Thursday, September 14, 2006

 

2: 66. شاهنامه خواني در دامنه هاي زاگرس: گزارشي از خبرگزاري ي ميراث فرهنگي



يادداشت ويراستار


شاهنامه ي فردوسي كتابي نيست كه تنها در آموزشگاهها، پژوهشگاهها، دانشگاهها و كتابخانه هاي شخصي و همگاني و در اين روزگار، در فيلم ها از هر دست (داستاني، مستند و پويانمايي) و نير نوارهاي ِ صوتي و تصويري و به تازگي در شبكه ي رسانه ي جهاني، جاي داشته باشد و خوانده شود يا موضوع بحث و بررسي ي ادبي و هنري و گفتمان ِ فرهنگي قرارگيرد. اين حماسه ي ِ بزرگ ِ ايراني و انساني با تار و پود ِ دل و جان ايرانيان از هر رده و گروه و تيره و تباري، حتّا آنان كه زبان ِ مادري و گفتار روزمرّه شان فارسي نيست، بافته و درآميخته است. آن جا هم كه دفتر و كتاب و حتّا سواد ِ خواندن و نوشتن در كار نباشد، حافظه و روايتگري ي سينه به سينه و نسل به نسل، نقشْ مي ورزد و اين شعله ي جاودانه را در تيره شبان ِ برآسودن از رنج و كوفتگي ي كار ِ روزانه، فروزان نگاه مي دارد.
بسياري از ما اين كاميابي را داشته ايم كه زماني يا زمانهايي در كلبه ها يا خانه هاي روستايي ي دوردست يا سياه چادرهاي تيره هاي كوچ گرد در بيابانها و كوهپايه هاي ميهن مان، شاهد ِ همايش هاي ساده و گرم و پرشور ِ شاهنامه خواني باشيم و يا دست كم، گزارشهايي از اين گردهمايي ها را بخوانيم (درين باره، نگا. جليل دوستخواه "كيخسرو در كوههاي فارس: شاهنامه در ميان ِ تيره اي از قشقائيان" در كتاب ِ حماسه ي ايران، يادماني از فراسوي هزاره ها ، صص 167 -180).
اكنون خبرگزاري ي ميراث ِ فرهنگي، گزارشي خواندني از شاهنامه خواني در ياسوج، منطقه اي از دامنه هاي زنجيره كوههاي زاگرس در باختر و جنوب ايران نشرداده است كه بار ِ ديگر، رويكرد ِ همه ي ايرانيان و دوستداران فرهنگ كهن ِ اين سرزمين را به خود مي خواند.





متن ِ اين گزارش را با سپاسگزاري از دوست ارجمند، استاد دكتر تورج پارسي كه آن را از سوئد بدين دفتر فرستاده است، در پي مي آورم.



به مناسبت ِ هفته ي ِ ميراث فرهنگي و روز جهاني بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي مراسم شاهنامه



خواني ي بختياري، كردي، لري و كهكيلويه اي در توس و كرمانشاه برگزار مي شود.


به گزارش «ميراث خبر»، شاهنامه خواني يكي از سنّت هاي ديرينه ايل ها و عشيره هاي ِ ايراني است كه كمابيش هنوز در سياه چادرها و مجالس، توسّط ِ روستاييان اجرا مي شود. تأثير ِ روح ِ حماسي در فرهنگ عشيره اي، وابسته به شاهنامه فردوسي است كه علاوه بر «حكمت خواني» و «نازك خواني»





به ابعاد حماسه خواني توجّه بسيار داشته و خصوصا به گاه ِ جنگ و پيكار و مبارزه با دشمنان همواره خوانده مي شود و سخت مورد توجّه قرار مي گيرد. بسياري از افراد بي سواد هستند كه هزاران بيت از جنگ رستم و سهراب و يا نبرد رستم و اسفنديار را حفظ كرده اند و اين سنّت ايراني ي ِ كهن همچنان در خاطره هاي ِ ايل ماندگار است. شاهنامه در بين بختياري ها و لُرهاي ِ كهكيلويه و بويراحمد و نيز در فرهنگ ِ حماسي ي ِ زاگرس نشينان به تأسّي از بالندگي فرهنگي و اقتضاي ِ محيط ِ كوهستاني، «بلند خواني» مي شود و از لهجه ها و اصطلاح هاي محلّي نيز تأثير پذيرفته است.
قرار است اين مراسم در توس، كرمانشاه و مجتمع فرهنگي هنري ياسوج برگزار شود.
 Posted by Picasa



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?