زبان كه مي شنوم، نامكرّرست.» سرتاسر ادب و فرهنگ ما با همه ي نمودهاي ادبي و هنري، سرشار از نكوهش جنگ و نفرت از جنگ افروزان است. در بزرگترين اثر ادبي ي زبان فارسي، شاهنامه ي فردوسي -- با آن كه درونمايه ي عمده ي آن گزارش و وصف جنگهاي ايرانيان با بيگانگان تازشگر است -- بارها به بيان ِ نكوهش و زشت شماري ي جنگ از زبان رسا و شيواي فردوسي برمي خوريم.
در دوران ما نيز واكنش انساني و فرهنگي ي هنرمندان نسبت به بلاي شوم ِ جنگ، چشمْ گيرست و با بهره گيري از بيان هاي گوناگون هنري، اين خويشكاري ي بزرگ را مي ورزند. در اين ميان، هنر ِ هفتم (سينما) با گستره ي بزرگ ِ اجرايي و نمايشي اش، والاترين جايگاه را دارد. جنگ كثيف و نابودكننده ي عراق با ايران -- كه در واقع، جنگي تحميل شده از سوي سرمايه سالاران ِ آزمند ِ جهاني به دو ملّت بيگناه ايران و عراق بود -- يكي از اندوه بارترين و سياه ترين بخش هاي تاريخ ميهن ما به شمار مي آيد. در باره ي اين رويداد هولناك، صدها گفتار و كتاب به زبان فارسي و زبانهاي ديگر نوشته شده و انبوهي شعر و داستان به نگارش درآمده و طومار بلندي از گزارشها و روايتها و نيز شمار بسيار زيادي تصوير در دست است. امّا به جرأت مي توان گفت كه هيچ يك از آنها نمي توانند جاي فيلم هايي همچون باشو، غريبه ي كوچك، گيلانه و مانند آنها را بگيرند و ژرفاي فاجعه را به اكنونيان و آيندگان نشان دهند.
*
بنياد ميراث ايران در لندن، دست به ابتكار شايسته اي زده و درست در اين هنگامه ي هولناك كه جنگ و خون
ريزي ي دهشتناك، سالهاست در افغانستان و عراق در برابر چشمان حيرت زده ي جهانيان جريان دارد و زوزه هاي گوشْ خراش جنگبارگان در پشت دروازه هاي ايران، هر روز آشكارتر از روز ِ پيش به گوش مي رسد، در تدارك ِ يك نمايش ِ فصلي ي ِ سينمايي به نام ِ جنگ در سينماي ايران، همراه با سخنراني هايي يك روزه با عنوان ِ فيلم ِ مستند سازي در باره ي جنگ و درونمايه ي شهادت، برآمده است كه قرارست در روزهاي 22- 28 فوريه دوهزار و هفت (سوم تا نهم اسفند 1385) در لندن برگزارشود. دفتر اين بنياد، فراخوان ِ اين جشنواره را همراه با پيامي به اين دفتر فرستاده است كه با سپاسگزاري، در اين تارنما بازْنشر مي دهم. در سرآغاز ِ اين فراخوان، آمده است:




War in Iranian Cinema


Film Season and Conference
Introduction22 – 28 February 2007
Barbican Centre,
Silk Street, London EC2Y 8DSA
Film season of five feature films about personal experiences of war and six documentaries showing life at the front.
Together with a one day conference on documentary filmmaking about war and the theme of martyrdom.


دنباله ي اين فراخوان و شرح فيلمهايي را كه به نمايش درخواهند آمد، در اين نشاني بيابيد و بخوانيد:

:http://www.iranheritage.org/wariraniancinema/
Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?