Wednesday, December 13, 2006

 

2: 159. دريچه اي به ادب ِ جهان براي فارسي زبانان: شب ِ فرانتس سوبل در تهران





يادداشت ويراستار


آگاهي نامه ي زير، از دفتر ِ ماهنامه ي بُخارا در تهران به اين د فتر رسيده است -- كه هرچند با ديركرد -- براي خبرداركردن ِ دوستداران ِ پي گيري ي رويدادهاي فرهنگي و ادبي و هنري در ايران، در دنباله ي اين يادداشت مي آورم.


برگزاري ي شب ِ ويژه ي فرانتس سوبل شاعر، داستان نويس و نمايشنامه نويس ِ معاصر اتريشي با حضور او در خانه ي هنرمندان تهران (چهارشنبه شب 22 آذرماه / ديشب) از ابتكارهاي فرهنگي ي شايسته ي آفرين ِ علي دهباشي سردبير بُخارا به شمار مي آيد كه فرصت آشنايي با گوشه اي از شعر امروز جهان را به ايرانيان داده است.گزارش اين شب ويژه و سخنرانيها و شعرهاي خوانده شده در آن، در بُخارا نشرخواهديافت و بي بهره ماندگان از حضور در خانه ي هنرمندان، خواهند توانست با درونمايه ي سخنان و شعرها آشناشوند


مجله ي «بُخارا» با همکاری «انجمن فرهنگی اتريش» در ايران، در چهارشنبه بيست و نهم آذر ماه مراسمی را با شرکت نويسندگان، مترجمان و علاقه مندان به ادبيّات اتريش برگزار خواهد کرد.
در اين مراسم که در خانه هنرمندان و با حضور سفير اتريش و محمود دولت آبادي در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد، فرانتس سوبل ، نويسندۀ نامدار اتريشی ، توسط علي دهباشي مدير مجله ي بُخارا معرفي خواهد شد و سپس سوبل دو داستان خود را خواهد خواند كه همزمان توسط دكتر سعيد فيروزآبادي به فارسي ترجمه مي شود . سپس دكتر ولفانگ بانياني درباره وجوه گوناگون زندگي ادبي فرانتس سوبل سخن خواهد گفت كه توسط فرخنده مصلح همزمان ترجمه خواهد شد . " چرا مي نويسم ؟ " موضوع سخنراني دوم سوبل است كه توسط كامران جمالي به فارسي برگردانده مي شود . هم چنين دکتر سعيد فيروزآبادی براي ما از ادبيات اتريش و ترجمه های انجام شده از ادبيات اين کشور در زبان فارسي مي گويد و سرانجام محمود دولت آبادي سخنراني خود را ارائه خواهد داد.
فرانتس سوبل در سال 1967 در شهر فوکلرامروک اتريش به دنيا آمده و تاکنون جوايز ادبی با ارزشی مثل جايزه ماکس فون در گرون (1992)، جايزه اينگبورگ باخمن (1995)، جايزه لئونس و لنای شهر دارمشتات (1997)، جايزه آرتور شنيتسلر (2002) و جايزه نستروی (2005) را دريافت کرده است. از مهم ترين آثار اين شاعر، نمايشنامه نويس و داستان سرای اتريشی می توان به «کنگرۀ ابلهان»، نمايشنامه «کافکا»، «مدرسه گستاخی» و مجموعه شعر «لونا پارک» اشاره کرد. بسياري از منتقدان ادبي اتريش عقيده دارند كه فرانتس سوبل نماد نسل جديد نويسندگان اين كشور است . زيرا سوبل با نوآوري ها و نوجويي هاي خود در قلمرو زبان روايت هاي گوناگوني از گذشته به دست مي دهد.

 Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?