Saturday, December 16, 2006

 

2: 164. به پيشباز ِ يلدا، زادْروز ِ مهر و روشنايي مي رويم: فراخوان ِ بزم ِ شب ِ يلدا



يادداشت ِ ويراستار


شب ِ ميان ِ روزهاي ِ سي ام آذر و يكم دي ماه (پايان ِ پاييز و آغاز زمستان) در گاه شمار ِ خورشيدي ي ايراني، شب ِ يَلدا ناميده مي شود و در گاه شمار ِ سنّتي ي توده، بدان شب ِ چلّه (آغاز ِ چلّه ي بزرگ ِ زمستان/ يكم دي - دهم بهمن) مي گويند.

هندوانه در خوان ِ بزم ِ بلدا، نماد ِ سپاسگزاري از مهر ِ درخشان است.



ايرانيان، از هزاره ها پيش و از زماني كه آغازش شناخته نيست، اين شب را به منزله ي ِ آستانه ي ِ زادْروز ِ ميترا (/مهر) نماد ِ روشنايي به بيداري تا ديرگاه و بزم و جشن و سرور مي گذراندند و اين آيين ِ فرخنده ي ديرينه و ريشه دار در فرهنگ ِ ايراني، همچنان زنده و پابرجاست.
در باره ي يلدا و همانندهاي آن در فرهنگ ِ ديگرْ قومهاي خويشاوند با ايرانيان و نيز چاره گري ي مسيحيان براي اينْ همانْ شمردن ِ يلدا با زادْروز ِ ثبت ناشده و ناشناخته ي مسيح (با تفاوت چند روز) دهها گفتار و كتاب به زبانهاي گوناگون نشريافته است كه پژوهندگان در آنها سويه هاي گوناگون ِ اين درونمايه را بررسيده اند. امّا در اين جا مجال پرداختن بدانها نيست و هر جوينده اي مي تواند با رويكرد به دانشنامه هاي بزرگ جهان و از جمله دانشنامه ي ويكيپديا در شبكه ي جهاني، در زير ِ واژه هايي همچون يلدا و كريسمس، آگاهي هاي گسترده اي در اين زمينه، بيابد.
*
كتابخانه ي گويا
http://www.ketabkhaneyegooya.blogspot.com/
امسال دست به ابتكار ِ شايسته اي زده و برآن شده است تا براي نخستين بار، بزم ِ شب ِ يَلدا را در اتاق ِ پالتاك كتابخانه در شبكه ي جهاني برگزاركند. با سپاسگزاري از گيتي بانو مهدوي، بنيادگذار و سرپرست كتابخانه براي اين برنامه ريزي ي سزاوار، متن ِ فراخواني را كه در تارنماي آن نشريافته است، براي آگاهي ي خوانندگان ارجمند اين تارنما، بازْنشرمي دهم.
* * *
شب یلدا با شما در کتابخانۀ گویا




"شب عاشقان ِ بی دل، چه شبي دراز باشد/
."تو بيا كز اوّل ِ شب، در ِ صبح باز باشد
(سعدي)




به ما بپیوندید تا زادْروز ِ مهر و روشنایی را گرامی بداریم.


در تاریخ جمعه اول دی ماه 1385، برابر با بیست و دوم دسامبر 2006 از ساعت 2 بعد از ظهر به وقت تهران، برابر با 9:30 شب به وقت سیدنی در اتاق کتابخانۀ گویا به نشاني ي ِ زیر:

Paltalk

Chat Rooms

Rooms

Special Features Events

اتاق: گ م
میزبان شما عزیزان خواهیم بود.
*

راهنمای ورود به اتاق کتابخانه در پالتاک
*
اشعار و مطالبی که توسّط ِ شما مهربانان ارائه خواهد شد، وُصله ای ست که شب ِ دراز ِ ما را مُشکین و خوش
خواهد کرد. به امید دیدار شما، در بزم شب یلدا در کتابخانۀ گویا.

*

اتاق کتابخانه در پالتاک از ساعت 1:30 به وقت تهران و 9:00 شب به وقت سیدنی باز خواهد بود وبه مدت نیم ساعت قبل از شروع برنامه موزیک پخش خواهد شد تا شما عزیزان فرصت کافی برای اطمینان از دریافت صدا وتنظیم آن در رايانگرتان را داشته باشید. برنامۀ پال تاک را می توانید از اینجا دانلود کنید
(كتابخانه ي گويا)

انار يكي ديگر از نمودهاي تابش ِ مهر ِ فروزان
جاي نماياني در خوان ِ بزم ِ يلدا دارد.

Posted by Picasa




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?