Saturday, July 01, 2006

 

2: 7. به آذين و حقّ ِ خاموشي: گفتاري تاريخي و تحليلي



يادداشت ِ ويراستار


چندي پيش، به مناسبت ِ خاموشي ي ِ اندوهبار ِ محمود اعتمادزاده (م. ا. به آذين)، چند يادواره و گفتار درباره ي او و كارنامه ي يك عمر نويسندگي و ترجمه و نيز مبارزه ي آزاداي خواهانه و حقّ جويانه ي ِِ وي، در اين تارنما نشريافت.
امروز، مجيد نفيسي در پيامي از كاليفرنيا، به مقاله ي تازه اش در باره ي ِ به آذين اشاره كرده است. نفيسي در اين مقاله ي تاريخي و تحليلي ي ِ خود، در صدد ِ بزرگداشت ِ نويسنده ي ِ درگذشته و سخن گفتن از كارنامه ي اجتماعي و ادبي اش نيست؛ بلكه بر آن است تا يك مسأله ي ِ پيچيده ي ِ انساني و حقوقي در زندگي ي ِ او را كالبدبشكافد و موقعيّت ِ بسيار دشوار او و همانندانش را در هنگام گرفتاري، به خوبي آفتابي كند. او -- كه در جُستار ِ خويش، مُعضل ِ حقّ ِ خاموشي براي متّهمان را هم در ايران و هم در تاريخ حقوقي و قضايي ي كشورهايي چون انگلستان و آمريكا با دقّت كاويده و جنبه هاي گوناگون آن را بررسيده و نمونه هاي مهمّ و شاخصي آورده است -- در كار ِ پرتوافكني بر گوشه ي ِ تاريك و بحث انگيزي از كارنامه ي ِ زندگاني ي ِ نويسنده و مترجم نامدار و بسيار رنج و شكنج ديده مان، به خوبي از عهده برآمده و حقّ ِ مطلب را به درستي اداكرده است.
با آفرين و دست مريزاد گفتن به مجيد براي اين گفتار ِ ارزنده اش، نشاني ي ِ آن در شبكه ي جهاني را به خواست ِ آگاهي ي خوانندگان ِ ارجمند ِ اين تارنما، در اين جا مي آورم:
http://www.shahrvand.com/FA/Default.asp?IS=1080&Content=NW&CD=AL&NID=12#BN1080



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?