Saturday, July 01, 2006

 

پيوستي بر درآمد ِ 2: 6 - جُستار و كاوش بيشتر


يادداشت ويراستار

در پي نشر ِ گفتار ِ نگارنده ي ِ اين يادداشت در پاسخ به گفتار آقاي دكتر رضا براهني در شهروند و دو تارنماي خبري و ادبي و نيز درآمد ِ 2: 6 اين تارنما، امروز هم ميهن ِ پژوهنده اي به نام ِ آقاي ِ علي بابا يادگار، ضمن ابراز ِ مهر و لطف نسبت به نويسنده ي گفتار، نشاني ي ِ چهار مقاله ي ِ خود را -- كه در تارنماي ِ خود به نام ِ آذرگُشْنَسپ نشرداده -- به اين دفتر فرستاده است.
درونْ مايه ي ِ گفتارهاي چهارگانه، همه بر محور ِ چالش با ديدگاه هاي ِ پان توركيست ها در مثلّث ِ آنكارا - باكو - تبريز مي گردد و كوشش ِ نگارنده ي ِ آنها بر آن است كه به روشي پژوهشي و آماري و با استناد به خاستگاه هاي با اعتبار، تلاش ِ برخي از هم ميهنان ِ تُركي زبان ِ ما را در راستاي ِ جدايي افكني ميان ِ مردم ِ سخن گو بدان زبان و ديگر هم ميهنان، آشكاركند و سويه ها و شيوه و شگردهاي ِ كار ِ آنان را آفتابي گرداند و ادّعاها و لاف و گزاف ها و سندسازي هاشان را به كارگاه تحليل و نقد ببرد و سَره را از ناسَره بازشناساند.
با سپاس از اين هم ميهن ِ پژوهنده، نشاني هاي يادكرده را در پي مي آورم تا خوانندگان ِ ارجمند ِ اين تارنما با مطالعه ي مقاله ها بتوانند بُعدهاي بيشتري از مسأله ي ِ زبان ها و شاخه فرهنگ ها در گُستره ي ِ پيوند و پيمان ِ ملّي ي همه ي ِ ايرانيان را بشناسند و آگاهانه تر به چالش با رويدادها و دشواري هاي پيش ِ رو بپردازند.
گفتارها به زمينه هاي گوناگون جغرافيايي، تاريخي، مردم شناختي، زبان شناختي و فرهنگي مي پردازند و تا حدّ ِ زيادي تحقيقي و مستند و مستدل اند. با اين همه، بايد برآيندهاي آن ها را نسبي شمرد و در هر مورد، به ويژه در ريشه شناسي ي واژگان ِ فارسي و تركي، دقّت هاي ِ بيشتري به كار برد.
به هر روي، پرداختن ِ به اين جُستارها، فرصت ِ خوبي است براي فاصله گيري از جنجال و هياهو و روزمرّگي و سياست بازي هاي بويناك و بدسرانجام و كوشش ورزيدن در گستره ي ِ دانش و پژوهش و فرهنگ و در راه ِ خدمت به مصلحت ِ مردم و ميهن. اين خويشكاري ي ِ همه ي ما ايرانيان است كه بايد بورزيم. چنين باد!


http://www.azargoshnasp.net/Pasokhbehanirani/pasokhbehharbati.htm
http://www.azargoshnasp.net/Pasokhbehanirani/pasokhbehberahani.htm
http://www.azargoshnasp.net/Pasokhbehanirani/pasokhbehyekmaqaalehpanturkistdigaryt.htm
http://www.azargoshnasp.net/recent_history/pan_turkist_philosophy/sumd/buqalamoonsumeri.htm



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?